تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,087,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,190,541 |
تبیین نقش میانجی عملکرد محصول در تأثیر چشمانداز و موضعیابی برند بر ارزش ویژۀ برند | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 1، 1395، صفحه 229-243 اصل مقاله (484.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2016.57538 | ||
نویسنده | ||
سیدنجم الدین موسوی* | ||
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت و علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر چشمانداز و موضعیابی بر ارزش ویژة برندهای صنایع غذایی ایران با درنظرگرفتن نقش میانجی عملکرد محصول بود که با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش، کارشناسان بازاریابی برندهای برتر صنایع غذایی کشور است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی، نمونهای به حجم 178 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه بود که روایی آن به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. برای بررسی و آزمون فرضیهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که چشمانداز برند تأثیر مثبت و معنیداری بر موضعیابی برند، عملکرد محصول و ارزش ویژة برند در صنایع غذایی ایران دارد. سایر نتایج نشان میدهند موضعیابی برند تأثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد محصول و ارزش ویژة برند دارد و عملکرد محصول نیز تأثیر مثبت و معنیداری بر ارزش ویژة برند در صنایع غذایی ایران دارد. همچنین، عملکرد محصول نقش میانجی مثبتی در تأثیر چشمانداز و موضعیابی برند بر ارزش ویژة برند دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزش ویژة برند؛ چشمانداز برند؛ صنایع غذایی؛ عملکرد محصول؛ موضعیابی برند | ||
مراجع | ||
- Aaker, D. (2002). Building Strong Brands, The Free Press, New York.
- Aaker, D. (1991). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name, Free Press, New York.
- Aaker, D. A. & Keller, K. L. (1990). Consumer evaluations of brand extensions, Journal of Marketing, 54(1): 27- 41.
- Bashokouh, M. & Shekasteband, M. (2015). Analysis the factors affecting the development of the services brand identity (Studying of a case insurance branches in Ardabil province), Journal Business Management, 7(1): 1- 21. (In Persian)
- Blackston, M. (1992). Observations: Building brand equity by managing the brand's relationships, Journal of Advertising Research, 32 (3): 79- 83.
- Chacko, K. T. (2009). A study report on technology branding in SMEs prepared by centre for international trade in technology Indian institute of foreign trade with the support, Department of Scientific & Industrial Research Government of India, New Dehli, http://www.dsir.gov.in/reports/ittp_citt/BrandingReport.pdf.
-
- De Chernatony, L. (2010). From brand vision to brand evaluation: The strategic process of growing and strengthening brands, 3rd edition, Published by Elsevier Ltd, Oxford.
- Dehdashti Shahrokh, Z. & Kahyari Haghighat, A. (2014). The impact of industrial brand equity on brand performance from the perspective of buying center members (Case study: Manufacturers of home appliances in Tehran), Journal Business Management, 6(3): 475- 496. (In Persian)
- Ghodeswar, B. M. (2008). Building brand identity in competitive markets: A conceptual model, Journal of Product and Brand Management, 17(1): 4–12.
- Heding, T., Knudtzen, C. F. & Bjerre, M. (2009). Brand Management: Research, Theory and Practice, Routledge, London.
- Herstein, R. & Zvilling, M. (2011). Brand management perspectives in the twenty-first century, Qualitative Market Research: An International Journal, 14(2): 188- 206
- Mäläskä, M., Saraniemi, S. & Juntunen, M. (2011). The corporate branding networks behind B2B, University of Oulu, Finland. - Kapferer, J. N. (1992). Strategic Brand Management: New Approaches to Creating and Evaluating Brand Equity, Kogan Page, London.
- Karadeniz, M. (2010). The importance of customer based strategic brand equity management for enterprises, Journal of Naval Science and Engineering, 6(2): 117- 132.
- Kay, M. J. (2006). Strong brands and corporate brands, European Journal of Marketing, 40(7- 8): 742- 760.
- Keller, K. L. (2008). Strategic Brand Management, Building, Measuring, and Managing Brand Equity, 3rd edition, Pearson Prentice-Hall.
- Knox, S. (2004). Positioning and branding your organization, Journal of Product & Brand Management, 13(2): 105- 115.
- Kujala, J., Penttilä, K. & Tuominen, P. (2011). Creating a Conceptual Model for Building Responsible Brands, EJBO Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 16(1).
- Omar, M. W. & Mohd Ali M. N. (2010). Managing brand Equity Langkawis (SME) independent Hoteliers, International Journal of Marketing Studies, 2(1): 147- 154
- Malmelin, N. & Hakala, J. (2009) Guided by the brand: From brand management to integrative corporate communications business strategy series, 10(5): 248- 258.
- Mousavi, S. N. (2014). An integrated model for branding in Iran's Food Industry, PhD Thesis, Allame Tabatabai university, Tehran. (In Persian)
- Ranjbar, A., Iranzadeh, S. & Poursadegh, N. (2012). The effects of marketing mix elements on Brand equity, New Marketing Research Journal 2(3): 155- 172. (In Persian)
- Rahchamani, A. (2011). Relationship between customer-based brand equity and marketing mix,PhD Thesis, Allame Tabatabai university, Tehran. (In Persian)
Rahimnia, F., Fatemi, S. Z. & Harandi, A. (2014). Investigating the interaction effects of customer based brand equity (In case of Mashhad five star hotels), Journal Business Management, 5(4): 1- 20. (In Persian) - Rezaei, H., Joshyar, L., khazaei, J. & Verig, R. (2013). Analysis the impact of corporate social responsibility on symbolic image, performance image and brand loyalty, Business management, 5(2):69- 88. (In Persian)
- Rianne, A. M., Dave, H. & Janssen, I. (2010). Corporate branding: An exploration of the influence of CRE, Journal of Corporate Real Estate, 12(1): 47- 59.
- Story, J. & Hess, J. (2010). Ethical brand management: Customer relationships and ethical duties, Journal of Product & Brand Management, 19(4) : 240– 249.
- Shahhoseini, M., Ekhlassi, A. & Rahmani, K. (2011). Introducing a comprehensive model of service brand equity and customer buying behavior- The case of ANSAR bank, New Marketing Research Journal, 1(3): 63- 78. (In Persian)
- Shocker, A. & Weitz, B. (1988). A perspective on brand equity principles and issues,In Leuthesser, L. (Ed.),Defining, measuring and managing brand equity: A conference summary, Marketing Science Institute Report: 88- 104. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,271 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,945 |