![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,657 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,221 |
نقش ترکیب جنسیتی دانش آموزان در شاخههای نظری و مهارتی بر نرخ ورود دختران و پسران به دانشگاهها | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 221105، تیر 1389 اصل مقاله (245.81 K) | ||
نویسندگان | ||
فائزه منشی1؛ راضیه ظهرهوند2؛ فائزه ماشینی3 | ||
1کارشناس پژوهشی گروه مطالعات زنان در آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
2عضو هیئت علمی و مدیر گروه پژوهشی مطالعات زنان در آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
3کارشناس پژوهشی گروه مطالعات زنان در آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات | ||
چکیده | ||
آموزش نوعی سرمایهگذاری برای فعالیت اجتماعی و اشتغال نیروی کار محسوب میشود. در نظام آموزشی ایران تأمین و پرورش نیروی انسانیِ مورد نیاز جامعه (اعم از زن و مرد) با هدایت دانشآموزان به رشته های مهارتی و نظری در دورهی متوسطه صورت میپذیرد. هدف این پژوهش؛ تحلیل ترکیبِ جنسیتیِ دانشآموزانِ مدارس متوسطه در شاخههای نظری و مهارتی و نقش آن در پذیرش دانشجویان دختر و پسر در دانشگاهها است. این پژوهش با تکیه بر نظریههای مدیریت منابع انسانی و با استفاده از روش تحقیق توصیفی، از طریق مراجعه به اسناد و اطلاعات موجود در سالنامههای آماری وزارت آموزش وپرورش در یک دوره ی ده ساله (برنامههای دوم و سوم توسعه، 1384-1375) انجام شدهاست. نتایج نشان داد، در تمام سالهای تحصیلیِ مورد مطالعه، نسبت دانشآموزان پسر در سال اول متوسطه بیش از دانشآموزان دختر بوده، اما در طی این دوره ده ساله نرخ ثبتنام دختران در دورهی پیشدانشگاهی همواره بیشتر از پسران بودهاست. همچنین علیرغم افزایش حضور دختران در رشتههای مهارتی در طی این دوره، پسران از فرصتها و امکانات بیشتری برای ادامه ی تحصیل در رشتههای مهارتی برخودار بودهاند. تنوع بیشترِ رشتههای مهارتی و وجود مدارس فنیِ بیشتر در سطح کشور برای پسران، از جمله ی این فرصتها بودهاست. دسترسی و حضور بیشتر پسران در رشتههای مهارتی در مقابل دسترسیِ کمتر دختران به شاخههای مهارتی و حضور بیشتر آنان در رشتههای نظری، زمینهساز ایجاد فاصلههای جنسیتی در دورههای پیشدانشگاهی و پذیرش بیشتر دختران در دانشگاهها شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهارتی؛ آموزش نظری؛ توسعه؛ فاصلههای جنسیتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,944 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,358 |