تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,505 |
آسیبشناسی اخلاقی کارآفرینی و توسعة کسبوکار: رویکردی پدیدارشناسانه | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 26، دی 1393، صفحه 589-611 اصل مقاله (699.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2014.53620 | ||
نویسندگان | ||
محمدشریف شریف زاده1؛ غلامحسین عبدالله زاده* 2؛ ابوالقاسم عربیون3 | ||
1دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
2استادیار-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
3استادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این تحقیق کیفی با هدف آسیبشناسی اخلاقی فضای توسعة کسبوکار و کارآفرینی صورت گرفته است و به لحاظ هدف کاربردی است و با روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. برای گردآوری دادههای تحقیق از مصاحبة نیمهساختارمند استفاده شد. جامعة آماری تحقیق شامل کارآفرینان و مدیران کسبوکارهای فعال در استان گلستان است. از روش نمونهگیری هدفمند، 41 نفر از کارآفرینان گزینش و بررسی شدند. فرایند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانة سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. پس از پالایش کدهای اولیه (تلفیق کدهای همپوشان و مصداقی)، کدهای استخراجی در قالب الگویی چهاربعدی گروهبندی شد: 1. رفتارهای غیر اخلاقی در کارآفرینی و کسبوکار بهعنوان پدیدة مطالعهشده؛ 2. شرایط علی یا رخدادها، وقایع و اتفاقات منجرشده به بروز پدیدة رفتارهای غیر اخلاقی؛ 3. پیامدها شامل آثار و عوارض بروز پدیدة رفتارهای غیر اخلاقی؛ 4. واکنش: راهکارهای پیشگیری یا کنترل پدیدة رفتارهای غیر اخلاقی. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق کارآفرینی؛ پدیدارشناسی؛ توسعة کسبوکار؛ کارآفرینی؛ کسبوکار اخلاقی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، ا. و رودانی، ا. (1388). "نقش بازاریابی اخلاقی در رفتار خرید مصرفکنندگان مواد غذایی". اخلاق در علوم و فناوری. سال چهارم، شمارۀ 1و 2، صص: 29-39. تقیزاده، ه. و سلطانی فسقندیس، غ. (1389). "تأثیر اخلاق کسبوکار بر مسؤولیت اجتماعی بنگاه". اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شمارۀ 3 و 4، صص: 104-94. دادگر، ی. (1385). "اخلاق بازرگانی (و کسب و کار) از منظر اقتصاد و اقتصاد اسلامی". پژوهشنامۀ بازرگانی، 10 (38)، صص: 120-87. فرهود، د. (1392). "پایبندی به اصول اخلاق حرفهای در "پروفشنهای سنتی""پروفشنهای نوین" "پروفشنهای دولتی". اخلاقدرعلوموفنّاوری، سال هشتم ، شمارۀ 1، صص: 1-4. Anderson, A. R., and Smith, R. (2007). “The moral space in entrepreneurship: an exploration of ethical imperatives and the moral legitimacy of being enterprising”. Entrepreneurship and Regional Development, 19 (6): 479-497.
Barlow, H. D. (1993). “From fiddle factors to networks of collusion: charting the waters of small business crime”. Crime, Law, and Social Change, 20: 319–337.
Boyd, D.P., and Gumpert, D.E. (1983). “Coping with entrepreneurial stress”. Harvard Business Review, 61 (2): 44–64.
Brenkert, G. (2009). “Innovation, Rule Breaking and the Ethics of Entrepreneurship”. Journal of Business Venturing, 24: 448–464.
Buchholz, R.A., and Rosenthal, S.B. (2005). “The spirit of entrepreneurship and the qualities of moral decision making”. Journal of Business Ethics, 60 (3): 307–315.
Buckley, C. A. and Waring, M. J. (2013). “Using diagrams to support the research process: examples from grounded theory”. Qualitative Research, 13(2): 148–172.
Chau, L.L., and Siu, W. (2000). “Ethical decision-making in corporate entrepreneurial organizations”. Journal of Business Ethics, 23: 365–375.
Chiappori, P.A and Salanie, B. (2000). “Testing for Asymmetric Information in Insurance Markets”. Journal of Political Economy, 108:56-78.
Dawson, S., Breen, J., and Satyen, L. (2002). “The ethical outlook of micro business operators”. Journal of Small Business Management, 40 (4); 302–313.
De Clercq, D., and Dakhli, M. (2009). “Personal Strain and Ethical Standards of the Self-Employed”. Journal of Business Venturing, 24: 477–490.
Dionne, G., Gouriéroux, C. and Vanasse, C. (2001). “Testing for Evidence of Adverse Selection in the Automobile Insurance Market: A Comment”. Journal of Political Economy, 109: 444-453.
Dunham, L., McVea, J.F., and Freeman, R.E. (2008). “Entrepreneurial wisdom: incorporating the ethical and strategic dimensions of entrepreneurial decision-making”. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 6 (1): 8–19.
Foster, G. M. (1965). “Peasant Society and the Image of Limited Good”. American Anthropologist, 67(2): 293-315.
Harmeling, S. S., Sarasvathy, S. D., and Freeman, R. E. (2009). Related Debates in Ethics and Entrepreneurship: Values, Opportunities, and Contingency. Journal of Business Ethics, 84: 341-365.
Harris, J. D., Sapienza, H. J., and Bowie, N. E. (2009). “Ethics and entrepreneurship”. Journal of Business Venturing, 24: 407-418.
Hertog, S. (2010). “Defying the resource curse: explaining successful state-owned enterprises in rentier states”. World Politics, 62 (2): 261-301.
Holme, C. (2008). “Business ethics – Part One: Does it matter?” Industrial and Commercial Training, 40: 248-252.
Kets de Vries, M.F.R. (1985). “The dark side of entrepreneurship”. Harvard Business Review, 63 (6): 160–167.
Maarten, J. C. and Dina, F. M. (2003). “Agricultural ethics”. Journal of Plant Physiology, 132: 4–9.
Martin, K., and Freeman, R.E. (2004). “The separation of technology and ethics in business ethics”. Journal of Business Ethics, 53 (4): 353–364.
Meagher, K. (2009). “Trading on faith: religious movements and informal economic governance in Nigeria”. Journal of Modern African Studies, 47(3): 397–423.
Osborne, R.L. (1991). “The dark side of the entrepreneur”. Long Range Planning, 24 (3): 26–31.
Payne, D., and Joyner, B. (2006). “Successful U.S. entrepreneurs: identifying ethical decision-making and social responsibility behaviors”. Journal of Business Ethics, 65 (3): 203–217.
Rogers, E.M. and Svenning, L. (1969). “Modernization among peasants: the impact of communication”. Holt, Rinehart and Winston, 429 p.
Sapienza, H.J., and Korsgaard, A. (1996). “Procedural justice in entrepreneur-investor relations”. Academy of Management Journal, 39 (3): 544–574.
Spence, L.J., and Schmidpeter, R. (2003). “SMEs, Social Capital and the Common Good”. Journal of Business Ethics, 45: 93–108.
Venkataraman, S. (2002). “Stakeholder value equilibrium and the entrepreneurial process”. Business Ethics Quarterly, The Ruffin Series, Special Edition, 3: 45-57.
Wempe, J. (2005). “Ethical entrepreneurship and fair trade”. Journal of Business Ethics, 60 (3): 211–220. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,992 |