تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,948 |
طراحی مدل سازمان هولوگراف با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 543-560 اصل مقاله (299.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2014.51732 | ||
نویسندگان | ||
زهرا فروتنی1؛ امیر لعلی سرابی* 2 | ||
1استادیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این مقاله طراحی مدل سازمان هولوگراف بهکمک شناسایی عوامل مؤثر در آن است. سازمان هولوگراف با توجه به مؤلفههای ظرفیتسازی پویا، محیط کلگرا، سرمایۀ انسانی کارآمد، خودمدیریتی فزاینده و ساختار هوشمندانه، درصدد است تا کیفیت کل را در همۀ اجزا متبلور کند؛ بهگونهای که سیستم توانایی خودسازماندهی داشته باشد. روش پژوهش از نظر ماهیت اکتشافی، از نظر هدف بنیادی ـ کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی با رویکرد ترکیبی است. در این مقاله، عوامل اصلی سازمان هولوگراف از عمق مبانی نظری استخراج شده است. بهکمک روش دلفی و امتیازدهی به عوامل، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پنج مؤلفۀ جدید شناسایی و نامگذاری شد. این مؤلفهها توانستند 056/87 درصد از عوامل مؤثر بر طراحی سازمان هولوگراف را پوشش دهند. طراحی مدل با بهرهمندی از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. روایی ابزار را خبرگان امر و جدول واریانس تبیینشدۀ جامع تأیید کردند و پایایی آن بهکمک ضریب آلفای کرونباخ (964/0) به تأیید رسید. یافتههای پژوهش نشان داد مؤلفههای مدل با یکدیگر ارتباط یکسویه دارند و مؤلفۀ محیط کلگرا بیشترین تأثیر را بر سایر مؤلفهها میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل عاملی اکتشافی؛ خودسازماندهی؛ سازمان هولوگراف؛ مدلسازی ساختاری تفسیری | ||
مراجع | ||
Akgun, A., Byrne, E., John, C., Lynn, G., Keskin, S., Halit. (2007). Organizational Unlearning as Changes in Beliefs and Routines in Organizations. JournalofOrganizationalChangeManagement, 20 (6): 794-812. Alvani, S. M. (1992). Metaphor: A Tool for Understanding Organizations. ManagementStudies, 2 (7): 23-52. (inPersian) Alvani, S. M. (1999). Reflecting the Effects of Irregularities Theory in Management. ManagementStudies, 7 (21&22): 38-53. (inPersian) Rae, A. (2008). AHolographicOrganization:Whatisit?andwhywouldwewantone? Available in: HoloScopethehologram@comcast.net. Mandal, A. & Deshmukh, S.G. (1994). Vender Selection Using Interpretive Structural Modeling.IJOPM, 14(6): 52-59. Argyris, C. & Schon, D. (1996). Organizationallearning. Reading, MA: Addison-Wesley. Brown, M. E. & Gioia, D. A. (2002). Making Things Click Distributive leadership in an Online Division of an offline Organization. TheLeadershipQuarterly, 13 (4): 397-419. Chang, S. C., Lee, M. S. (2007).Study on Relationship Among Leadership, Organizational Culture, the Operation of Learning Organization and Employees’ Job Satisfaction. TheLearningOrganization, 14(2): 155-185. Cowley, S. (1995). Professional Development and Change in a Learning Organization. JournalofAdvancedNursing, 21(5): 965-974. Danaeefard, H. (2007) Competing Paradigms in Organizational Science and Management: a Comparative Approach to Ontology, Epistemology and Methodology. JournalofDaneshvarRaftar, 14 (26): 89-104. (inPersian) Dodgson, M. (1993). Organizational Learning: A Review of Some Literatures. OrganizationStudies, 14(3): 375-394. Fiol, C. M. & Lyles, M. A. (1985). Organizational Learning. AcademyofManagementReview, 10(4): 803-813. Gephart, M.A., Marsick, V.J. (1996). Learning Organizations Come Alive. Training&Development, 50(12): 35-45. Gholipour, A., Pourezzat, A., Hazrati, M. (2009). Investigate the Effect of Servant Leadership on Organizational Trust and Empowerment in Public Organizations. JournalofPublicAdministration, 1 (2): 103-118. (inPersian) Gleic, J. (1993). Chaos:MakingaNewScience. N. Y. Publisher, Viking Adult. Goh, S.C., Ryan, P.J. (2002). Learning Capability, Organizational Factors and Firm Performance, ThirdEuropeanConferenceonOrganizationalKnowledge, LearningandCapabilities;Athens,Greece, April 5-6, 3-11. Harari, O. (1994). The Brain- Based Organization. ManagementReview, 83(6). Hatch M. J. (1997). OrganizationTheory:Modern,SymbolicandPostmodernPerspective. Translated by Hasan Danaeefard (2010), 7th Edition, Tehran: Mehraban Nashr press. (inPersian) Huber, G.P. (1991). Learning: The Contributing, Process and The Literature. OrganizationScience, 2(1): 88-100. James, C.R. (2003). Designing Learning Organizations; OrganizationalDynamics, 32(1): 46-61. Johannessen, J. (2007).TheHolographicOrganization–ADesignModel, Bodf Graduate School of Business, Mfrkved, Norway Version of Record First Published. Khorsandi Taskuh, A. (2008). DiscourseofInterdisciplinaryknowledge. Tehran: Institute of Social and Cultural Studies. (inPersian) Kivi, R., Kampenhood, L. (2009). ResearchmethodinSocialSciences, Translated by Abdolhossein Nikgohar, 7th Edition, Tehran: Tootia press. (inPersian) Love, P., Irani, Z. (2000). TQM and Learning Lrganization: A Dialogue for Change in Contraction. JournalofManagement&Economics, 18 (3): 321-331. Luhman, N. (1995). SocialSystems. Translated by Bednatz & Baecker. Stanford. Calif. Stanford University Press. Marquardt, M.J. (2006). TheLearningOrganization. Translated by Mohammad reza zali. First published, Tehran: University of Tehran. (inPersian) Maturana, H. and Varela, E. (1980). AutopoeisisandCognition:TheRealizationoftheLiving, London: Reidl. Publishers. Morgan, G. (1995).ImagesofOrganization. London: Beverly Hills. Moshabbaki, A. (2004) ImagesofOrganization:OverviewtoGarethMorganvaluableimpactontheorganizationanditsmetaphors. Tehran: University of Tehran press (UTP). (inPersian) Noble Bram, F. (2000). Institutional Criteria for Co-management, MarinePolicy, 24 (1): 69-77. Pirayesh, R., Bashkoh, M., Pahlavanigomi, M., Alipour, V. (2010). Investigate the Effect of Learning Processes on Performance in International Cooperation. JournalofPublicAdministration, 2 (4): 39-54. (inPersian) Robbines, S. P. (2007). OrganizationalBehavior. New Jersey: Prentice-Hall. Robert, K. (2006). Management. Austin, Texas Area: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company. Rowley, J. & Gibbs, P. (2008). From Learning Organization to Practically Wise Organization. Journalofthelearningorganization, 15(5): 356-372. Saenge, P. M. (1990). TheFifthDiscipline: The Art and Practice of the Learning Organization, New York: Doubleday/Currency. Sarlak, M. (2007). Organizational Learning throws Designing Hologhraphic Organizations. Peik-e-NoorPress, 6 (3): 162-170. (inPersian) Sarlak, M. (2008). AgeofKnowledgeOrganizations. Tehran: University of Payam-e- Noor Press. (inPersian) Sarlak, M., A. Eslami, T. (2011). Knowledge Sharing At Sharif University of Technology: Social Capital Approach. JournalofPublicAdministration, 3 (4): 1-18. (inPersian) Sarmad, Z., Bazargan, A., Hejazy, E. (2006). BehavioralScienceResearchMethods. Tehran: Agah Press. (inPersian) Shelton, C. K. & Darling, J. R. (2001). The Quantum Skills Model in Management: a New Paradigm to Enhance Effective Leadership.Leadership&OrganizationDevelopmentJournal, 22(6): 264 – 273. Sohrabi, B., Froozandeh, S., Raeisivanani, A. (2011). Providing a Comprehensive Model for Evaluating Knowledge Sharing Based on Human, Organizational and Technical Factors in Project Oriented Governmental Organizations. JournalofPublicAdministration, 3 (7): 39-54. (inPersian) Tafreshi, Gh. (2002). ModernApproachtoOrganizationandManagementTheoriesinToday'sWorld. Tehran: Metacognitive Thinking Press. (inPersian) Thakkar, J., Deshmukh, S.G., Gupta A.D., Shankar, R. (2007). Development of a Balanced Scorecard: An Integrated Approach of Interpretive Structural Modeling (ISM) and Analytic Network Process (ANP). InternationalJournalofProductivityandPerformanceManagement, 1(56): 25-59. Wang, G., Wang Y.X., Zhao, T. (2008). Analysis of Interactions among the Barriers of Energy Saving in China. EnergyPolicy, 36 (6): 1879–1889. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,931 |