- عرضة خدمات جدید به بازار و توسعة زمینههای فعالیت، به رشد بیشتر سازمانی منجر میشود. پیشنهاد میشود حمایت بیشتری از ارائة طرحهای خلاقانه شود و کارکنان به ارائة طرحهای خلاقانه تشویق شوند.
- نظرها و پیشنهادهای کارکنان بهکارگرفته شود ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه و برگزاری جلسات خلاقیت و اتاقهای فکر نیز میتواند به افزایش حجم کیفی و کمّی ارائة طرحهای خلاقانه منجر شود.
- واکاوی بیشتر بازار و تشکیل واحدهای فعالتر در حوزة تحقیقات بازار به شناخت بیشتر روندهای کلی بازار منجر شود که برای سازمانهای بیمه مفید است.
رضایت شغلی کارکنان - کارآفرینی سازمانی
در بخشهای قبلی بیان شد میان کارآفرینی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان در شرکتهای بیمهای رابطة معنادار وجود دارد. بر این اساس پیشنهاد میشود:
- برخورد مناسب از سوی مدیران، تفویض اختیارات کافی و آزادی عمل بیشتر برای کارکنان، زمینههای بروز خلاقیت را در کارکنان افزایش میدهد. در نتیجه، پیشنهاد میشود ساختار منعطفتر و سبکهای رهبری مشارکتی بیشتر بهکار گرفته شود.
- سرمایهگذاری به منظور بهبود شرایط کاری و حمایت از طرحهای نوآورانه اگرچه هزینههای سازمانی را در کوتاهمدت افزایش میدهد، به نظر میرسد در بلندمدت به رشد بیشتر سازمانی و افزایش سودآوری و درآمدزایی منجر شود. بنابراین، حمایت بیشتر سازمانی از این طرحها پیشنهاد میشود.
- 3. معمولاَ در شرکتهای بیمه، به گونهای وظایف هر فرد تعریف میشود که زمان و فرصت اندکی برای بروز رفتارهای خلاقانه و بهبود روندهای کاری برای پرسنل باقی میماند. این امر میتواند به کارآفرینی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان لطمه بزند. پیشنهاد میشود برنامههای کاری پرسنل از انعطاف بیشتری برخوردار باشد.
- 4. منابع
- Antoncic, J.; Antoncic, B (2011)."Employee satisfaction, Intrapreneurship and firm growth: a model". Industrial Management & Data Systems, 111(4), 589-607.
- Antonic, B; Hisrich R.D (2001). "Entrepreneurship: construct refinement and cross-cultural validation", Journal of Business Venturing, 16(5), 495-527.
- Clark, A.; Oswald, A. (1996). "Satisfaction and comparison income". Journal of Public Economics, 61, 359-81.
- 4. Cranny, C.J.; Smith, P.C.; Stone, E.F (1992). Job Satisfaction: How People feel about their Jobs and How it Affects their Performance. New York, Lexington Books.Chell, E., Haworth, J. and Brearley, S (1991).The Entrepreneurial Personality: Concepts, Cases and Categories. London,Routledge.
- Ghiselli, R.F.; La Lopa, J.; Bai, B (2001). "Job satisfaction, life satisfaction and turnover intend among food service managers". Cornell Hotel & Restaurant Administration Quarterly, April, 28-37.
- Fritzsche, B.A.; Parrish, T (2005)."Theories and research on job satisfaction" In Brown, S.D. and Lent, R.W. (Eds), Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work, Hoboken, Wiley.
- . Hisrich, R.D.; Peters, M.P (1995). "Entrepreneurship: Starting, Developing, and Managing a New Enterpris. 3rd ed., Irwin, Chicago, IL
- .Huse, M.; Neubaum, D.O.; Gabrielsson, J (2005). "The troublesome relationship between action learning and organizational growth". Journal of workplace learning, 14(6), 245-255.
- Ireland, R.D.; Hitt, M.A.; Camp, M.; Sexton, D.L (2001). "Integrating entrepreneurship and strategic management actions to create firm wealth". Academy of Management Executive, 15(1), 49-63.
- Kathuria, R.; Joshi, M. P (2007). "Environmental Influences on Corporate Entrepreneurship: Executive Perspectives on the Internet". International Entrepreneurship & Management Journal, 3, 127-144.
- Kuratko, D.F.; Hornsby, J.S.; Naffziger, D.W.; Montagno, R.V (1993). "Implementing entrepreneurial thinking in established organizations". SAM Advanced Management Journal, 58(1), 28-39.
- Kuratko, D.F.; Hornsby, J.S.; Bishop, J.W (2005). "Manager’s corporate entrepreneurial actions and job satisfaction". International Entrepreneurship and Management Journal, 1(3), 275-91.
- Lawler, E.; Mohrman, S.; Benson, G (2001). Organizing for High Performance: Employee Involvement, TQM, Reengineering, and Knowledge Management in the Fortune 1000. San Francisco, Jossey-Bass.
- Lee, S; Peris- ortiz, M; Fernandez-guerrero, R (2011)."Corporate entrepreneurship and human resource management: theoretical background and a case study". International Journal of Manpower, 32(1), 48-67.
- Lim, S.; Ribeiro, D.; Lee, S.M (2008). "Factors affecting the performance of entrepreneurial service firms". The Service Industries Journal, 28(7), 1003-13.
- Lawler, E.E (1994). Motivation in Work Organizations. San Francisco, Jossey-Bass.
- Lumpkin, G.T; Dess, G.G (1996). "Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance". Academy of Management Review, 2(3), 135-72.
- McGrath, R.G (1996). "Options and the entrepreneur: towards a strategic theory of wealth Creation in insurance industry". Academy of Management Proceedings, pp. 101-5.
- Mozina, S (2002). Management kadrovskih virov, Fakulteta za druzbene vede, Ljubljana.
- Savery, L.K (1996). "The congruence between the importance of job satisfaction and the perceived level of achievement". Journal of Management Development, 15, 18-27.
- Silva, P. (2006). "Effects of disposition on hospitality employee job satisfaction and commitment". International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(4), 317-28.
- Spence Laschinger, H.K., Finegan, J.; Shamian, J (2002). "The impact of workplace empowerment, organizational trust on staff nurses’ work satisfaction and organizational commitment". Advances in Health Care Management, 3, 59-85.
- Varona, F (2002). "Conceptualization and management of communication satisfaction and organizational commitment in three Guatemalan organizations". American Communication Journal, 5(3), 114-136.
- Welsby, P. (2003). "Medosebno razumevanje – kljuc do uspesnega dela z ljudmi". Human Resource Management, 1(1), 56-7.
- Yousef, D.A (1998). "Satisfaction with job security as a predictor of organizational commitment and job performance in a multicultural environment". International Journal of Manpower, 19(3), 184-94.
- 26. Zahra, S.A (1991). "Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: an exploratory study". Journal of
Business Venturing, 6 (4), 256-85.
|