تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,624 |
شناسایی و اولویتبندی شاخصهای مؤثر در مکانیابی بنادر خشک بهمنظور ارتقای عملکرد رقابتی خدمات بندری با استفاده از روش DEMATEL-ANP | ||
مدیریت صنعتی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 35-54 اصل مقاله (1.64 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/imj.2014.52234 | ||
نویسندگان | ||
علی حیدری1؛ حسین صفری2؛ فاطمه نریمانی* 3 | ||
1استادیار، مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3کارشناس ارشد، مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تاکنون در ایران تحقیقی در خصوص بررسی و معرفی الگوی مناسب مکانیابی برای بندر خشک، چه بهطور کلی در سطح کشور و چه بهطور موردی، انجام نگرفته است. ازاینرو، در این پژوهش برآنیم تا با رویکردی راهبردی، شاخصهای مناسب مکانیابی بنادر خشک را استخراج کنیم. با توجه به کارکرد بنادر خشک، این شاخصها باید به گونهای انتخاب شوند که زمینه را برای ارتقای عملکرد رقابتی خدمات بندری فراهم آورند. بنابراین، در تعیین شاخصهای مناسب برای مکانیابی بنادر خشک باید به نیازهای صاحبان بار و ذینفعان صنعت حملونقل توجه شود. برای این منظور، از روش ترکیبی DEMATEL-ANP در شناسایی شاخصهای مورد نظر از طریق تعیین تأثیرات متقابل و نیز اولویتبندی آنها استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شبکۀ حملونقل، هزینۀ حملنقل و نزدیکی به بازار و مناطق تولیدی بهترتیب اهمیت دارند. نتایج این تحقیق، به سیاستگذاران صنعت حملونقل در تدوین نقشة راه مناسب برای مکانیابی بنادر خشک در کشور کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بندر خشک؛ روش DANP؛ عملکرد رقابتی خدمات بندری؛ مکانیابی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,582 |