تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,064 |
شناخت سیال در کودکان؛ سازه ای یکپارچه یا متمایز اما به هم مرتبط؟ | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 1-17 اصل مقاله (185.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2014.52540 | ||
چکیده | ||
وجود رابطه قوی و مکانیسم عصبی مشترک بین حافظه کاری، اندوزش کوتاه مدت، توجه اجرایی و هوش سیال منجر به این ادعا شده است که می توان آنها را یک سازه یکپارچه و با عنوان «شناخت سیال» مورد توجه قرار داد. به منظور بررسی این ادعا نمونه ای به حجم 356 نفر (184دختر و 172 پسر) از دانش آموزان 8 و 12 ساله مدارس ابتدایی شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند و تکالیف فراخنای مستقیم اعداد، فراخنای مستقیم حروف و حافظه دیداری کیمکاراد برای سنجش اندوزش کوتاه مدت؛ تکالیف استروپ، دسته بندی کارت های ویسکانسین و تکلیف نگهداشتن رد برای سنجش توجه اجرایی؛ تکالیف فراخنای وارونه اعداد، فراخنای وارونه حروف و فراخنای شمارش برای سنجش حافظه کاری و آزمون هوش کتل برای سنجش هوش سیال مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داده است ساختار 4 عاملی که بیانگر سازه های متمایز از هم است، شاخص های برازش بهتری در مقایسه با یک ساختار تک عاملی شناخت سیال دارد. بر این اساس، نتیجه گرفته شد که کارکردهای شناخت سیال در کودکان سازه هایی متمایز اما به هم مرتبط هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
شناخت سیال حافظه کاری؛ هوش سیال؛ اندوزش کوتاه مدت؛ توجه اجرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 566 |