تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,495 |
تعداد مقالات | 70,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,356,088 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,577,026 |
تاثیر انصاف قیمتی ادراکشده بر وفاداری، تمایل به پرداخت و رفتارهای شکایتی و تلافیجویانه مشتریان (مورد مطالعه: صنعت خدمات اینترنت پرسرعت) | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 4، 1394، صفحه 967-984 اصل مقاله (400.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2015.57100 | ||
نویسندگان | ||
محسن نظری1؛ مهدی اشکانی* 2؛ بابک هزاوه حصار مسکن2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
انصاف قیمتی و تأثیر آن بر رفتار مصرفکننده از جمله مسائل مهم در قیمتگذاری سازمانهاست که ممکن است تأثیرهای مهمی بر ادراک مصرفکنندگان از سازمان داشته باشد. در این پژوهش، ضمن بررسی تأثیر ویژگیهای شناختی بر انصاف قیمتی ادراکشده، تأثیر انصاف قیمتی بر وفاداری، تمایل به پرداخت و رفتارهای شکایتی و تلافیجویانة مشتریان در صنعت خدمات اینترنت پرسرعت بررسی شد. جامعة آماری شامل مشتریان اینترنت پرسرعت است. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی جمعآوری شدند و از طریق مدل معادلات ساختاری و با نرمافزارهای SPSS و PLS2 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج با تأیید پنج فرضیة پژوهش نشان داد چنانچه مشتریان قیمت را منصفانه تلقی کنند، بهصورت گسترده، مثبت و دهانبهدهان شرکت مورد نظر را به دیگران تبلیغ و پیشنهاد میکنند. علاوهبراین، آنها تمایل مییابند از خدمات شرکت موردنظر حتی در شرایط افزایش قیمتها استفاده کنند، اما درک بیانصافی در قیمت به رفتارهای تلافیجویانه یا شکایتآمیز منجر میشود. این پژوهش به مدیران کمک میکند تصمیمات مناسبی درمورد قیمت بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
انصاف قیمتی؛ تمایل به پرداخت؛ قیمتگذاری؛ وفاداری | ||
مراجع | ||
Ajzen, I., Rosenthal, L. H. & Brown, T. C. (2000). Effects of perceived fairness on willingness to pay, Journal of Applied Social Psychology, 30(12): 2439- 2450
Andrés-Martínez, M., Gómez-Borja, M. & Mondéjar-Jiménez, J. (2014). A model to evaluate the effects of price fairness perception in online hotel booking, Electron Commer Res, 14: 171-187.
Bies, R. J. & Shapiro, D. L. (1988). Voice & justification: Their influence on procedural fairness & judgments, Academy of Management Journal, 31(3): 676- 685.
Bolton, L. E., Warlop, L. & Alba, J. W. (2003). Consumer perceptions of price (Un) fairness, Journal of Consumer Research, 29(4): 474- 491.
Bougie, R., Pieters, R. & Zeelenberg, M. (2003). Angry customers don’t come back, they get back: The experience and implications of anger and dissatisfaction in services, Journal of the Academy of Marketing Science, 31(Fall): 377- 393.
Campbell, M. C. (1999). Perceptions of price unfairness: Antecedents & consequences, Journal of Marketing Research, 36(2): 187– 199.
Campbell, M. C. (2007). Says who?! How the source of price information & affect influence perceived price (Un) fairness, Journal of Marketing Research, 44(2): 261– 271.
Choi, S. & A. S. Mattila. (2004). Hotel revenue management & its impact on customer’s perceptions of fairness, Journal of Revenue & Pricing Management, 2(4): 303- 314.
Chung, J. Y. & Petrick, F. J. (2012). Price fairness of airline ancillary fees: An attribution approach, Journal of Travel Research, 52: 161-181.
Chung, Jin Young, Gerard T. Kyle, James F. Petrick, & James D. Absher. (2011). Fairness of Prices, User Fee Policy & Willingness to Pay among Visitors to a National Forest, Tourism Management, 32: 1038-46.
Chung, Kyoo Yup. (2000). Hotel Room Rate Pricing Strategy for Market Share in Oligopolistic Competition—Eight-Year Longitudinal Study of Super Deluxe Hotels in Seoul, Tourism Management, 21(2): 135- 145.
Cohen, R. L. (1982). Perceiving justice: An attributional perspective in Equity & Justice in Social Behavior, In Greenberg, J. & Cohen, R. L. (Eds), Academic Press, New York: 119- 160.
Falkner, M., Devetsikiotis, M. & Lambadaris, I. (2000). An overview of pricing concepts for broadband & IP networks, IEEE Communications Surveys & Tutorials, 3(2): 9– 13.
Grewal, D., Monroe, K. B. & Krishnan, R. (1998). The effects of price-comparison advertising on buyer’s perceptions of acquisition value, transaction value & behavioral intentions, Journal of Marketing, 62(April): 46- 59.
Hawkins, D. L., Best, R. J. & Coney, A. (2001). Consumer Behavior: Building Marketing Strategy, McGraw, Hill, New York.
Henderson, T., Crowcroft, J. & Bhatti, S. N. (2001). Congestion pricing: Paying your way in communication networks, IEEE Internet Computing, 5(5): 85– 89.
Herbig, P. & Hale, B. (1997). Internet: The marketing challenge of the Twentieth century, Internet Research, 7(2): 95- 100.
Hoffman, D. L., Novak T. P. & Chatterjee, P. (1996). Commercial scenari for the web: Opportunities & challenges, Journal of Computer Mediated Communications, 1(3): 29-53.
Homburg, C., Hoyer, W. D. & Koschate, N. (2005). Customer’s reactions to price increases: Do customer satisfaction and perceived motive fairness matter, Journal of the Academy of Marketing Science, 33(1): 36– 49.
Huang, J. H., Chang, C. T. & Chen, C. Y. H. (2005). Perceived fairness of pricing on the internet, Journal of Economic Psychology, 26: 343- 361.
Jacoby, J. & Olson, J. C. (1977). Consumer response to price: An attitudinal, information processing perspective, American Marketing Association, Chicago: 73– 86.
Kahneman, D., Knetsch, J. L. & Thaler, R. (1986). Fairness & the assumptions of economics, Journal of Business, 59(4): 285- 300.
Kimes, S. E. & Wirtz, J. (2003). Perceived Fairness of revenue management in the US golf industry, Journal of Revenue & Pricing Management, 1(4): 332- 344.
Lien-Hsiang, T. (2003). Relationship between personality attributes and Internet marketing, PhD Thesis Alliant International University, San Diego.
Martin, W. C., Ponder, N. & Lueg, J. E. (2009). Price fairness perceptions & customer loyalty in a retail context, Journal of Business Research, 62(6): 588- 593.
Maxwell, S. (2008). The price is wrong: Understanding what makes a price seem fair & the true cost of unfair pricing, Wiley & Sons, Hoboken, NJ.
McCarville, R. E., Reiling, S. D. & White, C. M. (1996). The role of fairness in user’s assessments of first-time fees for a public recreation service, Leisure Sciences, 1 (18): 61- 76.
Mira, A. & Karimi, S. (2011). Investigation selection pricing strategies based on product life curve in small home furnishings (Case study: Meet grinder productgroup in Pars Khazar corporation), Journal of Business Management,3(9): 147- 168. (In Persian)
Mousakhani, M., Hagigi, M. & Torkzadeh, S. (2012). Presentation the model to achive customer loyalty by using customer knowledge management in Iran bank industry (Private banks), Journal of Business Management,4(12): 147- 164. (in Persian)
Nazari, M. & Adib Hajibageri, S. (2013). Investigation effect of fairly price on customer satis faction in car purchase prose's (Case study: Pride & pegoet 206 car), Journal of Business Management,5 (4): 121- 140. (in Persian)
Oliver, R. L. & Swan, J. E. (1989). Equity and disconfirmation perceptions as influences on merchant & product satisfaction, Journal of Consumer Research, 16(December): 372- 383.
Padula, G. & Busacca, B. (2005). The asymmetric impact of price-attribute performance on overall price evaluation, International Journal of Service Industry Management, 16(1): 28- 54.
Perdue, R. R. (2002). Perish ability, yield management, and cross-product elasticity: A case study of deep discount season passes in the Colorado ski industry, Journal of Travel Research, 41(August): 15- 22.
Petrick, J. F. (2002). Development of a multi-dimensional scale for measuring the perceived value of a service, Journal of Leisure Research, 34(2): 119- 134.
Richins, M. L. (1983). Negative word-of-mouth by dissatisfied consumers: A pilot study, Journal of Marketing, 47(1): 68– 78.
Rio-Lanza, A. B. D., Vazquez-Casielles, R. & Diaz-Martin, A. M., (2009). Satisfaction with service recovery: Perceived justice & emotional responses, Journal of Business Research, 62: 775- 781.
Schoefer, K. & Ennew, C. (2005). The impact of perceived justice on consumer emotional responses to service complaints experiences, Journal of Service Marketing, 19(5): 261- 270.
Schröder, T. & Mieg, H. A. (2008). The impact of perceived justice on contingent value judgments, Journal of Applied Social Psychology, 38(1): 135- 158.
Vaidyanathan, R. & Aggarwal, P. (2003). Who is the fairest of them all? An attributional approach to price fairness perceptions, Journal of Business Research, 56: 453- 463.
Wansink, B. & Park, S. B. (2000). Methods & measures that profile heavy users, Journal of Advertising Research, 4(40): 61- 72.
Weiner, B. (1980). A cognitive (Attribution)–emotion–action model of motivated behavior: An analysis of judgments of help-giving, Journal of Personality & Social Psychology, 39(2): 186-200.
Weiss, H. M., Suckow, K. & Cropanzano, R. (1999). Effects of justice conditions on discrete emotions, Journal of Applied Psychology, 84(5): 786- 794.
Xia, L. K., Monroe, B. & Cox, J. L. (2004). The price is unfair! A conceptual framework of price fairness perceptions, Journal of Marketing, 68(4): 1- 15.
Zeithaml, V. A., Berry, L. L. & Parasuraman, A. (1996). The behavioral consequences of service quality, Journal of Marketing, 2(60): 31– 46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,486 |