تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,915 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,755 |
پژوهشی بنیادین در حوزۀ مفاهیم نظری سیاستگذاری رسانه ای | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 3، مهر 1394، صفحه 481-504 اصل مقاله (326.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2015.56990 | ||
نویسنده | ||
طاهر روشندل اربطانی* | ||
دانشیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سیاستگذاری رسانهای، راهبردهای کلانی است که بر هدایت رسانهها در نیل به اهداف مشخص نظام حاکم دلالت دارد. از آنجاکه حوزۀ سیاستگذاری رسانهای، حوزهای ناشناخته در داخل کشور است، هدف این پژوهش، اجرای پژوهشی نظری در حوزۀ سیاستگذاری رسانهای و تبیین چارچوبی نظری برای آن است. از بررسیهای بهعملآمده مشخص شد که از بعد نظری دو رویکرد در حوزۀ سیاستگذاری رسانهای وجود دارد؛ رویکرد اول که رویکردی سنتی به سیاستگذاری رسانه است، رسانهها را نهادهایی قابل سیاستگذاری میداند و در این راستا بیشتر دولت و حاکمیتها را پررنگ میکند که چطور دولتها برای حفظ منافع عمومی دست به سیاستگذاری رسانهای میزنند. رویکرد دوم از نظر پیشرفتهای تکنولوژیک حوزۀ ارتباطات، عرصۀ رسانه را عرصهای غیرقابل سیاستگذاری میداند. در این مقاله تلاش شده است براساس مدلها و نظریههای موجود در حوزۀ سیاستگذاری رسانهای، در قالب این دو رویکرد چارچوب نظری جداگانهای تدوین شود. | ||
کلیدواژهها | ||
رسانه؛ سیاستگذاری؛ سیاستگذاری رسانهای | ||
مراجع | ||
Barman, S. (2010). Where has media policy gone? In the communication law and policy, 9(2): 153-182.
Binzerhbolt, S. & Kelemmesen, R. (2005). Responsive government? Public opinion and government policy, political studies, 53(2): 379-402.
Chin, Y.C. (2011). Policy process, policy learning, and the role of the provincial media in China, University of Nottingham. Media, Culture & Society journal, 33(2): 193-210. Cuilenburg, J.V. & McQuail, D. (2003). Media Policy Paradigm Shifts. European Journal of Communication, 18(2): 181-207.
Do sola pool, I. (1974). Analysis of Political elites = those in power, Harvard university publication.
Dye, T.R. (2007). Understanding public policy, prentice hall policy press.
Freedman, D. (2006). Dynamics of power in contemporary media policy-making, Goldsmiths College. Media Culture Society, 28(6): 907-923.
Freedman, D. (2008). The politics of media policy, Cambridge, UK, Polity Press.
Freedman, D. (2010). Media Policy Silences: The Hidden Face of Communications Decision Makin. International Journal of Press/Politics, 15(3): 344-361.
Garnham, N. (2006). The media; An Introduction. London: longman press.
Halin, D. & Manincy, P. (2006). Camparing media systems: Three models of media and politics, Mc gill university.
Hemerijck, A.C. (2007). Media Policy for the Digital Age, Amsterdam University Press.
Herman, B. D. (2011). New media law and policy, Hunter College. New Media & Society, 13(2): 350-356. Howard, T. (2009). Media power, professionals and policies, sage publications.
Humphreys, P. (2009). The politics of media policy: how political? Politics, School of Social Sciences, University of Manchester publication.
Hutchin, D. (2010). Media policy, Blackwell press.
Iosifidis, P. (2007). Public television in the digital era: techological challenges and new strategies for Europe, sage press.
Jenkins, H. (2006). Convergence culture: where old and new media collide. USA: New York university press.
Katz, Y. (2000). The diminishing role of governments in cable policy. European Journal of Political Research, 38(2): 285–302.
Kwach, K. & Ronstel, T. (1999). The context of the regulation of TV broadcasting in East Asia, Gazette, 61(3-4): 255–273.
Lasswell, H. (1951). The Policy Sciences, Stanford: Stanford University Press.
Lazarsfeld, P. (1941). Radio and the Printed Page: An Introduction to policy. New York: Duell, Sloan, and Pearce.
Leah, L. & Livingstone, S. (2008). The handbook of new media, sage publications.
McChesney, R. W. (2003). Theses on media deregulation. Media Culture & Society, 25(1): 125-133.
McQuail, D, (2009). Mass communication theory, London: sage.
Miller, D. (2004). Tell me lies: propaganda and media distortion in the attack on Iraq. London: Pluto Press.
Monygomery, K. (2007). Youth and Digital Media: A Policy Research Agenda. journal of adolescent health, 27(2): 61-68.
Napoli, P.M. & Seaton, M. (2007). Necessary Knowledge for Communications Policy: Information Asymmetries and Commercial Data Access and Usage in the Policymaking Process. Federal Communications Law Journal, 59(2): 295-330.
Olmsted, Ch. & Sylvia, M. (2006). Competitive Strategy for Media Firms; Strategic and Brand Management in Changing Media Markets. Lawrence Erlbaum Associates.
Puppis, L. (2010). Exploratory study of how policy research is used in the policy process by policy maker staff and public administrators. Political Communication, 23(4): 407-420.
Rhodes, R. (2010). Policy networks: a British perspective. Journal of theoretical politics, 18(7)
Sarkakiss, J. (2006). An introduction to policy process. Open University Press, McGraw-Hill Education.
Smith, P. (2007). The Politics of Television Policy: the introduction of digital television in Great Britain, Lewiston, USA / Queenston, Canada / Lampeter, UK, The Edwin Mellen Press.
Sorokas, S. (2008). Agenda-setting dynamics in Canada. Vancouver: University of British Columbia Press.
Tamber, H. (2007). Media power, professionals and policies. Sag publications.
Turow, J. (2009). Media Today, An Introduction to Mass Communication, 3rd Edition, Routledge publication.
Van de Donk, P. (2005). Media Policy for the Digital Age, The Netherlands Scientific Council for Government Policy, Amsterdam University Press.
Vivian, J. (2008). The Media of Mass Communication, Person Publications.
Ward, D. (2008). Television and Public Policy: change and continuity in an era of globalization, Lawrence Erlbaum Association press.
Yoo, Y., Lyytinen, K. & Yang, E. (2005). The role of standards in innovation and diffusion of broadband mobile services. Journal of Strategic Information Systems, 14(3): 323–353. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,856 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,372 |