تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,481 |
جنبشهای نوپدید معنوی: دین یا عرفان؟ | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 3، دوره 46، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 29-50 اصل مقاله (644.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2013.50175 | ||
نویسنده | ||
بهزاد حمیدیه* | ||
استادیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
برای یافتن گویاترین تعبیر معنویتگراییهای نوپدید، ابتدا باید معنای دین و عرفان را به درستی بررسی کنیم. به نظر میرسد «دین»، تجربة مواجهه با امر قدسی است و لزوم هماهنگی انسان با آن و این مواجهه و هماهنگی، در مجموعة منسجمی شامل ابعاد نظری، عملی و اجتماعی خود را آشکار میسازد. «عرفان» نیز رویکردی شهودی، باطنگرا و غالباً وحدت وجودی است که در بافت دین خاصی قرارمیگیرد و انسانهای عارف را به عمق آموزههای رهاییبخش و تعالیآفرین آن دین رهنمون میسازد. با این تعاریف، جنبشهای نوپدید معنوی، بیشتر به تعریف و خصوصیات «دین» نزدیکاند تا «عرفان». توضیح آنکه درونمایة اصلی این جنبشها، «معنویت»، آن هم از نوع «معنویت نوین» است. «معنویت نوین» اعتقاد و احساساتی عمیق نسبت به روح آدمی و ارزشهای غیرمادی زندگی انسان است. این نوع معنویت، خود را از دین سنتی مستقل کرده و حتی با آن به رقابت پرداخته است؛ در نتیجه، به دو وجه، «دین» خوانده میشود: یکی با تسامح و مجاز (چرا که همچون دین سنتی، به ارضای نیازهای دینی انسانها پرداخته است)؛ و دیگری به جهت اینکه کمابیش بر اجزای ذاتی و عرضی مفهوم «دین» مشتمل است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادیان جدید؛ جنبشهای نوپدید معنویتگرا؛ دین سکولار؛ عرفانهای کاذب؛ معنویت معاصر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,794 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,685 |