تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,004 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,135 |
تأثیر عوامل ادراک قیمتی بر مشتری و پذیرش قیمت (مطالعۀ موردی: خدمات تلفن همراه شرکت ام. تی. ان.ایرانسل) | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 12، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 647-664 اصل مقاله (432.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2014.50729 | ||
نویسندگان | ||
محسن نطری1؛ محمدعلی شاه حسینی2؛ سیدوحید طباطبائی کلجاهی* 3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت MBA دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
قیمت منصفانه و رضایت قیمتی از مباحث مهم قیمتگذاری است. در این پژوهش ابتدا ابعاد قیمت منصفانه و رضایت قیمتی و همچنین رضایت مشتری و وفاداری مشتری با بررسی ادبیات نظری و تجربی موضوع شناسایی شدند و بر اساس نظریههای موجود، مدل مفهومی پژوهش در قالب هفت فرضیه تدوین شد. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه تهران است که بر اساس جدول کریسجی ـ مورگان 379 نفر بهطور تصادفی برای پاسخدادن به پرسشهای پرسشنامه انتخاب شدند. سپس مدل معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل برآورد شد. بر اساس تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده، قیمت منصفانه اثر مثبتی بر رضایت قیمتی، رضایت مشتری و وفاداری مشتری دارد. همچنین رضایت قیمتی اثر مثبتی بر رضایت مشتری دارد و رضایت مشتری تأثیر مثبتی بر وفاداری مشتری میگذارد، اما رابطههای بین رضایت و وفاداری مشتری با پذیرش قیمت رد شدند. نتایج پژوهش بیانگر این است که قیمت منصفانه سنگ بنای رضایت قیمتی، رضایت مشتری و وفاداری مشتری است، بنابراین ارزیابی ادراک مشترکان شرکت ام. تی. ان. ایرانسل از بعد قیمت منصفانه، توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
پذیرش قیمت؛ رضایت قیمتی؛ رضایت مشتری؛ قیمت منصفانه؛ وفاداری مشتری | ||
مراجع | ||
Aksoy, S., Atilgan, E. & Akinci, S. (2003). Airline services marketing by domestic and foreign firms: differences from the customers’ viewpoint. Journal of Air Transport Management, 9 (6): 343-351. Allameh, S., Noktehdan, I. (2010). Analysing the Influence of service Quality on Customer Loyalty (A Case Study in Four and Five-Star Hotels). Quarterly Journal of Business Management, 2(5): 109-124. (in Persian)
Amjad, A.-E. A., Mamoun, A. N., Fayez, A.-K. M. & Motteh, A.-S. S. (2011). Towards an integrated model of customer service skills and customer loyalty: The mediating role of customer satisfaction. International Journal of Commerce and Management, 21 (4): 349 - 380. Anderson, E. (1996). Customer satisfaction and prince tolerance. Marketing Letters, 7 (3): 265-274. Baker, W. L., Marn, M. V. & Zawada, C. C. (2010). The Price Advantage, Second Edition. New Jersey, USA: John Wiley & Sons, Inc. Bei, L. & Chiao, Y. (2001). An integrated model for the effects of perceived product, perceived service quality, and perceived price fairness on consumer satisfaction and loyalty. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 14: 125-140. Bentler, P. M. (1995). EQS: Structured Equation Program Manual. Los Angles, CA: BMDP Statistical Software. Cardozo, R. N. (1965). An Experimental Study of Consumer Effort, Expectation and Satisfaction. Journal of Marketing Research, 2 (3): 244-249. Darian, J., Tucci, L. & Wiman, A. (2001). Perceived salesperson service attributes and retail patronage intentions. International Journal of Retail & Distribution Management, 29 (4/5): 205-213. Deshpande, R. & Farley, J. (1999). Executive insights:corporate culture and market orientation: comparing Indian and Japanese firms. Journal of International Marketing, 7(4): 111-127. Diller, H. (1997). Preis-management im Zeichen des Beziehungsmarketing. Die Betriebswirtschaft, 57 (6): 749-763. Diller, H. (2000). Preiszufriedenheit bei Dienstleistungen. Konzeptionalisierung und explorative empirische Befunde. Die Betriebswirtschaft, 60 (5): 570-587. Dimitriades, Z. (2006). Customer satisfaction, loyalty, and commitment in service organizations, some evidence from Greece. Management Research Review, 291(2): 782-800. Fornell, C. (1992). A National Customer Satisfaction Barometer: The Swedish Experience. Journal of Marketing, 56 (1): 6-21. Garbarino, E. & Johnson, S. (1999). The different roles of satisfaction, trust, and commitment in customer relationships. Journal of Marketing,63(2): 70-87. Giese, J. L. & Cote, J. A. (2002). Defining Consumer Satisfaction. Academy of Marketing Science Review, 2000(1): 1-24. Gustafsson, A., Johnson, M. & Roos, I. (2005). The effects of customer satisfaction, relationship commitment dimensions, and triggers on customer retention. Journal of Marketing, 69 (4): 210-8. Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. & Black, W. C. (1999). Multivariate Analysis. New York, NY: Prentice-Hall. Hassangholipour, T., Rahravi, E., Abachian Ghasemi, R. (2012). Theoretical and Empirical Study of Determinants of Word of Mouth in Airline Companies: The Case of Iran Airline Company. Quarterly Journal of Business Management, 5(1):41-60. (in Persian)
Herrmann, A., Wricke, M. & Huber, F. (2000). Kundenzufriedenheit durch Preisfairness. Marketing ZFP, 22 (2): 131-143.
Hosseini Hashemzadeh, D. (2009). Examination of Influential Factors on Bank of Industry & Mine Customers' Satisfaction. Quarterly Journal of Business Management, 1(2):6 3-82. (in Persian)
Jacoby, J. & Chestnut, R. W. (1978). Brand loyalty: measurement and management. New York: John Wiley and Sons, Inc. Kalantari, D. (2009) Structural Equation Modeling in Social-Economical Researches. Tehran: Saba Publication.
Keaveney, S. M. (1995). Customer behavior in services industries: an exploratory study. Journal of Marketing, 59 (2): 71-82. Marshall, A. (1980). Principles of Economics. London: Macmillan Press. Martin-Consuegra, D., Molina, A. & Esteban, A. (2007). An integrated model of price, satisfaction and loyalty: an empirical analysis in the service sector. Journal of Product & Brand Management, 16 (7): 459-468. Matzler, K., Altmann,, A., Altmann, A. & Leihs, H. (2003). Preiszufriedenheit als multiattributives Konstrukt. Jahrbuch der Absatz- und Verbrauchsforschung, 49 (2): 144-159. Matzler, K., Wurtele, A. & Renzl, B. (2006). Dimensions of price satisfaction: a study in the retail banking industry. International Journal of Bank Marketing, 24 (4): 216-231. Mohammadi, A. (2003). Customer Orientation. Tehran: Rasa Cultural Institute.
Momeni, M., Fa'al Ghayumi, A. (2010). Statistical Analyses by SPSS Software, 3rd Edition. Tehran: Moalef Publication.
Monroe, K. (1990). Pricing: Making Profitable Decisions. New York, NY: McGraw-Hill. Nagle, T. T., Hogan, J. E. & Zale, J. (2011). The Strategy and Tactics of Pricing, 5th ed. New Jersey, USA: Prentice Hall. Nazari, M. (2011). Microeconomics. Tehran: Negah-e-danesh Publication.
Nazari, M., Tabatabaie Kalejahi, S., Mahmudian, O. (2010). Analyzing Pricing Strategies of MTN-Irancell. Quarterly Journal of Business Management, 2 (6): 147-164. (in Persian)
Official Website of Central Bank of Iran.(2/11/2012). Economic Time Series Database. Retrieved 2/11/2012from: http://tsd.cbi.ir.
Oliver, R. (1997). Customer Satisfaction.A Behavioral Perspective on the Consumer. New York, NY: McGraw-Hill. Pour Heidari, A., Khansari, M., Doost Mohammadi, M. (2010). A Survey of the Quality of Services Provided by Kerman Telecommunication Company from Different Perspective in order to Keep and Attract Clients . Quarterly Journal of Business Management, 2(4): 3-18. (in Persian)
Sambandam, R. & Lord, K. R. (1995). Switching behavior in automobile markets: a consideration-sets model. Journal of the Academy of Marketing Science, 23 (1): 57–65. Sarmod, D., Bazarghan, D. & Hejiza, D. (2010). Research Methods on Behavioral Science. Tehran: Aghah Publication.
Sheikhzadeh, M., Atrianfar, H., Valiloo, F. & Fahimi, M. (2012). Price Fairness. Working Paper, Graduate School of Management & Economics, Sharif University of Technology. Varki, S. & Colgate, M. (2001). The role of price perceptions in an integrated model of behavioral intentions. Journal of Service Research, 3 (2): 232-240. Wirtz, J. & Kimes, S. (2007). The moderating role of familiarity in fairness perceptions of revenue management pricing. Journal of Service Research, 9 (3): 229-240. Wong, A. & Sohal, A. (2003). A critical incident approach to the examination of customer relationship management in a retail chain: an exploratory study. Qualitative Market Research: An International Journal, 6 (4): 248-262. Wong, A. & Zhou, L. (2006). Determinants and outcomes of relationship quality: a conceptual model and empirical investigation. Journal of International Consumer Marketing, 18(3): 81-96. World Bank Group. (2012). Iran, Islamic Rep. | Data. Retrieved February 10, 2012, from World Bank Group: http://data.worldbank. org/country/iran-islamic-republic. Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: A means–end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(3): 2-22. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,848 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,284 |