تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,089,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,192,263 |
مطالعۀ کاشینگارههایی با نقوش زنان قاجاری در خانههای شیراز | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 4، بهمن 1392، صفحه 577-594 اصل مقاله (906.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2014.50246 | ||
نویسندگان | ||
عفت السادات افضل طوسی1؛ گلناز سلاحی* 2؛ لادن سلاحی3 | ||
1استادیار و عضو هیئت علمی دانشکدۀ هنر دانشگاه الزهرا(س) | ||
2کارشناس ارشد هنر اسلامی، مدرس دانشکدۀ هنر دانشگاه سمنان | ||
3کارشناس ارشد ارتباط تصویری، مدرس دانشگاه ارم شیراز | ||
چکیده | ||
هنر دورۀ قاجار به لحاظ محتوا و ماده، موضوع، و نحوۀ اجرا ویژگیهای متمایز و منحصربهفردی دارد. وفور نقشمایههای زنانه در محصولات هنری عصر قاجار، از جمله در کاشینگارهها، در فضاهای خصوصی و نیمهخصوصی کاخها، و خانههای اعیان و اشراف از ویژگیهای شاخص آن است. زنان قاجاریِ نقشبسته بر این کاشینگارهها در تعامل هویتی با هویت زن فرنگی، چهرۀ نوینی از زن ایرانی را به نمایش گذاشتهاند. بااینحال، در بررسی نقوش زنان در هنر دورۀ قاجار، شاهد همحضوری هویت ایرانی، اسلامی و فرنگی این زنان هستیم که درک آن نیازمند شناخت مفهوم سراسطورهها و عملکرد همزمان اسطورههای چندگانه در فضای معناشناختی فرهنگ و هنر آن دوره است. این مقاله به بررسی ویژگیهای هویتی زن در این زمان و کنشها و خصوصیات شخصیتی او، با مطالعۀ تحلیلی مجموعهای بیبدیل از اسناد تصویری، یعنی تکفریمهای زنان در کاشیهای آرایندۀ خانههای بهجامانده از دورۀ قاجار در شیراز، پرداخته است. هدف این پژوهش، معرفی و ارائۀ مستندهای نگارگریشدهای است که نظریۀ معاصر سراسطورهها را تبیین میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تکفریم؛ دورۀ قاجار؛ زن قاجار؛ سراسطوره؛ کاشینگاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,545 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,621 |