تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,510 |
نووارگی، نوآوری و نوپردازی سالهای نخستین قرن چهارده هـ.ش.? میرزاده عشقی سه تابلو و آرمانشهر | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 38 - شماره پیاپی 415689، تیر 1388، صفحه 93-104 اصل مقاله (196.95 K) | ||
نویسندگان | ||
سیدمحسن حبیبی1؛ محمدصالح شکوهی بیدهندی2 | ||
1دانشگاه تهران، دکترای شهرسازی | ||
2دانشگاه تهران، دانشجوی دکترا | ||
چکیده | ||
نووارگی(مدرنیته) و تحولات ناشی از آن در شهرسازی و تغییر ماهیت و مفهوم شهر که در ایران از دوران قاجار آغاز گردید(ر.ک. به حبیبی، 1373، الف)، در دولت پهلوی(1320-1300) در مرحله حساسی قرار می گیرد. در این مقطع می توان شاهد مفهوم نوگرایی(مدرنیسم) به مثابه یک الگو در شهرها (به ویژه شهر تهران) بود که در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی، مدیریتی و برنامه ریزی شهری به شدت اثر می گذارد(ر.ک. به حبیبی، 1373، ب). اما سؤال اصلی در این میان کشف نکات پنهان در تحول و دگرگونی شهر است، نکاتی که می تواند چگونگی نووارگی و نوگرایی ایرانی در این سال ها را طرح کند. نکاتی که در لابلای سطور رمان ها، اشعار و یا داستان های کوتاه مشاهده می گردد. در این دوران نوشته های ادبی چه آنها که از زبان نویسندگان مخالف، و چه آنها که از سوی بی طرفان یا طرفداران حکومت و دولت شنیده می شوند، می توانند بخش هایی از واقعیت تحول شهر را رویارو قرار دهند و اگر پذیرفته شود که: «ادبیات آینه ای تمام نما در برابر حوادث و رخدادهای جاری و تاریخ ملت هاست»(اکبری شلدره ای، 1382، 11) می توان آنچه در این روزگاران به قلم آمده است را محملی برای تحلیل و تفسیر شهر قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آرمانشهر؛ تراژدی توسعه؛ توسعه؛ قصه شهر؛ میرزاده عشقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,933 |