تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,924 |
تأثیر انواع مختلف خودگویی بر عملکرد تعادلی سالمندان سالم | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 5، 3 (13)، آبان 1392، صفحه 119-133 اصل مقاله (125.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2013.32138 | ||
نویسندگان | ||
امیر شریعتی1؛ جمال فاضل کلخوران* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسة دو نوع خودگویی انگیزشی و آموزشی بر اجرای تکالیف تعادلی ایستا و پویا در سالمندان بود. 45 سالمند 60 تا 70 سالة استان قم، بدون مداخلة خودگویی تکالیف تعادلی ایستا، آزمون لک لک (ایستادن روی یک پا) و تعادلی پویا، آزمون SEBT (آزمون ستاره) را آموزش دیدند، سپس به سه گروه خودگویی انگیزشی، آموزشی و کنترل تقسیم شدند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج تفاوت معناداری را بین گروهها نشان داد. نتیجة آزمون تعقیبی توکی از عملکرد آزمودنیها نشان داد بین خودگویی آموزشی و انگیزشی در تکلیف تعادل ایستا تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P>). همچنین در تکلیف تعادل پویا خودگویی آموزشی بهطور معناداری نسبت به خودگویی انگیزشی موجب بهبود عملکرد تعادلی شد (05/0 P<). بهطور کلی، خودگویی بهعنوان یک راهبرد شناختی در اجرای تکالیف تعادلی مؤثر بوده و در تکالیف تعادلی پویا ترجیحاً استفاده از خودگویی انگیزشی بهتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
سالمندان؛ خودگویی آموزشی؛ خودگویی انگیزشی؛ تعادل ایستا؛ تعادل پویا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,812 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,421 |