![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,695,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,924,568 |
سوگواری بر شوی لیلی (مطالعه تطبیقی شعر و نگاره) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 38 - شماره پیاپی 418145، تیر 1388، صفحه 25-32 اصل مقاله (3.23 M) | ||
نویسندگان | ||
زهرا رهنورد1؛ فاطمه منتظری2 | ||
1دانشگاه تهران، دکترا | ||
2دانشگاه تهران، کارشناس ارشد پژوهش هنر | ||
چکیده | ||
نقاشی ایرانی همواره متاثر از ادبیات بوده است. مقاله حاضر در پی آنست که میان نگاره ?سوگ شوی لیلی? منسوب به شیخ زاده و اشعاری از لیلی و مجنون نظامی در این باره، مقایسهای تطبیقی صورت دهد. نظامی از سردمداران شعر تغزلی است که منظومههای او، بالاخص لیلی و مجنون با قدرت تصویرگرانه ویژه، همواره مورد تقلید شاعران و توجه نگارگران بوده است. در این جستار پس از شرح ابیات فوق از نظامی و بررسی نگاره همتای آن از خمسه سال 900 ه.ق مکتب هرات، کنکاشی در شباهتها و تفاوتهای دو اثر صورت میگیرد. علیرغم القای فضای سوگ در دو اثر، کانون توجه دو هنرمند متفاوت بوده و نقاش خود را مقید به وفاداری تام به کلام شاعر نکرده است. با وجود تمرکز نظامی بر حالات درونی لیلی، که در ظاهر عزادار شوهر و در واقع محزون از فراق محبوب است، و تصریح شعر به تنهایی او، شیخ زاده یک مجلس سوگواری واقع گرایانه با افراد زیاد را نقش کرده و توصیفات نظامی از احوال لیلی را به اشخاص مختلف نسبت داده است. میتوان گفت به دلیل تفاوت در ابزارهای بیانی دو هنر و فضاهای فرهنگی متفاوت در زمان خلق آثار، همگامی نگاره با شعر آن مو به مو نبوده و دو هنرمند دو نوع نگاه متفاوت بیرونی و درونی به یک موضوع داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
سوگ شوی لیلی؛ شعر نظامی؛ مطالعه تطبیقی شعر و نقاشی؛ نقاشی ایرانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,513 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,254 |