تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,768 |
بررسی ادلۀ عقلی و نقلی اندیشۀ تقارن حدوث نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و اندیشمندان نخستین امامیه | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 4، دی 1394، صفحه 687-720 اصل مقاله (431.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2015.57431 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین منتظری* 1؛ یحیی کبیر2 | ||
1دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفۀ دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
دو ساحتی بودن انسان و دارا بودن دو نشئۀ جسمانی و روحانی از امور پذیرفتهشده نزد ارباب ادیان و فیلسوفان الهی است. فلاسفۀ مسلمان، با وجود اختلاف در نوع حدوث نفس، دربارۀ اصل «حدوث نفس و عدم تقدم آن بر بدن» اتفاق نظر داشتهاند. در این بین ابنسینا و ملاصدرا در نگاشتههای خود دلایل متعددی را به نفع «حدوث نفس و عدم تقدم آن بر بدن» ذکر میکنند. از سوی دیگر بیتردید، بسیاری از ادلۀ نقلی، در «حدوث نفس پیش از بدن» ظهور دارند. مقالۀ حاضر با ارزیابی و بیان اشکالهای دلایل ملا صدرا بر این اندیشه، نشان میدهد که تعارض میان عقل و ظاهر نقل، تعارضی ادعایی است و بهسبب نبود دلیل عقلی قطعی بر خلاف ظاهر ادلۀ نقلی، دلیل محکمی برای صرف نظر از ظواهر ادلۀ نقلی نداریم. | ||
کلیدواژهها | ||
ادلۀ نقلی؛ تقارن؛ تقدم؛ حدوث نفس؛ دلیل عقلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 841 |