تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,492,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,753,142 |
بررسی نقش جریان های فکری و حکومتی در رویکرد ملی گرایانه نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 49 - شماره پیاپی 1116973، مهر 1391، صفحه 5-18 اصل مقاله (733.89 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2012.28516 | ||
نویسندگان | ||
عبدالمجید حسینی راد1؛ مریم خلیلی2 | ||
1دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تحولات سیاسی، فکری، جهت گیری ها و برنامه ریزی های فرهنگی نقشی مهم در نوگرایی و ایجاد جریان های مهم نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی دارد. این مقاله بر اساس مباحث و تحلیل هایی که ارایه می دهد نشان خواهد داد که سه رویکرد چپ گرایانه، ملی گرایانه و اسلام گرایانه در کنار اقدامات حکومتی، همچون پارادایم های حاکم بر نهادهای مختلف اجتماعی، به ویژه نهاد سیاست و فرهنگ، تحولات نقاشی معاصر ایران را در دوران پهلوی، در فاصلة زمانی 1310 تا 1357، تحت تأثیر خود قرار داده است. این تاثیرگذاری در مقاطع و موقعیت های مختلف از ابتدا تا آخر دوران پهلوی، بسته به وضعیت و عملکرد سیاستمداران بر اساس اهداف فرهنگی حکومت و تعامل و تقابل آن با رویکردهای فکری نخبگان فرهنگی و با توجه به نفوذ مدرنیسم به شکل های نسبتا متفاوتی ازنوگرایی در قالب تئوری های جامعه گرایانه ی چپ تا بومی گرایی در هنر منجر شد. برخلاف تحقیقات صورت گرفته در خصوص نقاشی نوگرای ایران که غالباً تحولات درون متنی نقاشی معاصر را براساس عملکرد نوجویانه هنرمندان در تقابل با سنت و گرایش متکی به شیوه کمال الملک مدنظر قرار داده اند، این نوشتار با محوریت دادن به تحولات سیاسی و فکری و اجتماعی تأثیر تحولات برون متنی بر جریان کلی نقاشی ایران با رویکرد ملیگرایانه را محور مطالعه قرار می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازگشت به خویشتن؛ بومی گرایی؛ چپ گرایی؛ ملی گرایی؛ نقاشی سقاخانه؛ نقاشی نوگرای ایران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,716 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,337 |