تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,120,114 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,226,871 |
بررسی تأثیر مؤلفه های فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش در شرکت های خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 3، آبان 1394، صفحه 785-805 اصل مقاله (447.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2015.54739 | ||
نویسندگان | ||
روح اله رضائی* 1؛ نفیسه صلاحی مقدم2 | ||
1دانشیار، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایران | ||
2کارشناس ارشد، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر مؤلفههای فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری تحقیق را همة اعضای شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی در استان زنجان تشکیل دادند (301=N) که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، تعداد 207 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بهکار گرفته شد. روایی صوری پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان تأیید شد و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز پس از انجامدادن اصلاحات لازم تأیید شد. نتایج تحقیق نشان داد چهار مؤلفة فرهنگ سازمانی شامل درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و رسالت در مجموع، 41 درصد از واریانس مدیریت دانش در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان را تبیین میکنند. با توجه به یافتههای پژوهش، تقویت فرهنگ سازمانی بهطور مستقیم به توسعة مدیریت دانش در شرکتهای خدمات کشاورزی منجر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شرکت های خدمات کشاورزی؛ فرهنگ سازمانی؛ مدیریت دانش | ||
مراجع | ||
10. شافعی، رضا؛ لاوه، شبنم (1390). «مطالعة میزان تأثیر پذیری مدیریت دانش از فرهنگ سازمانی و رابطة آن با پرورش کارکنان دانشی در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی». فصلنامة پژوهشهای مدیریت در ایران، سال شانزدهم، شمارة سوم، صفحات 151-131. 11. کشاورزی، علیحسین؛ رمضانی، یوسف (1389). «بررسی رابطة بین فرایند مدیریت دانش و شاخصهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز». فصلنامة چشمانداز دولتی، شمارة سوم، صفحات 46- 25. 12. نیکپور، امین؛ سلاجقه، سنجر (1389). «رابطة بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان». فصلنامة فراسوی مدیریت، شمارة چهاردهم، صفحات 18-7. 13. Alavi, M.; Leidner, D. (2001). “Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues”. MIS Quarterly, 25(1), 107- 136.
14. Anderson, R. (2007). Agricultural advisory services, A Background Paper for Innovating through Science and Technology. Chapter 7 of the World Development Report 2008.
15. Balthazard, P.; Cooke, R. (2004). “Organizational culture and knowledge management success: Assessing the behavior- performance continuum”. Proceedings of the 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS'04), Washington, 5-8 Jan., 235- 243.
16. Bartlett, J.; Kotrlik, J.; Higgins, C. (2001). “Organizational research: Determining appropriation sample size in survey research”. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), 5- 43.
17. Bhatt, G. (2001). “Knowledge management in organizations: Examining the interaction between technologies, techniques and people”. Journal of Knowledge Management, 5(1), 68- 75.
18. Cameron, K.; Quinn, R. (2006). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. John Wiley & Sons Press, USA.
19. Denison D. (2000). Organizational culture: Can it be a key lever for driving organizational change? The Handbook of Organizational Culture and Climate, USA.
20. Fong, P.; Kwok, C. (2009). “Organizational culture and knowledge management success at project and organizational levels in contracting firms”. Journal of Constr. Eng. Manage., 135(12), 1348- 1356.
21. Hair, J.; Black, C.; Babin, J.; Anderson, E. (2010). Multivariate data analysis. Prentice Hall Publisher, USA.
23. Jones, M. (2009). Organizational culture and knowledge management: An empirical investigation of U.S. manufacturing firms. Ph.D. Dissertation, Nova Southeastern University.
24. Leidner, D.; Alavi, M.; Kayworth, T. (2006). “The role of culture in knowledge management: A case study of two global firms”. International Journal of e-Collaboration, 2(1), 17- 40.
25. Manuel, J.; Francisco, J.; Felix, A. (2009). “Exploring the impact of individualism and uncertainty avoidance in web-based electronic learning: An empirical analysis in European higher education”. Comp Educ, 52(3), 588- 598.
26. Mohamad Karimi, P.; Soltanpanah, H.; Khosravi, A.; Shafei, R. (2011). The effects of internal marketing on knowledge management and learning. Proceedings of Conference on Technology and Business Management, United Arab Emirates, March 28-30, pp. 708-713.
27. Nielsen, A. (2006). “Understanding dynamic capabilities through knowledge management”. Journal of Knowledge Management, 10(4), 59- 71.
28. Paswan, A. (2009). Confirmatory factor analysis and structural equations modeling: An introduction. Research Report, Dept. of Marketing and Logistics, COB, University of North Texas, USA.
29. Ranjit B. (2004). “Knowledge management metrics”. Industrial Management & Data Systems, 104(6), 457- 468.
30. Sharifuddin, O.; Ikhsan, S.; Rowland, F. (2004). “Knowledge management in a public organization: A study on the relationship between organizational elements and the performance of knowledge transfer”. Journal of Knowledge Management, 8(2), 95 – 111.
31. Tilchin, O.; Essawi, M. (2013). “Knowledge management through organizational culture change”. International Journal of Business Administration, 4(5), 121- 132. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,965 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,445 |