![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,652 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,151 |
ارائۀ مدلی بهمنظور تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 75-92 اصل مقاله (294.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2016.57505 | ||
نویسندگان | ||
رضا سید جوادین1؛ مهدی هاشمی2؛ امید محمودیان* 2 | ||
1استاد دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بیتوجهی شرکتهای نفت و گاز به مسئولیت اجتماعی در برخورد با ذینفعان بیرونی، مشکلاتی را برای سازمان ایجاد میکند و بر سود و موفقیت سازمان تأثیر میگذارد؛ بنابراین، با توجه به مزایای مسئولیت اجتماعی برای شرکتهای نفت و گاز، هدف این پژوهش، تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز است. برای انجامدادن این پژوهش با بررسی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، هشت دستة عوامل تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز شناسایی شدند. سپس با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و با استفاده از ابزار پرسشنامه، عوامل در پنج گروه سطحبندی شدند. درادامه، پس از مشخصشدن سطوح هریک از عوامل و همچنین با درنظرگرفتن ماتریس دردسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم میشود. براساس نتایج، عواملی مانند اخلاق و ارزشها، پاسخگویی، نوعدوستی و فرهنگ سازمانی، در ارتباط با موضوع مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز، اثرپذیری کمتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
شرکتهای نفت و گاز؛ مدلسازی ساختاری تفسیری؛ مسئولیت اجتماعی | ||
مراجع | ||
10. Hess, D. (2006). Reguulation corporate social performance- a new look at social accounting, auditing and reporting. Business Ethics Quarterly, 11(2): 307-330.
11. Hopkins W. E., (2001). Diversity and organizational applreformance, Routledge, Ny.
12. Mandal, A. & Deshmukh, S. (1994). Vendor selection using interpretive structural modeling (ISM). International Journal of Operations & Production Management, 14(6):52-59.
13. Norman, W. & MacDonald, C. (2009). Getting to the bottom of triple bottom- line. Business Ethics Quarterly March, 1(1): 1-19.
14. O’Dwyer, B. (2009). Stakeholder democracy- challenges and contributions from social accounting. Business Ethics: A European Review, 14(1): 28-41.
15. Poesche (2002). Agile Manufacturing Straegy & Business Ethics. Journal of Business Ethics, 38(4): 307- 326.
16. Richmond, B. J., et al. (2008). Social Accounting for Nonprofits-Two Models. Nonprofit Management & Leadership, 13(4): 308-324.
17. Wood, D. J. (2009). Corporate Social Performance Revisited. Academy of Management Review, 16(4):691- 718.
18. Rus, C. L. & Chiric, S. (2014),RusLearning organization and social responsibility in Romanian higher education institutions, Procedia - Social and Behavioral Sciences 142 (2014) 146 – 153
19. Silva. P. & Yarlagadda, P.K.D.V. (2014) Complete and competent engineers: A coaching model to developing holistic graduates, Proceedings of 5th World Congress on Educational Sciences, Feb 5th-8th 2013, Rome, Italy.
20. Jenkins, H. (2014). A ‘business opportunity’model of corporate social responsibility for small and medium sized enterprises. Business Ethics: A European Review, 18(1): 21-36.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,242 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,178 |