تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,897 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,200 |
بررسی تأثیر ابزار مدیریت منابع انسانی بر بهبود عملکرد سازمانی میان کارکنان دانشگاه تهران | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 1-14 اصل مقاله (283.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2016.57498 | ||
نویسندگان | ||
غلام رضا طالقانی1؛ علی غفاری* 2؛ محمد حقیقی3 | ||
1استاد مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد MBA، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه سازمانها با استفاده از ابزارهای مدیریت منابع انسانی هم میتوانند کارکنان را راضی نگه دارند و هم درجهت بهبود عملکرد سازمان، گامی مهم و مؤثر بردارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ابزارهای مدیریت منابع انسانی و ابعاد آن بر عملکرد سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توصیفی است و به روش پیمایش با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی پرسشنامه از سوی خبرگان منابع انسانی دانشگاه تهران تأیید و پایایی آن نیز بهوسیلۀ ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای متغیرهای مستقل و وابسته، بیشتر از 7/0 بهدست آمد. جامعۀ آماری پژوهش، کارکنان دانشگاه تهران شامل کارمندان و مدیران متخصص منابع انسانی هستند که 4000 نفرند. نمونۀ آماری با حجم 384 نفر با فرمول کوکران بهدست آمد که با توجه به احتمال ریزش پرسشنامه، تعداد بیشتری به روش تصادفی طبقهای بین کارمندان و مدیران دانشگاه تهران توزیع شد و درمجموع، 400 پرسشنامة سالم برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بهکار گرفته شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار لیزرل 88/8 است. نتایج نشان میدهد ابزارهای مدیریت منابع انسانی، بر عملکرد سازمانی در دانشگاه تهران تأثیر مثبت و معنادار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابزارهای مدیریت منابع انسانی؛ آموزش و توسعۀ منابع انسانی؛ جذب منابع انسانی؛ حفظ و نگهداشت منابع انسانی؛ روابط مدیریت و کارکنان؛ عملکرد سازمانی | ||
مراجع | ||
Arvey, R.D. (1995). Job satisfaction. In Nicholson, N. (Ed.), The Blackwell encyclopedic dictionary of organizational behavior (pp. 272-274). Cambridge, MA: Blackwell. Barber, G. (1986). Correlates of job satisfaction among human service workers. Administration in Social Work, 10(1): 25-38. Becker, B. E. & Gerhart, S. (1996). The impact of human resource management on organizational performance: Progress and prospects, Academy of Management Journal, 39(4): 779–801. Boyne, G. A. (2003). What is public service improvement? Public Administration, 51(2): 211-227. Bruce Tracey, J. & Tews, M. J. (1995). Training effectiveness: Accounting for individual characteristics and the work environment. The Cornell hotel and Restaurant Administration Quarterly, 36(6): 36-42. Carnevale, D. G. (2003). Organizational development in the public sector. Boulder, CO: Westview Press. Cho, S., Woods, R. H., Jang, S. & Erdem, M. (2006). Measuring the impact of human resource management practices on hospitality firms’ performances. International Journal of Hospitality Management, 25(2): 262-277. Cho, Y. S. (2004). Examining the impact of human resources management: A performance based analytic model. (Doctoral dissertation, University of Nevada, Las Vegas, NV). Dissertations Abstracts International, 65(08): 3054A. (UMI No. 3144524). Cochran, D.S. & David, F. R. (1986). Communication effectiveness of organizational mission statements. Journal of Applied Communication Research, 14(2): 108-118. Cotton, J. L. (1993). Employee involvement: Methods for Improving Performance and Work Attitudes. Sage Publications, Inc. Daley, D.,Vasu, M.L. & Weinstein, M. B., (2002). Strategic human resource management:Perceptions among North Carolina county social services professionals. Public Personnel Management, 31(3): 359-375. Delaney, J. T. & Huselid, M. A. (1996), The impact of human resource management practices on perceptions of organizational performance. Academy of Management Journal, 39(4): 949-969. Denhardt, J.V. & Denhardt, R. B. (2003). The new public service: Serving, not steering. New York, NY: M. E. Sharpe. Ellickson, M. C. (2002). Determinants of job satisfaction of municipal employees. Public Personnel Management, 31(3): 343-358. Erbisch, P.S. (2004). Management style, organizational climate, and organizational performance in a mental health agency: An integral model. (Doctoral dissertation. Western Michigan University. Kalamazoo, MI). Dissertations Abstracts International, 65(11): 4341A. (UMI No. 3154494). Ferguson, K.L. (2006). Human resource management systems and firm performance. (Doctoral dissertation. University of Louisville. Louisville, KY). Dissertations Abstracts International, 67(09). (UMI No. 3234243). Follett, M.P. (1926). The giving of orders: Scientific foundations of business administration. Baltimore, MD: Williams and Wilkins. Gelade, G. A. & Ivery, M. (2003). The impact of human resource management and work climate on organizational performance. Personnel Psychology, 56(2): 383-404. Hugman, R. & Hadley, R. (1993). Involvement, motivation, and reorganization in a social services department. Human Relations, 46(11): 1319-1349. Jamali, D. R., El Dirani, A. M. & Harwood, I. A. (2014). Exploring Human Resource Management Roles In Corporate Social Responsibility: The CSR-HRM Co-Creation Model. Business Ethics: A European Review. doi: 10.1111/beer.12085 Kalleberg, A. L. & Moody, J. W. (1994). Human resource management and organizational performance. American Behavioral Scientist, 37(7): 948-963. Lee, H. L. (1996). Effective inventory and service management through product and process redesign. Operations Research, 44(1): 151-159. Locke, E. A.. (1969). What is job satisfaction? Organization Behavior and human performance, 4, 309-336. Manistitya, M. & Fongsuwan, W. (2015). Human Resource Management, Job Satisfaction and Employee Commitment Affecting Information Technology Staff Turnover Intention: A Structural Equation Model. Research Journal of Business Management, 9(1). Melo, A. I. & Sarrico, C. S. (2015). Performance Management Systems and their Influence on the Governance Structures of Portuguese Universities: A Case Study. In Incentives and Performance pp. 413-430. Springer International Publishing. Päivärinta, T., Pekkola, S. & Moe, C.. (2011). Grounding theory from Delphi studies.ICIS2011Proceedings. Available from: http://aisel.aisnet.org/icis2011/proceedings/researchmethods/4/. Platonova, E. A. (2005). The relationship among human resource management, organizational culture, and organizational performance. Doctoral dissertation, University of Alabama, Birmingham, AL. Dissertations Abstracts International, 67(01). (UMI No. 3201176). Scott, C., Jaffe, D. & Tobe, G. (1993). Organizational vision, values and mission. Crisp Learning. Spurgeon, P., Cooper, C. L. & Burke, R. J. (Eds.). (2012). The innovation imperative in health care organisations: Critical role of human resource management in the cost, quality and productivity equation. Edward Elgar Publishing.
Tagging, P. (2016). Human Subjects Research. Policy, 12(2001) Ulrich, D. (1997). Human Resource Champions, Harvard Business School Press, Boston, MA. Ulrich, D.. (1997a). Measuring human resources: An overview of practice and a prescription for results. Human Resource Management, 36(3): 303-320. Youndt, M. A & Snell, S. A.. (2004). Human resource configuration, intellectual capital and organizational performance. Journalof Managerial Issues, 16(30): 337-360. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,217 |