![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,689,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,919,169 |
نقد و تحلیل بازیگر شطرنج و جایگاه پریمچند در ادبیات داستانی معاصر هند | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 55، دی 1388 اصل مقاله (1013.03 K) | ||
نویسندگان | ||
سعید بزرگ بیگدلی؛ محمد قاسم احمد | ||
دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
داستانپردازی و قصهگویی در سرزمین هند، سابقهای طولانی دارد. آثاری چون«پنچ تنترا»، «مہابھارت و راماین» که از داستانهای مهم در تاریخ کهن هند به شمار میروند و شهرت جهانی یافتهاند؛ گویای سابقة دراز دامن این نوع ادبی در سرزمین هندوستان است. زبان فارسی، اردو و هندی نزدیکترین زبانهای امروزی جهاناند و از دیرباز تا به امروز بین این زبانها داد و ستد وجود داشته و تحت تأثیر یکدیگر بودهاند. از میان نویسندگان و داستانسرایان برجستة معاصر هند، پریمچند (1880- 1936م) به بنیانگذاری شیوة نوین داستاننویسی در ادبیات اردو و هندی معروف شده است و آثار وی علاوه بر شبه قارة هند و پاکستان، در کشورهای غربی نیز شناخته شدهاند. پریمچند یکی از داستاننویسان واقعگرا (realist) در دورة معاصر ادبیات اردو و هندی است که در زمینة داستان کوتاه، رمان، نمایشنامه و غیره آثار برجستهای از خود به جای گذاشتهاست. این مقاله کوشش دارد با بررسی و تحلیل آثار و دامنة نفوذ و تأثیر پریمچند، جایگاه وی را در ادبیات داستانی معاصر هند مشخص سازد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی است که از استقصاء در متنهای داستانی پریمچند، به ویژه داستان «بازیگر شطرنج» و با استناد به آراء و نظریات منتقدان دربارة اثرگذاری وی در دیگران و تحلیل این اظهارات، نقش و جایگاه او را ترسیم میسازد. اجمالاً نتیجه اولیّة تحقیق نشان میدهد که پریمچند از حیث به کارگیری شیوهها و شگردهای رئالیستی، با رویکرد مقاومت در برابر استعمار، برای بسیاری از داستاننویسان معاصر هند الگو قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات داستانی معاصر هند؛ بازیگر شطرنج؛ پریمچند | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,968 |