تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,105,640 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,211,147 |
تأثیر برنامة حرکتی منتخب بر رشد مهارت های دستکاری پسران 4 تا 6 ساله | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1، خرداد 1390، صفحه 5-21 اصل مقاله (210.27 K) | ||
نویسندگان | ||
کیوان ملانوروزی1؛ حسن خلجی2؛ محمود شیخ3؛ حکیمه اکبری4 | ||
1دانشگاه آزاداسلامی.تربیت بدنی | ||
2دانشگاه اراک.دکترای تربیت بدنی | ||
3دانشگاه تهران.دانشیار تربیت بدنی | ||
4دانشگاه سمنان.مربی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، مطالعة تأثیر یک برنامة منتخب حرکتی به عنوان تجارب حرکتی بر رشد مهارت های دستکاری کودکان 4 تا 6 ساله پسر بود. به این منظور 40 نفر به صورت تصادفی از بین نمونه های همگن شده با پرسشنامة ویژگی های فردی انتخاب شدند. پس از پیش آزمون با استفاده از آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ 2000 (بهرة حرکتی درشت یا مهارت های حرکتی بنیادی، مهارت های جابجایی و دستکاری یا کنترل شیء) آزمودنی ها به شیوة تصادفی به دو گروه برنامة حرکتی منتخب (سن 9/58 = X ماه و 57/8 = SD) همتاسازی شدند. سپس، به مدت 24 جلسه هر جلسه 30 دقیقه برنامة حرکتی منتخب اجرا شد. در این مدت گروه کنترل فعالیت های عادی روزمرة خود را انجام می دادند. در انتهای هفتة هشتم، پس آزمون به عمل آمد. در این تحقیق برای آزمون فرضیه از روش های کلموگروف اسمیرنوف و تی استیودنت مستقل و وابسته استفاده شد. نتایج نشان داد، گروه حرکتی منتخب نسبت به گروه کنترل با 05/0P< تاثیر بیشتری بر رشد مهارت های دستکاری داشته است. بنابراین با طراحی برنامة آموزشی مناسب و غنی سازی محیط می توان فرصت تمرین را برای رشد مهارت های دستکاری که پایه و اساس مهارت های تخصصی و ورزشی کودکان است، فراهم ساخت. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامة حرکتی منتخب؛ رشد حرکتی؛ مهارت های حرکتی بنیادی؛ مهارت های دستکاری یا کنترل شیء | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,000 |