تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,695,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,924,574 |
بررسی آثار مستقیم، غیرمستقیم و تعدیلی محیط نهادی بر قصد کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 28، تیر 1394، صفحه 371-390 اصل مقاله (1021.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2015.55985 | ||
نویسنده | ||
سعید کریمی* | ||
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکدة کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
قصد و رفتار کارآفرینانة افراد متأثر از محیط پیرامون آنهاست، اما در اکثر مطالعات کارآفرینی که مبتنیبر دیدگاه شناختیاند، از نقش عامل محیطی غفلت شده است؛ بنابراین، در پژوهش حاضر با هدف بررسی آثار مستقیم، غیرمستقیم و تعدیلی محیط نهادی بر قصد کارآفرینانه، براساس نظریة اقتصاد نهادی نورث (1990) و نظریة رفتار برنامهریزیشدة آجزن (1991)، یک الگوی شناختی قصد کارآفرینانه تدوین شد. در این پژوهش، که از نوع توصیفی- همبستگی است، دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه از نمونهای متشکل از 300 دانشجوی کشاورزی جمعآوری شد که در چهار دانشگاه دولتی در غرب کشور مشغول به تحصیل بودند. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تأیید کردند. روایی و پایایی سازهها نیز از طریق برآورد مدل اندازهگیری شد و پس از اصلاحات لازم بهدست آمد. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که نگرش کارآفرینی و کنترل رفتار درکشده با قصد کارآفرینانه دارای رابطة مثبت و معنیداری است. همچنین، نتایج نشان داد محیط نهادی بهطور غیرمستقیم و از طریق نگرش کارآفرینی و کنترل رفتار درکشده با قصد کارآفرینانه در ارتباط است. این یافتهها بیانگر آن است که سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان باید بیش از پیش به ایجاد شرایط مناسب برای کارآفرینی در کشور توجه کرده و سعی کنند تا فشارها و موانع محیطی مقابل کارآفرینان بالقوه را برطرف کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجویان کشاورزی؛ قصد کارآفرینانه؛ کارآفرینی؛ محیط نهادی | ||
مراجع | ||
کریمی، سعید، بیمنز، هارم، چیذری، محمد و مولدر، مارتین. (1391). بررسی تأثیر عوامل محیطی و فرهنگی بر قصد کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی. توسعۀ کارآفرینی، 5(3)، 124-105. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behaviour. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50, 179-211.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control.New York: W. H. Freeman and Company
Bartlett, J. E., Kotrlik, J. W., & Higgins, C. C. (2001). Organizational Research: Determining Appropriate Sample Size in Survey Research. Information Technology, Learning and Performance Journal, 19(1), 23-29.
Bird, B (1988). Implementing entrepreneurial ideas: the case for intention. Academy of Management Review, 13, 442–453.
Bruton, G. D., Ahlstrom, D., & Li, H. L. (2010). Institutional theory and entrepreneurship: where are we now and where do we need to move in the future? Entrepreneurship Theory and Practice, 34(3), 421–440.
Busenitz, L. W., Gomez, C., & Spencer, J. W. (2000). Country institutional profiles: Unlocking entrepreneurial phenomena. Academy of Management Journal, 43(5), 994–1003
Conner, M. & Armitage, C. J. (1998). Extending the Theory of Planned Behavior: A Review and Avenues for Further Research. Journal of Applied Social Psychology, 28, 1429–1464.
De Clercq, D., Danis, W. M., & Dakhli, M. (2010). The moderating effect of institutional context on the relationship between associational activity and new business activity in emerging economies. International Business Review, 19, 85–101.
Farid, M. I., El Sayed-Elkhouly, S. M., & Barnes, M. J. (2012). Institutional context for entrepreneurship in Arab countries. International Journal of Sustainable Society, 3(3), 292-311
Fayolle, A., & Liñán, F. (2014). The future of research on entrepreneurial intentions. Journal of Business Research, 67(5), 663-666.
Fishbein, M., & Ajzen, I. (2010). Predicting and changing behavior: The reasoned action approach. New York: Psychology Press.
Frazier, P. A., Tix, A. P., and Baron, K. E. (2004). Testing moderator and mediator effects in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 51, 115–134.
Gupta, V. K., Guo, C., Canever, M., Yim, H. R., Sraw, G. K., & Liu, M. (2014). Institutional environment for entrepreneurship in rapidly emerging major economies: the case of Brazil, China, India, and Korea. International Entrepreneurship and Management Journal, 10 (2), 367-384.
Hair, J. F., Black W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Iakovleva, T., Kolvereid, L., & Stephan, U. (2011). Entrepreneurial intentions in developing and developed countries. Education + Training, 53(5), 353-370.
Karimi, S., Biemans, H. J. A., Lans, T., Chizari, M., & Mulder, M. (2014). Effects of role models and gender on students’ entrepreneurial intentions. European Journal of Training and Development, 38(8), 694 - 727.
Karimi, S., Biemans, H. J. A., Mahdei, K. N., Lans, T., Chizari, M., & Mulder, M. (2015). Testing the relationship between personality characteristics, contextual factors and entrepreneurial intentions in a developing country. International Journal of Psychology, forthcoming..
Karimi, S., Chizari, M., Biemans, H. J. A., & Mulder, M. (2010). Entrepreneurship education in iranian higher education: The current state and challenges. European Journal of Scientific Research, 48(1), 35-50.
Kautonen, T., van Gelderen, M., & Fink, M. (2015). Robustness of the Theory of Planned Behavior in Predicting Entrepreneurial Intentions and Actions. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(3), 655–674.
Kristiansen S. & Indarti, N. (2004). Entrepreneurial intention among Indonesian and Norwegian students. Journal of Enterprising Culture, 12(1), 55-78.
Krueger, N., Reilly, M., & Carsrud, A. (2000). Competing model of entrepreneurial intention. Journal of Business Venturing, 15, 411-432.
Linan, F., & Chen, Y. (2009). Development and Cross-Cultural Application of a Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice. 33(3), 593-617.
Luthje, C., & Franke, N. (2003). The ‘making’ of an entrepreneur: testing a model of entrepreneurial intent among engineering students at MIT. R&D Management, 33(2), 135-147.
Manolova, T. S., Eunni, R. V., & Gyoshev, B. S. (2008). Institutional Environments for Entrepreneurship: Evidence from Emerging Economies in Eastern Europe. Entrepreneurship Theory and Practice, 32, 203-218.
North, D. C. (1990). Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge (UK): Cambridge University Press.
North, D. C. (2005). Understanding the process of economic change. Princeton: Princeton University Press
Sánchez, J. C. (2012) Entrepreneurial intentions: the role of the cognitive variables. In: Burger-Helmchen T (ed) Entrepreneurship—born, made and educated. In Tech, New York, pp 27–50
Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and non-experimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7, 422–445
Taormina, R. J., & Lao, S. K.-M. (2007). Measuring Chinese entrepreneurial motivation: Personality and environmental influences. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 13(4), 200–221.
Urban, B. (2013). Influence of the institutional environment on entrepreneurial intentions in an emerging economy. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 14(3), 179-191.
Vaillant Y., & Lafuente, E. (2007). Do different institutional frameworks condition the influence of local fear of failure and entrepreneurial examples over entrepreneurial activity? Entrep Reg Dev Int J 19,313–337
Welter, F., & Smallbone, D. (2011). Institutional perspectives on entrepreneurial behavior in challenging environments. Journal of Small Business Management, 49(1), 107-125. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,790 |