تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,664 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,733 |
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر فرایند نوآوری سیستماتیک در توسعة محصول جدید در شرکتهای کارآفرین فعال در حوزة زیست فناوری غذایی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 25، آبان 1393، صفحه 487-507 اصل مقاله (700.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2014.52504 | ||
نویسندگان | ||
آمنه کنعانی* 1؛ محمدرضا میگون پوری2 | ||
1کارشناس ارشد دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
رشد روزافزون جمعیت جهانی و افزایش مصرف در میان مردم جهان به افزایش تقاضا برای غذا منجر شده است. توسعة محصول جدید در حوزة غذا با بهکارگیری روشی سیستماتیک در نوآوری به تبدیل ایدههای اولیه به محصولات و خدمات قابل فروش، مانند محصولات مهندسیشدة ژنتیکی، به بازار میانجامد. روش این تحقیق آمیخته- اکتشافی (کیفی- کمی) است. در بخش کیفی، مصاحبة نیمهساختاریافته با 10 نفر از خبرگان به کار گرفته شد و در بخش کمی از 80 پرسشنامه استفاده شد که 64 نمونة آن عودت شد. جامعة آماری در بخش کیفی مدیران و اساتید دانشگاهی مطلع در حوزة توسعة محصول جدید و زیستفناوری غذایی و در بخش کمی اساتید دانشگاهی و کارشناسان و متخصصان مطلع در همین حوزه است. روش نمونهگیری در بخش کیفی گلولة برفی و در بخش کمی طبقهای- تصادفی است. نتایج پژوهش نشان داد که مراحل مختلف فرایند توسعة محصول جدید شامل توسعة مفهوم، طراحی، نمونهسازی، تولید انبوه و بازاریابی و فروش هستند که برای اولویتبندی عوامل فرعی در هرکدام از پنج مرحله از آزمون فریدمن بهره گرفته شد. تشکیل تیم توسعة محصول جدید، طراحی فرمولاسیون، تولید نمونة پیشآزمایشگاهی، مطالعات مالی و اقتصادی و قیمت به ترتیب در هریک از مراحل دارای اولویت بالاتری هستند. در نهایت پیشنهادهایی برای شرکتهای کارآفرین فعال در حوزة زیستفناوری غذایی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعة محصول جدید؛ زیستفناوری غذایی؛ شرکتهای کارآفرین | ||
مراجع | ||
مومنی، منصور؛ فعال قیومی، علی (1389) تحلیل های آماری با استفاده از Spss، انتشارات کتاب نو، چاپ اول Balmford, R. E. Green, J. P. W(2005). “Scharlemann, Global Change Biol". 11, 1594 (2005).
Bigliardi.B,Bottani.E,Montanari&Vignali (2010). “Successful new product development in the food packaging industry: evidence from a case study”, International Journal of Engineering, Science and Technology Vol. 2, No. 9, 2010, pp. 13-24
Belliveau, P., Griffin, A., & Somermeyer, S. (2002). “Meltzer, R. in The PDMA toolbook for new product development”, New York: John Wiley & Sons.
Blau, G., et al. (2000). “Risk Management in the Development of New Products In Highly Regulated Industries”. Computers & Chemical Engineering, 24{2). 659-664.
Booz.. Allen and Hamilton.(1982). “New Product Management for The 1980's”, (New York, New York: Booz, Allen and Hamilton Inc.).
Bhuiyan, Nadia. (2011), “A framework for successful new product development”, Journal of Industrial Engineering and Management. 2011 – 4(4):746-770 Calantone, R.J. and CA. Di Benedetto. (2000). “Performance and Time to Market: Accelerating Cycle Time with Overlapping Stages”. IEEE Transactions on Engineering Management. 47(2), 232-244.
Campbell-Platt, Geoffrey. (2011). “Food Science and Technology”. Oxford: Wiley-Blackwell.
Chiu, Martin .(2005)”A Framework for Collaborative New Product Development Model: Experience of Steel Industry in Taiwan”, PhD dissertation
Cooper, R G. (2005). Product Leadership: Pathways to Profitable Innovation.
(2nd ed.). New York, NY: Perseus Books.
Cooper, R. (2001). “Winning at new products: Accelerating the process from idea to launch” (3rd Ed.). Massachusetts: Perseus Publishing.
Crawford, C. (1987). “New product management”. (2nd Ed. & 5th Ed.). Illinois: Richard D. Irwin.
Department of Food Safety (2005). “Modern food biotechnology, human health and development: an evidence-based study”, as of 1 June 2005, Department of Food Safety, Zoonoses and Foodborne Diseases
Edgett. S.J.(1991), “New Product Development Practices In The Financial Services Industry :A Model Of Successful Determinants For NPD”, PhD dissertation, Postgraduate School Of Studies In Management & Administration, University Of Bradford
Fritz,M. Schiefer,G(2008) “Food Chain Management for Sustainable Food System Development: A European Research Agenda”, Agribusiness, Vol. 24 (4) 440–452 (2008)
Fuller, G. W. (1994). “New food product development from concept to market place”. USA: CRC Presss, 257 p.
GS Khush, G.S., (2002). “The promise of biotechnology in addressing current nutritional problems in developing countries”. Food Nutr. Bull. 23 (4), 354–357.
Kandemir,D & Calantone,R (2006). “An exploration of organizational factors in new product development success”, Journal of Busines & Industrial Marketing, 21/5 (2006) 330-310
Koltre, Philip(2003).” Marketing management”. 7th ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education
Knox.B & Mitchell.P(2003),What separates the winners from the losers in new food product development?, Trends in Food Science & Technology 14 (2003) 58–64
Langerak, F. and E.J. Hultink. (2005). “The Impact of New Product Development Acceleration Approaches on Speed and Profitability: Lessons for Pioneers and Fast Followers”. IEEE Transactions on Engineering Management, 52(1), 30-42.
Loch,Ch &.Kavadias,S (2008).”Handbook of New Product Development Management”, Printed and bound in Hungary
Lynn, G. S., Abel, K.D., Valentine, W. S. & Wright, R. C. (1999). “Key factors in increasing speed to market & improving new product success rates”. Industrial Marketing Management. 28(4), 319-326.
Mu,J,Peng.G.Tan,Y.(2007). “New product development in Chinese SMEs Key success factors from a managerial perspective”, International Journal of Emerging Markets Vol. 2 No. 2, 2007 pp. 123-143
Mariona and Simpson (2009). “New product development practice application to an early-stage firm: the case of the PaperPro® StackMaster™”, Design Stud., 30: 561-587.
Shepherd C. and Ahmed P.K. 2000. “From product innovation to solutions innovation: a new paradigm for competitive advantage”, European Journal of Innovation Management, Vol. 3, No. 2, pp. 100-106.
Siriwongwilaichat.P.(2001).”Technical Information Capture For Food Product Innovation In Thailand, Ph.D. thesis”, Maseyuniversity,PalmerstonNorth,New Zealand
Smith, D. (2006) Exploring innovation. Berkshire, UK: McGraw-Hill. 315 p.
Sun, H. and Wing, W.C. (2005), “Critical success factors for new product development in the Hong Kong toy industry”, Technovation, Vol. 25, pp. 293-303.
Suwannaporn,P. Speece,W.(2010) “Assessing new product development success factors in the Thai food industry”, British Food Journal Vol. 112 No. 4, 2010
Taylor, J.E. & Levitt, R. (2004) Understanding and managing systemic innovation in project-based industries. Available at: http://crgp.stanford.edu/publications/bookchapters/TaylorLevitt.pdf [ac-cessed July 9, 2008]. pp. 1-17.
Ulrich, K.T. & Eppinger, S.D. (2011). “Product Design and Development”. McGraw-Hill.
Ulrich, K.T., Eppinger, S.D. )1995(.” Product Design and Development”. McGraw-Hill, New York
UN (2005). “World Population Prospects”. The 2004 Revision. Highlights. Population Division, Department of Economic and Social Affairs. United Nations, NY.
Wind, Y. (1982). “Product policy: Concepts, methods, and strategy”. Reading, Mass: Addison-Wesley.
Wrage, K. (1994) .”Nutraceuticals: Birth of a New Era”. Biotech has Key Role in New Industry' Biotech. Reporter, December, pp. 1-4
Winger,Ray.Wall,Gavin.(2006).”Food product innovation”,FOOD AND AGRICULTURE ORGANIZATION OF THE UNITED NATIONS Rome, 2006
X-W, L. and W. Y-D. (2006). “The Process and Mechanism on Production Integrated Innovation”. Science Research Management, 27(5). 10-16.
Yang,L.(2011). “Implementation of project strategy to improve new product development performance”, International Journal of Project Management, November 2011 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,354 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,309 |