تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,900 |
بازاندیشی در آموزش درس «آشنایی با معماری معاصر» (در مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگاههای ایران) | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 3 - شماره پیاپی 1444020، مهر 1391، صفحه 71-80 اصل مقاله (1.71 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2012.30375 | ||
نویسندگان | ||
سعید حقیر1؛ یلدا شوهانی زاد2 | ||
1استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2مدرس مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی علاءالدوله سمنانی | ||
چکیده | ||
آموزش درس «آشنایی با معماری معاصر»، که در قالب دو واحد درسی الزامی برای دانشجویان کارشناسی رشته معماری ارائه میشود، بر متدهای متفاوتی در دانشگاههای ایران استوار است. از این متدها، مدرسین عمدتاً به دو گرایش بیشتر توجه مینمایند: گروهی آنرا درسی «مفهومی» و «بینشی» و متفاوت از دروس تاریخ معماری تلقی کرده و گروهی دیگر نیز آنرا درسی «دانشی» و مبتنی بر دروس تاریخ معماری می دانند. گروهی نیز معتقدند که اساساً مسئله به میزان کمّی واحدهای این درس مربوط است. اختلاف نظر بر سر «دوره زمانی» مورد مطالعه در این درس در متد دوم نیز موضوعی بسیار بحث برانگیز است. تعریف واژه «معاصر» از ترجمان لغوی تا معنای خاص آن، دوره بندیهای متفاوتی را در تدوین شرح درس برای اساتید ایجاد مینماید. به علاوه نکته مغفول در تمام حالتهای بالا، موضوع مهم و اغلب از قلم افتادهی «معماری معاصر ایران» است. مقالهی حاضر در نظر دارد تا با مورد مطالعه قراردادن دقیق متدهای آموزشی این درس در دانشگاههای کشور و مقایسهی آن با برخی از دانشگاههای مطرح جهان، به بررسی کمّی و کیفی جایگاه، تعداد واحدهای آموزشی و متدهای آموزشی این درس پرداخته تا از آن طریق بتواند در ارتقای آموزش مباحث نظری در رشته معماری مؤثر واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ تاریخ معماری؛ مبانی نظری معماری؛ معماری مدرن؛ معماری معاصر؛ معماری معاصر ایران | ||
مراجع | ||
بنه ولو، لئوناردو(1384)، آشنایی با تاریخ معماری، علی محمد سادات افسری (مترجم)، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، تهران.
پایگاه اینترنتی دانشگاه شفیلد، انگلستان (http://www.shef.ac.uk/).
پایگاه اینترنتی دانشگاه ییل، ایالات متحده امریکا (http://www.yale.edu/).
پایگاه اینترنتی دانشگاه هاروارد، ایالات متحده امریکا (http://www.harvard.edu/).
پایگاه اینترنتی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، ایالات متحده امریکا (http://www.ced.berkeley.edu/).
پایگاه اینترنتی دانشگاه ام آی تی، ایالات متحده امریکا (http://student.mit.edu/).
Fowles, R. A. (1990), Teaching architecture: a complete action, Design Studies, 11(2), 81–88.
Capon, D. S. (1983), Categories in architectural theory and design: derivation and precedent, 5(2), 215-226.
Groák, S. (1988), UK architectural education: Trends and issues , Habitat International, 12(1), 75-86.
Joan , O. (2012), Architecture School: Three Centuries of Educating Architects in North America, The MIT Press.
Pevsner, N. (1979), A History of Building Types, Princeton University Press.
Pevsner, N. (2009), An Outline of European Architecture, Gibbs Smith; Revised edition.
Schreiber, S. (2010), Education for Architecture in the United States and Canada. International Encyclopedia of Education (Third Edition), 13-18.
Wang, T. (2009), Rethinking teaching with information and communication technologies (ICTs) in architectural education, Teaching and Teacher Education, 25(8), 1132-1140. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,027 |