تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,120 |
قاعده آموزی: شیوهای جدید در آموزش صیغة افعال زبان انگلیسی به فارسی زبانان بر پایة اصول زبانشناسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2، مهر 1391، صفحه 65-83 اصل مقاله (267.59 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2012.50918 | ||
نویسندگان | ||
لیلا عرفانیان قونسولی* 1؛ شهلا شریفی2 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجوی دکتری | ||
2دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
یکی از دغدغههای اصلی دانشجویان فارسی زبان در کلاسهای آموزش زبان انگیسی این است که قواعد منفیسازی و سؤالی کردن صیغههای مختلف فعل را نمیتوانند به درستی بیاموزند و از تعدد قواعد رنج میبرند. تحقیق حاضر مبتنی بر تجربة شخصی پژوهشگرانی است که پس از تحصیل در رشتة زبانشناسی، ناخودآگاه در آموزش زبان انگلیسی به دانشجویان فارسیزبان از شیوهای جدید به نام قاعدهآموزی استفاده میکردند و متوجه بهبود یادگیری قواعد زبان انگلیسی در دانشجویان شدند. در این روش(قاعدهآموزی)، با استفاده از یافتههای زبانشناسان، به جای توضیح تکتک صورتهای صیغهها، قاعدهای کلی بیان میشود که میتوان آن را در همة صورتها بهکار برد. در این مقاله برای آزمون روش قاعدهآموزی، 40 دانشجو در دو کلاس زبان عمومی انتخاب شدند. پس از اطمینان از همگن بودن آنها، در چهار جلسة ابتدای کلاس، دانشجویان یک کلاس به روش سنتی آموزش دیدند و دانشجویان کلاس دیگر به روش قاعدهآموزی و سپس، آزمونی از هر دو گروه گرفته شد. نتیجة آزمون نشان داد بازده دانشجویانی که به شیوة جدید آموزش داده شده بودند، بالاتر از بقیة دانشجویان بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اصول زبانشناسی؛ آموزش صیغة فعلها؛ جملات منفی؛ جملات پرسشی؛ جملات خبری؛ قاعدهآموزی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,384 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 626 |