تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,350 |
مفهوم و مبانی اصل آزادی تحصیل و ارزیابی دلیل در دادرسی کیفری | ||
مطالعات حقوق خصوصی | ||
مقاله 12، دوره 43، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 215-234 اصل مقاله (280.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlq.2013.35288 | ||
نویسندگان | ||
الهام حیدری* 1؛ محمدجواد فتحی2 | ||
1استادیار گروه حقوق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد | ||
2استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی پردیس قم دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اهمیت بنیادین دلیل در دادرسیهای کیفری ضرورت مطالعه عمیق آن و نیز اصول و قواعد حاکم بر آنرا نمایان می سازد. یکی از مهمترین اصول حاکم بر دلیل در دادرسیهای کیفری اصل آزادی دلیل است که متضمن دو مفهوم آزادی تحصیل و ارزیابی دلایل می باشد. بر اساس این اصل مترقی حاکم بر دلیل در ابراز، ارائه و پذیرش دلایل هیچگونه محدودیتی جز آنچه که قانونگذار تصریح نموده باشد وجود ندارد و جرایم با توسل به هر یک از انواع دلایل قابل اثباتند؛ همچنین دادرسان در ارزیابی و سنجش انواع ادله و اعطای ارزش اثباتی به هر یک از آنها از آزادی برخوردارند. تحلیل و بررسی دقیق اصل فوق نشان می دهد که مبانی آنان را می توان در مفاهیم بنیادینی همچون اصل برائت، طبع اثبات در دادرسیهای کیفری، مصلحت عمومی، عدالت و نیز ضرورت حکم به حق وعدل از دیدگاه فقهی جستجو کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزادی دلیل؛ تحصیل دلیل؛ ارزیابی دلیل؛ دادرسی کیفری؛ مصلحت عمومی؛ عدالت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,187 |