تعداد نشریات | 154 |
تعداد شمارهها | 5,833 |
تعداد مقالات | 64,016 |
تعداد مشاهده مقاله | 106,265,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 83,162,101 |
حرکت :زیر بنای تربیت بدنی وورزش | ||
حرکت | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1 - شماره پیاپی 929، تیر 1378 اصل مقاله (482.53 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر اصغر خالدان* | ||
چکیده | ||
حرکت بخش جداناپذیری از ابنای بشری ووسیله ای برای زندگی مؤثرتر وکاراتربه شمار می رود.حرکت سنگ زیربنای تربیت بدنی وورزش محسوب می گردد.حرکت انسانی ممکن است تحت تاثیر عوامل بیومکانیکی یا فیزیولوژیکی، روان شناختی واجتماعی قرار گیرد. درک مفاهیم مربوط به حرکت چون آگاهی بدنی ،آگاهی فضایی ،کیفیت های حرکتی وارتباطات برای معلمین تربیت بدنی ودانش آموزان آنها امری ضروری است. معلمین تربیت بدنی همچنین با توسعه مهارت های اساسی افراد ‹مهارت های جابجایی ودستکاری›سروکار دارند،زیرا این مفاهیم اساس شرکت درانواع فعالیت ها رادرطول زندگی تشکیل می دهند. حرکت درنزد فلاسفه خروج تدریجی شیئی ازقوه به فعل است. برخی از محققان وتحلیل گران چون دلسارت،دلکروز،لابان وبدحرکت رابه عنوان واسطه ای برای بیان روح ،روان،خود وبه عنوان راه هایی که بدن وذهن یا خود یا یکدیگرهمآهنگ می گردد ،فرض کرده اند.عده ای از کارشناسان،تربیت بدنی را هنروعلم حرکت انسانی تعریف کرده اند.تعلیم وتربیت حرکتی دستگاهی که براساس نظریه های لابانبیان شده است ،یکی از بخش های مهم تربیت بدنی محسوب می گردد. بسیاری ازمعلمین تربیت بدنی غرب ،تعلیم وتربیت حرکتی رابه عنوان نوشدارویی برای همه بیماری ها دانسته وعده ای از کارشناسان حرکتی در پس آنند تا نام تربیت بدنی رابه تعلیم وتربیت حرکتی یا حرکت انسانی تغییردهند.تعلیم وتربیت حرکتی دارای مفاهیم کلیدی است که مورد قبول معلمان تربیت بدنیمی باشد .این مفاهیم عبارتند از:کاوش فردی،شاگرد مداری ،حل مسئله، تسهیل کننده یادگیری مهارت ها ،احساس رضایت ازحرکت ،تحلیل حرکت،استفاده از وسایل وارزیابی واصلاح .بنیاد همه رفتارهای ذهنی وعضلانی درقدم اول رشد، کنترل وهم آهنگی عضلانی زیربنایی همراه با عضلات کمکی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم وتربیت حرکتی؛ حرکت؛ مهارت های جابجایی؛ مهارت های دستکاری؛ مهارت های ناجابجایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Movement is integral to the human being. Movement is the keystone of physical education and sport. Human movement may be affected by a variety of factors, including biomechanical, physiological, and sociological factors. Understanding of the basic concepts of movement - body awareness, spatial awareness, qualities ofmovenent, and relationships - is essential for physical educators and their students. Physical educators must also be concerned about individuals' development of fundamental skills (Locomotor, nonlocomotor, and manipulative skills) for they form the foundation for participation in a variety of activities throughout of life. Some movement experts have defined physical education as the art and science of human movement. Movement education, a system based on theories of Laban, is an important part of physical education. A large number of west phyical educators view human movement as a panacea for of our ills. Many movement advocates would like to change the name of physical education to "Human movement". Movement education has been widely accepted by physical educators because certain basic concepts emphasize its importance in educational programs. These are: lndividal exploration, student centered, problem solving, less formal than traditional physical education, facilitates the learning of motor skills, seek to produce a feeling of satisfaction in movement, encourages an analysis of movement, involves equipment, must be | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Locomotive skills, Manipulative skills, Movement, Movement education, NonlocomotiveSkills | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,143 |