تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,637 |
مکانیابی مناطق مسکونی در برنامهریزی حمل و نقل شهری با استفاده از GIS و مدلسازی ریاضی انتشار آلودگی هوا | ||
محیط شناسی | ||
مقاله 13، دوره 37، شماره 59، آذر 1390، صفحه 135-148 اصل مقاله (944.89 K) | ||
نویسندگان | ||
مهرداد هادیپور1؛ شراره پورابراهیم2 | ||
1استادیار گروه محیط زیست، دانشکدة کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اراک | ||
2دانشگاه اراک، دانشکدة کشاورزی و منابع طبیعی، استادیار گروه محیط زیست، | ||
چکیده | ||
گسترش شبکة حمل و نقل شهری و افزایش جادهها موجب افزایش دسترسیها به عنوان عارضه مثبت و افزایش آلودگی هوا به عنوان عارضه منفی میشود. نظر به نقش حساس آلودگی هوا در سلامت شهری و نیز در رضامندی سطح کیفی زندگی شهری، این عنصر به عنوان کلید تحقیق برگزیده شده است. هدف تحقیق، طراحی و توسعه مدل ریاضی با رویکرد معرفی مناطق قابل توسعه برای توسعة شبکة حمل و نقل شهری و جانمایی مناطق مسکونی با هدف افزایش دسترسی و کاهش آلودگی هواست. اراک به عنوان یک شهر در حال توسعه درایران به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شده است. روش تحقیق با محوریت تهیه و طراحی مدل شهری با محاسبه فاصله مناسب مناطق مسکونی از جادهها برای کاهش آلودگی هوا و استقرار درست شبکة حمل و نقل شهری نسبت به مناطق مسکونی بوده است. ابزار GIS با توانایی ارزیابی گزینههای مختلف و نیز همپوشانی لایههای متفاوت ابزاری کارآمد در این تحقیق تلقی میشود. نتایج، مبین کارایی مدل طراحی شده جهت مکانگزینی مناسب شبکه حمل و نقل در مناطق مسکونی است. نقشههای مختلف مبین استقرار نامناسب بخشی از مناطق مسکونی در مناطق آلوده تقریبا در اطراف همه جادههای اصلی است که مخاطرات ناشی از آلودگیهای حمل و نقل را برای سلامت ساکنان به همراه دارد. این تحقیق بروشنی دربردارنده یک رهیافت علمی در تهیة مدلهای توسعه حال و آتی کاربری مسکونی و شبکه حمل و نقل شهری است که میتواند در برنامهریزی شهری در سطوح منطقهای و کشوری مورد استفاده واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آلودگی هوا؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی.؛ شبکة حمل و نقل؛ مدل ریاضی توسعه شهری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,036 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,895 |