تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,247 |
انتخاب مدل مناسب مدیریت دانش برای یکی از سازمان تحقیقاتی نظامی | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 535-554 اصل مقاله (521.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2014.50718 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا سلطانی* 1؛ غلامحسین نیکوکار2؛ داود دارابی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت سیستم، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
3کارشناسارشد صنایع، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مدیریت دانش رشتهای کاربردی است که به استقرار فرایندهای شناسایی، انتخاب، سازماندهی، تلخیص و دستهبندی اطلاعات ضروری برای کسب وکار میپردازد؛ بهگونهای که عملکرد کارکنان و مزیت رقابتی شرکت را بهبود میبخشد. این مقاله بهدنبال شناسایی مدل مناسبی برای بهکارگیری مدیریت دانش در یکی از سازمانهای تحقیقات نظامی با استفاده از مطالعات و اخذ نظر خبرگان و متخصصان است تا بتواند مبتنی بر آن، ضمن پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در این سازمان، بهمنظور تولید دانش فنی و انتقال فناوری و محصول نهایی از آن بهرهمند شود. این پژوهش کاربردی به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد از میان یازده مؤلفۀ فرایند مدیریت دانش، هفت مؤلفۀ کسب دانش، شناسایی دانش، ذخیرۀ دانش، تبدیل دانش، تسهیم دانش، کاربرد دانش و خلق دانش، برای مدل در نظر گرفته شدند. همچنین از میان پنج مؤلفۀ توانمندسازهای مدیریت دانش، سه مؤلفۀ رهبری، فناوری و فرهنگ سازمانی، مؤلفههای منتخب برای مدل بودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمانهای تحقیقاتی؛ فرایند مدیریت دانش؛ مدیریت دانش؛ مؤلفههای مدیریت دانش | ||
مراجع | ||
Ashna, A., Askari, N., Moradi, A.& Ghafoori, D. (2013). The Role of Organizational Culture in the Facilitation of Knowledge Management Practice. Information Technology Management, 5 (4): 1-22. (in Persian) Abtahi, H; Salavati, A. (2006). Knowledge Management in Organizations. Tehran: Peyvand Nou. (in Persian) Afroozeh, A. (2005). Knowledge Management (Concepts, Models, Measurement, Fulfilment). Tehran: Amirkabir. (in Persian) Alem Tabriz, A., Mohammad Rahimi, A. (2008). Knowledge Management and Human Resource Programming. Tehran: Saffar. (in Persian) Amirkabiry, A. (2006). Organizational Approaches and Organizational Management and Behaviour (A Postmodern Perspective). Tehran: Negah Danesh. (in Persian) Arogote, L. & Ingram, P. (2000). knowledge transfer: a basis for competitive advantage in firms. Journal of management, 23 (12): 50-60.
Ashna, A., Askari, N., Moradi, A. & Ghafoori, D. (2013). The Role of Organizational Culture in the Facilitation of Knowledge Management Practice. Information Technology Management, 5 (4): 1-22. (in Persian) Bergrown, B (2007). Principles of Knowledge Management. Translated by Manoocher Ansari. Tehran: University of Tehran. Beugelsdijk, S. & Kean, C. (2009). A dynamic approach to the impact of differences management. Human resource Management, 38 (3): 312-323.
Bhatt, G.A. (2000). Resource based perspective of developing organization capabilities for business transformation. Knowledge and process management, 7(2): 9-22.
Boenke, K. B. N. & Distefano, J.J. & Distefano, A. C. (2003). Transformational leadership. Leadership and Organizational journal, 1 (24): 5-6.
Damghanian, H., Zareie, A. & Roozban, F. (2013). Assessment of the Effects of Information Technology on Knowledge Management with the Mediation of Empowerment in the Iranian National Drilling Company. IT Management, 5(4): 85-102. (in Persian) Ehsani, M. (2006). Designing a Framework for the Application of Knowledge Management in Research and Development Organizations. Master’s Degree Thesis. Faculty of Engineering, Elm & Sanat University. (in Persian) Damghanian, H., Zareie, A. & Roozban, F. (2013). Assessment of the Effects of Information Technology on Knowledge Management with the Mediation of Empowerment in the Iranian National Drilling Company. IT Management, 5(4): 85-102. (in Persian) Ghadiri, M. (2010). Entrepreneur University, Knowledge Management, and Industrial Development. Islamic Azad University. (in Persian) Ghazizadeh Fard, Z., Atabaki, M. (2012). Presenting an Outsourcing Model in Military Organizations. Rahbord Defaie, 10 (39): 170-189. (in Persian) Gregory, B. T, Harris, S. G, Armenakis, A. A. & Shook, C. L. (2009). (2009). Organizational and effectiveness: a study of values, attitudes and organizational outcomes. Journal of business research, 33(7): 673-679.
Haggie, K. & Kingston, J. (2009). Choosing Your Knowledge Management strategy. Journal of Knowledge Management Practice, June. 1-24.
Hakansson, H. & Shehota, I. (2006). No business is an island: the network concept of business strategy. Journal of management, 23(2): 256-270.
Javaheri, P. A. (2010). Explanation of the Factors Affecting Knowledge Management and Comparing Them with in Public and Private Organizations. Master’s degree thesis, faculty of management, Azad University of Tehran. Jain, R. K. & Triandis, H.C. (1997). Management of Research and Development Organizations: Managing the Unmanageable. 7nd ed., John, New York: Wiley & Sons. Ke, W. & Wei, K. (2008). Organizational culture and leadership in ERP implementation. Decision support systems, 45(2): 208-218.
Kwantes, C.T. & Boglarsky, C. A. (2007). Perception of organizational culture, leadership effectiveness across six countries. Journal of international management: 204-230.
Landrum, N. E. & Howell, J. P. & Paris, L. (2000). Leadership for strategic change. Leadership & organization Development Journal, 21(3): 150-156.
Merwick, A. D. (2001). Knowledge management technology. Systems journal, 40(4): 814-823.
Newman, B. & Conrad, K. W. (1999). A frame work for characterizing knowledge management method, practices, and Technologies. Proceedings of the Third International Conference on Practical Aspects of Knowledge Management (PAKM2000). Retrieved from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary? doi=10.1.1.72.2195.
Nonaka, I. & Toyama, R. & Konno, N. S. (2000). SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation. Journal of leadership, 45(4): 5-34.
Nyberg, D. Mueller, F. (2009). Strategic culture change and local discourses: the importance of being different. Journal of management, 25(2): 146 -156.
Pan, S. L., Newell, S., Huang, J. & Galliers, R. D. (2007). Overcoming knowledge management challenges during ERP implementation: the need to integrate and share different typs of knowledge. Journal of the American society for information science and technology, 58(3): 404 -419.
Reiman, T., Pia, O. & Rollenhagen, C. (2005). Characteristics of organizational culture of the maintenance units of two Nordic nuclear power plants. reliability engineering and system safety, 84(3): 331 -345.
Zheng, W., Yang, B. & Mclean, G. N. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management. Journal of Business Research, 63 (7): 763-771. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,954 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,248 |