![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,024 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,624 |
تحلیلی بر یک الگوی ساختاری جدید تلفیقی از الگوهای کارت امتیازی متوازن و بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت | ||
مدیریت صنعتی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 4، دی 1393، صفحه 747-765 اصل مقاله (721.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/imj.2014.51447 | ||
نویسندگان | ||
محمد شریفی تهرانی* 1؛ جواد یوسفی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2مربی گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، رفع مسئلة نبود پوشش کافی الگوی کارت امتیازی متوازن (بیاسسی) از عناصر مختلف عملکرد سازمانی، از طریق توسعة آن بر مبنای الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (ایافکیوام) است. در این راستا، الگوی توسعهیافتة بیاسسی مشتمل بر متغیرهای ذینفعان، اثربخشی منابع، اثربخشی فرایندها، اثربخشی مدیریت کارکنان، روش رهبری، نوع راهبرد و عملکرد، معرفی و در قالب یک الگوی ساختاری جدید اعتبارسنجی شد. نتایج حاصل در گام نخست، بیانگر برازندگی ایدهآل الگوی پیشنهادی است. بهلحاظ شدت روابط بین متغیرها در الگوی توسعهیافتة بیاسسی، بهترتیب، سطح اثربخشی مدیریت کارکنان، سطح اثربخشی منابع، روش رهبری و سطح اثربخشی فرایندها بیشترین تا کمترین «تأثیر مستقیم» را بر عملکرد یک سازمان دارند. همچنین، روش رهبری، سطح اثربخشی مدیریت کارکنان، سطح اثربخشی منابع، نوع راهبرد، سطح اثربخشی فرایندها و درنهایت، ذینفعان، بیشترین تا کمترین «تأثیر مستقیم و غیر مستقیم» را بر عملکرد سازمانی دارند. مدیران میتوانند از الگوی پیشنهادی این پژوهش برای سنجش عملکرد سازمانهای مختلف و وزندهی به ابعاد مختلف مد نظر در فرایند سنجش عملکرد استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی عملکرد سازمانی؛ الگویابی معادلههای ساختاری؛ بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت؛ تلفیق الگوهای مدیریت کیفیت فراگیر؛ کارت امتیازی متوازن | ||
مراجع | ||
Akbariyyan, M. & Najafi, A. A. (2009). Integration of the EFQM excellence model and strategic management for improving organizational performance. Journal of Industrial Management, 1(2): 19-34. (In Persian).
Alolah, T., Stewart, R.A., Panuwatwanich, K. & Mohamed, S. (2014). Determining the causal relationships among balanced scorecard perspectives on school safety performance: Ccase of Saudi Arabia. Accident aAnalysis and pPrevention, 68: 57–74.
Armstrong, M. (2009). Armstrong’s handbook of performance management: an evidence-based guide to delivering high performance. London and Philadelphia: Kogan Page. London & Philadelphia.
Aydin, S., Kahraman, C. & Kaya, I. (2012). A new fuzzy multicriteria decision making approach: an application for European quality award assessment. Knowledge-Based Systems, 32, 37-46.
Azimian, M., Shahin, A., Alinaghian, M. & Badri, S. M. A. (2013). Integrative approach of DEA and mMalmquist for performance analysis of projects. Journal of Industrial Management, 5(1): 43-62. (In Persian)
Cavalieri, S., Gaiardelli, P. & Ierace, S. (2007). Aligning strategic profiles with operational metrics in after-sales service. International Journal of Productivity and Performance Management, 56(5/6): 436-455.
Chinda, T. & Mohamed, S. (2008). Structural equation model of construction safety culture. Engineering, Construction and Architectural Management, 15(2): 114-131.
Dabbaghi, A., Malek, A. M. (2010). Proposing a procedure to evaluate and rank corporate vision statements using a mixed methodology. Journal of Industrial Management, 2(4): 57-74. (In Persian)
Dehghan, N. & Sharifi-Tehrani, M. (2011). Strategic planning for the nNational mMuseum of Iran. Tourism Studies, 16: 53-90. (In Persian)
Dror, S. (2008). The bBalanced scorecard versus quality award models as strategic frameworks. Total Quality Management, 19(6): 583-593.
Eskildsen, J. K., Kristensen, K. & Juhl, H. J. (2001). The criterion weights of the EFQM excellence model. International Journal of Quality & Reliability Management, 18(8): 783-795.
Giessner, S. R., Knippenberg, D. V. & Sleebos, E. (2009). License to fail? How leader group prototypicality moderates the effects of leader performance on perceptions of leadership effectiveness. The Leadership Quarterly, 20: 434–451.
Groene, O., Brandt, E., Schmidt, W. & Moller, J. (2009). The Balanced balanced scorecard of acute settings: development process, definition of 20 strrategic objectives and implementation. International Journal for Quality in Health Care, 21(4): 259-271.
Huang, H.-C, Chu, W., Lai, M. -C. & Lin, L. -H. (2009). Strategic linkage process and value-driven system: A dynamic analysis of high-tech firms in a newly-industrialized country. Expert Systems with Applications, 36: 3965-3974.
Hunger, J. D. & Wheelen, T. L. (2010). Essentials of Strategic Management, Translated by A’arabi, S. M. & Rezvani, H. R. Cultural Research Burreau: . Tehran. (In Persian)
Ivanov, C.-I. & Avasilcai, S. (2014). Performance measurement models: an An analysis for measuring innovation processes performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 124: 397-404.
Kaffashpur, A., Rahimnia, F. & Nabizadeh, T. (2011). Investigating the influence of perceived value on users’ Attitudes toward internet advertisements. New Marketing Research Journal, 1(3): 79-98. (In Persian)
Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1992). The balanced scorecard measures that drive performance. Hardvard Business Review, 70(1): 9-71.
Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1995). Having trouble with your strategy? Then map it. Hardvard Business Review on advances in Strategy,71-94.
Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford. New York.
Lee, N. (2006). Measuring the performance of public sector organisations: a case study on public schools in Malaysia. Measuring Business Excellence, 10(4): 50-64.
Loppolo, G., Saija, G. & Salomone, R. (2012). Developing a territory balanced scorecard approach to mange projects for local development: two Two case studies. Land Use Policy, 29: 629-640.
Mir-Fakhreddini, S. H. & Amiri, Y. (2011). Proposing solutions to improve e-banking services using BSC, FANP & FUZZY TOPSIS (Case study: selected banks in Fars province). Journal of Industrial Management, 2(5): 141-158. (In Persian)
Monavarian, A. & Zoghikhah, Z. (2012). Formulating organizational strategy through integrating SWOT and BSC using QFD and MBNQA supplemented by performance measurement. Quarterly Journal of Management and Development Process, 24 (4): 21-53. (In Persian)
Niven, R. P. (2008). Balanced scorecard step-by-step for government and nonprofit agencies. New Jersey: John Wiley & Sons. New Jersey.
Perlman, Y. (2013). Causal relationships in the balanced scorecard: A path analysis approach. Journal of Management and Strategy, 4(1): 70-79.
Podobnik, D. & Dolinsek, S. (2008). Competitiveness and performance development: an integrated management model. Journal of Organizational Change, 21(2): 213-229.
Rajab-baigy, M., Forouzandeh, L., Mortazavi, M., . & Bigdeli A. (2011). Devising strategic goals and building a model for attaining them based on balanced scorecard. Quarterly Journal of Management and Development Process, 24 (2): 23-50. (In Persian)
Shafiee, M. Hosseinzadeh Lotfi, F. & Saleh, H. (2014). Supply chain performance evaluation with data envelopment analysis and balanced scorecard approach. Applied Mathematical Modeling, In press.
Shams Layalestani, M. F. F., Raji, M. & Khajepour, M. (2013). Performance evaluation by using combined method: BSC, TOPSIS and AHP. Journal of Industrial Management, 5(1): 81-100. (In Persian)
Sharifi-Tehrani, M., Verbic, M. & Chung, J. Y. (2013). An analysis of adopting dual pricing for museums: The case of the National Museum of Iran. Annnuals of Tourism Research, 43(1): 58-80.
Sim, K. & Koh, H. (2001). Balanced scorecard: a rising trend in strategic performance measurement. Measuring Business Excellence, 5(2): 18-26.
Van A., E. M., Letens, G., Coleman, G.D., Farris, J. & Goubergen, D.V.et al (2005). Assessing maturity and effectiveness of enterprise performance measurement system. International Journal of Productivity Management, 54(5/6): 400-418.
Wongrassamee, S., Gardiner, P. D. & Simmons, J. E. L. (2003). Performance measurement tools: the balanced scorecard and the EFQM excellence model. Measuring Business Excellence, 7(1): 14-29.
Wu, S-I & Liu, S-I (2010). The performance measurement perspectives and causal relationship for ISO-certified companies: A case of opto-electronic industry. International Journal of Quality & Reliability Management, 27(1): 27-47.
Yang, H., Yeung, J.F.Y., Chan, A.P.C., Chiang, Y.H. & Chan, D.et al (2010). A critical review of performance measurement in construction. Journal of Facilities Management, 8(4): 269-284. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,062 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,445 |