
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,629,025 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,413,212 |
اثر بریکلاژ کارآفرینانه بر عملکرد رشد کسب و کارهای نوپا؛ نقش میانجی دوسوتوانی بازار و نقش تعدیلگر تلاطم فناوری | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 18، شماره 1، اردیبهشت 1404، صفحه 119-143 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2025.390671.654492 | ||
نویسندگان | ||
نیما سلطانی نژاد1؛ فاطمه محمدی* 2 | ||
1گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در فرآیند رشد و توسعه، کسبوکارهای نوپا اغلب با محدودیت منابع مواجه میشوند. غلبه بر کمبود منابع برای بقا و توسعه این دسته از کسب و کارها حیاتی است کارآفرینان میتوانند با استفاده از بریکلاژ کارآفرینی شبکههای خود را گسترش دهند و به منابع بیشتری دسترسی پیدا کنند و در نتیجه امکان بررسی به موقع فرصتهای کارآفرینی را فراهم کنند و شانس بقا و توسعه را افزایش دهند. همچنین کسبوکارهای نوپا معمولاً با نیازهای جدید و رقابتهای نامشخص در بازار روبرو هستند. لذا برای بقای خود و رشد در این محیط پیچیده، این کسبوکارها باید از یک سو از تجربیات و دانشهای موجود استفاده کنند و از سوی دیگر به دنبال فرصتهای نوین باشند. این موضوع به این معناست که کسبوکارها باید دوسوتوان باشند و چالشهای تلاطم فناوری را مدنظر قرار دهند. در این راستا مطالعه حاضر، با هدف اولیه بررسی تأثیر بریکلاژ کارآفرینی بر عملکرد رشد کسب و کارهای نوپا شکل گرفت و در ادامه نقش میانجی دوسوتوانی بازار و نقش تعدیلگر تلاطم فناوری بررسی گردید. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است و در جستجوی راهکارهایی برای ارتقاء عملکرد رشد در دنیای کسب و کار، به خصوص در حوزه کسب و کارهای نوپا گردشگری میباشد. این مطالعه براساس ماهیت بعنوان یک تحقیق کمی تعریف میشود. تحقیقهای کمی معمولاً برای سنجش روابط بین متغیرها و تحلیل دادههای عددی صورت میگیرند که در این تحقیق نیز برای سنجش روابط بین بریکلاژ کارآفرینی، عملکرد رشد، دوسوتوانی بازار و تلاطم فناوری از این روش استفاده شده است. همچنین این تحقیق بر حسب نحوه گردآوری داده، از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است. در تحقیقهای همبستگی، هدف ذاتی بررسی رابطه متغیرها و مشخص نمودن شدت و جهت تاثیر است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بوده که به منظور سهولت در دسترسی تعداد 420 پرسشنامه در بین مدیران و کارشناسان کسب و کارهای نوپا گردشگری در شهرهای اصفهان، شیراز، یزد توزیع شد و تعداد 384 پرسشنامه قابل قبول جمع آوری گردید. پرسشنامه مذکور شامل سوالاتی جهت سنجش بریکلاژ کارآفرینی، عملکرد رشد، دوسوتوانی بازار و تلاطم فناوری بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار اسمارت پیالاس نسخه سه انجام شده است. این نرم افزار به محققان امکان بررسی روابط پیچیده بین متغیرهای مکنون و آشکار را میدهد. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها مبین تایید فرضیههای اصلی و فرعی تحقیق است. فرضیه اول تحقیق که بررسی تاثیر بریکلاژ کارآفرینی بر عملکرد رشد کسب و کارهای نوپا میپرداخت، به صورت معناداری تایید شد. این یافته حاکی از آن است که بریکلاژ کارآفرینی به تنهایی نمیتواند اثر کافی بر عملکرد رشد کسب و کارهای نوپا گردشگری داشته باشد بلکه دوسوتوانی بازار نیز در این رابطه ایفا نقش میکند. علاوه بر تایید فرضیه اول، نتایج تحلیلهای آماری حاکی از تایید فرضیه دوم تحقیق نیز میباشد. این فرضیه به بررسی تاثیر بریکلاژ کارآفرینی بر دوسوتوانی بازار میپردازد. فرضیه سوم به بررسی تاثیر دوسوتوانی بازار بر عملکرد رشد کسب و کارهای نوپا گردشگری پرداخت که نتایج تحلیلهای آماری حاکی از تایید فرضیه سوم تحقیق میباشد. فرضیه چهارم تحقیق به بررسی نقش میانجی دوسوتوانی بازار در رابطه بریکلاژ کارآفرینی و عملکرد رشد کسب و کارهای نوپا گردشگری پرداخت که نتایج تحلیلهای آماری حاکی از تایید فرضیه چهارم تحقیق میباشد. فرضیه پنجم، ششم و هفتم تحقیق در خصوص نقش تعدیلگر تلاطم فناوری در روابط بین متغیرهای تحقیق میباشد که نتایج تحلیلهای آماری حاکی از تایید این فرضیه و اثبات نقش تعدیلگری تلاطم فناوری در این روابط دارد نتیجه: نتایج این تحقیق میتواند به کسب و کارهای نوپا گردشگری کمک کند تا با توجه به قابلیتهای بریکلاژ کارآفرینی، دوسوتوانی بازار و تلاطم فناوری، عملکرد رشد در کسب و کارشان ترویج یابد. استفاده از بریکلاژ به کسب و کارها امکان میدهد علیرغم داشتن منابع بسیار کم، از فرصتهای نوظهور بهرهبرداری کنند. با بهبود بریکلاژ کارآفرینی، عملکرد رشد کسب و کارهای نوپا گردشگری نیز افزایش مییابد و این ارتباط توسط دوسوتوانی بازار و تلاطم فناوری بهبود مییابد. دوسوتوانی بازار به عنوان یک ابزار نظری حیاتی برای شرکتهای نوپا عمل میکند تا بتوانند پارادوکس فرصت یعنی رفع نیاز بازار موجود و کاوش در بازار بالقوه را به طور همزمان هدایت کنند. از طرفی دیگر شرکتهای فعال با محیطی دائماً نوآورانه و نامشخص مواجه هستند. این بدان معناست که شرکتها به طور مداوم استراتژیهای رقابتی خود را در فرآیندهای خلق و تولید محصول تغییر خواهند داد؛. تلاطم فناوری با ویژگیهایی مانند "چرخههای کوتاه توسعه محصول و فرسودگی سریع فناوری" شناخته میشود. این شرایط میتواند فرصتهایی برای شرکتها ایجاد کند تا با تغییر یا بهبود محصولات خود، موقعیت رقابتی برتر کسب کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بریکلاژ کارآفرینانه؛ عملکرد رشد؛ دوسوتوانی بازار؛ تلاطم فناوری؛ کسب و کار نوپا | ||
مراجع | ||
Abid, N., Dowling, M., Ceci, F., & Aftab, J. (2023). Does resource bricolage foster SMEs' competitive advantage and financial performance? A resource-based perspective. Business Strategy and the Environment, 1–21. https://doi.org/10.1002/bse.3451
Chavez, R., Yu, W., Jacobs, M., Fynes, B., Wiengarten, F., & Lecuna, A. (2015). Internal lean practices and performance: The role of technological turbulence. International Journal of Production Economics, 160, 157-171. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2014.10.005
Afuah, A. (2001). Dynamic boundaries of the firm: Are firms better off being vertically integrated in the face of a technological change? Academy of Management Journal, 44(6), 1211–1228. https://doi.org/10.5465/3069397
Ali, F., Ciftci, O., Nanu, L., Cobanoglu, C., & Ryu, K. (2021). Response rates in hospitality research: An overview of current practice and suggestions for future research. Cornell Hospitality Quarterly, 62(1), 105–120. https://doi.org/10.1177/1938965520943094
Baker, T., & Nelson, R. E. (2005). Creating something from nothing: Resource construction through entrepreneurial bricolage. Administrative Science Quarterly, 50(3), 329–366. https://doi.org/10.2189/asqu.2005.50.3.329
Barkey, K., & Godart, F. C. (2013). Empires, federated arrangements and kingdoms: Using political models of governance to understand firms' creative performance. Organization Studies, 34(1), 79–104. https://doi.org/10.1177/0170840612464754
Bhardwaj, R., Bindra, S., Singh, T., & Sahay, A. (2024). Toward a typology of entrepreneurial bricolage and its capabilities. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 16(6), 1453–1480. https://doi.org/10.1108/JEEE-07-2022-0205
Calza, F., Go, F., & Parmentola, A. (2018). European rural entrepreneur and tourism-based diversification: Does national culture matter? International Journal of Tourism Research, 20(5), 671-683. https://doi.org/10.1002/jtr.2215
Cankurtaran, P., Langerak, F., & Griffin, A. (2013). Consequences of new product development speed: A meta-analysis. Journal of Product Innovation Management, 30(3), 465–486. https://doi.org/10.1111/jpim.12011
Cao, Q., Gedajlovic, E., & Zhang, H. (2009). Unpacking organizational ambidexterity: Dimensions, contingencies, and synergistic effects. Organization Science, (4), 781-796. https://doi.org/10.1287/orsc.1090.0426
Cunha, M. P., Rego, A., Oliveira, P., Rosado, P., & Habib, N. (2014). Product innovation in resource-poor environments: Three research streams. Journal of Product Innovation Management, 31(2), 202–210. https://doi.org/10.1111/jpim.12090
Davidsson, P., Baker, T., & Senyard, J. M. (2017). A measure of entrepreneurial bricolage behavior. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 23(1), 114–135. https://doi.org/10.1108/IJEBR-11-2015-0256
de Ruyter, K., Keeling, D. I., & Yu, T. (2020). Service-sales ambidexterity: Evidence, practice, and opportunities for future research. Journal of Service Research, 23(1), 13–21. https://doi.org/10.1177/1094670519878880
Dost, M., Lee, M., & Umrani, W. A. (2024). Implementing circular economy through bricolage, frugal innovation, and technological turbulence. Sustainable Development. https://doi.org/10.1002/sd.3200
Fenghai, Z., & Fang, W. (2020). Research on entrepreneurship, entrepreneurial bricolage, and performance of IT new venture. In E3S Web of Conferences (Vol. 179, p. 02074). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202017902074
Ferreras-Méndez, J. L., Llopis, O., & Alegre, J. (2022). Speeding up new product development through entrepreneurial orientation in SMEs: The moderating role of ambidexterity. Industrial Marketing Management, 102(February), 240–251. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.01.015
Fu, H., Chen, W., Huang, X., Li, M., & Köseoglu, M. A. (2020). Entrepreneurial bricolage, ambidexterity structure, and new venture growth: Evidence from the hospitality and tourism sector. International Journal of Hospitality Management, 85, 102355. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.102355
Fultz, A. E., & Baker, T. (2017). The day of small beginnings: bricolage as a source of dynamic capabilities in young firms. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2017, No. 1, p. 14798). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management. http://dx.doi.org/10.5465/AMBPP.2017.14798abstract
Garud, R., & Karnøe, P. (2003). Bricolage versus breakthrough: Distributed and embedded agency in technology entrepreneurship. Research Policy, 32(2), 277–300. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(02)00100-2
Guo, Z., Zhang, J., & Gao, L. (2018). It is not a panacea! The conditional effect of bricolage in SME opportunity exploitation. R&D Management, 48(5), 603–614. https://doi.org/10.1111/radm.12325
Gupta, A. K., Smith, K. G., & Shalley, C. E. (2006). The interplay between exploration and exploitation. Academy of Management Journal, 49(4), 693–706. https://doi.org/10.5465/amj.2006.22083026
Han, Y., & Xie, L. (2023). Platform network ties and enterprise innovation performance: The role of network bricolage and platform empowerment. Journal of Innovation and Knowledge, 8(4), 100416. https://doi.org/10.1016/j.jik.2023.100416
He, Z.-L., & Wong, P.-K. (2004). Exploration vs. exploitation: An empirical test of the ambidexterity hypothesis. Organization Science, 15(4), 481–494. https://doi.org/10.1287/orsc.1040.0078
Iqbal, Q., Ahmad, N. H., & Halim, H. A. (2021). Insights on entrepreneurial bricolage and frugal innovation for sustainable performance. Business Strategy & Development, 4(3), 237–245. https://doi.org/10.1002/bsd2.147
Khan, Z., Amankwah-Amoah, J., Lew, Y. K., Puthusserry, P., & Czinkota, M. C. (2020). Strategic ambidexterity and its performance implications for emerging economies multinationals. International Business Review. ISSN 0969-5931. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2020.101762
Kyriakopoulos, K., & Christine, M. (2004). Tradeoffs in marketing exploitation strategies: The overlooked role of market orientation. International Journal of Research in Marketing, 21(3), 219-240. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2004.01.001
Lee, J., & Park, T. (2024). Environmental factors, ambidexterity, and performance in SMEs: Does bricolage matter? Journal of Business & Industrial Marketing, 39(3), 521-536. https://doi.org/10.1108/JBIM-07-2022-0336
Li, W., Sun, K., Feng, Z., & Li, Y. (2024). Exploring the effect of entrepreneurial bricolage and new venture growth. South African Journal of Business Management, 55(1), a4730. https://doi.org/10.4102/sajbm.v55i1.4730
March JG (2006) Rationality, foolishness, and adaptive intelligence. Strategic Management J. 27(3):201–214 https://doi.org/10.1002/smj.515
Mehrabi, H., Coviello, N., & Ranaweera, C. (2019). Ambidextrous marketing capabilities and performance: How and when entrepreneurial orientation makes a difference. Industrial Marketing Management, 14, 129–142. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.11.014
Meng, M., Lei, J., Jiao, J., & Tao, Q. (2020). How does strategic flexibility affect bricolage: The moderating role of environmental turbulence. PLoS One, 15(8), e0238030. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238030
Nor-Aishah, H., Ahmad, N. H., & Thurasamy, R. (2020). Entrepreneurial leadership and sustainable performance of manufacturing SMEs in Malaysia: The contingent role of entrepreneurial bricolage. Sustainability, 12(8), 3100. https://doi.org/10.3390/su12083100
O’Reilly, C., & Tushman, M. (2008). Ambidexterity as a dynamic capability: Resolving the innovator’s dilemma. In B. M. Staw (Ed.), Research in Organizational Behavior, 28, 185–206. JAI Press, Greenwich, CT. https://doi.org/10.1016/j.riob.2008.06.002
Parida, V., Lahti, T., & Wincent, J. (2016). Exploration and exploitation and firm performance variability: A study of ambidexterity in entrepreneurial firms. International Entrepreneurship and Management Journal, 12(4), 1147-1164. https://doi.org/10.1007/s11365-016-0387-6
Pati, R., Ghobadian, A., Nandakumar, M. K., Hitt, M. A., & O’Regan, N. (2021). Entrepreneurial behavior and firm performance: The mediating role of business model novelty. R&D Management, 51(5), 551–567. https://doi.org/10.1111/radm.12466
Purnamawati, I. G. A., Yuniarta, G. A., & Puah, C.-H. (2022). Entrepreneurial bricolage and improving the capability of women weaving entrepreneurs. Jurnal Aplikasi Manajemen, 20(1), 43–53. https://doi.org/10.21776/ub.jam.2022.020.01.05
Raisch, S., Birkinshaw, J., Probst, G., & Tushman, M. L. (2009). Organizational ambidexterity: Balancing exploitation and exploration for sustained performance. Organization Science, 20(4), 685–695. https://doi.org/10.1287/orsc.1090.0428
Salawu, S., Mohammed, J., & Abdulsalami, D. (2021). Effect of entrepreneurial attributes on performance of small and medium enterprises in Nigeria Federal Capital Territory (FCT). Journal of Management Sciences, 4, 67–80. https://doi.org/10.1111/radm.12466
Sarkar, S. (2018). Grassroots entrepreneurs and social change at the bottom of the pyramid: The role of bricolage. Entrepreneurship and Regional Development, 30(3-4), 421–449. http://dx.doi.org/10.1080/08985626.2017.1413773
Sarwar, Z., Khan, M. A., Yang, Z., Khan, A., Haseeb, M., & Sarwar, A. (2021). An investigation of entrepreneurial SMEs’ network capability and social capital to accomplish innovativeness: A dynamic capability perspective. SAGE Open. https://doi.org/10.1177/21582440211036089
Scuotto, A., Cicellin, M., & Consiglio, S. (2023). Social bricolage and business model innovation: A framework for social entrepreneurship organizations. Journal of Small Business and Enterprise Development, 30(2), 234–267. https://doi.org/10.1108/JSBED-02-2022-0094
Senyard, J., Baker, T., Steffens, P., & Davidsson, P. (2014). Bricolage as a path to innovativeness for resource-constrained new firms. Journal of Product Innovation Management, 31(2), 211–230. https://doi.org/10.1111/jpim.12091
Sheng, S., Zhou, K. Z., & Li, J. J. (2011). The effects of business and political ties on firm performance: Evidence from China. Journal of Marketing, 75(1), 1–15. https://doi.org/10.1509/jm.75.1.1
Steffens, P. R., Baker, T., Davidsson, P., & Senyard, J. M. (2022). When is less more? Boundary conditions of effective entrepreneurial bricolage. Journal of Management, 49(4), 1277–1311. https://doi.org/10.1177/01492063221077210
Su, Z., Yang, J., & Wang, Q. (2020). The effects of top management team heterogeneity and shared vision on entrepreneurial bricolage in new ventures: An attention-based view. IEEE Transactions on Engineering Management, 69(4), 1262–1275. https://doi.org/10.1109/TEM.2020.2984628
Tajeddini, K., Gamage, T. C., Tajeddini, O., & Kallmuenzer, A. (2023). How entrepreneurial bricolage drives sustained competitive advantage of tourism and hospitality SMEs: The mediating role of differentiation and risk management. International Journal of Hospitality Management, 111, 103480. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2023.103480
Tehseen, S., Kayani, U. N., Haider, S. A., Aysan, A. F., Johara, F., Hossain, S. M., & Khalid, S. (2024). Unpacking the mechanisms of entrepreneurial bricolage for new venture growth: The mediating roles of new venture adaptiveness and innovative ambidexterity. Cogent Business & Management, 11(1), 2316357. https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2316357
Turturea, R., Jansen, J., & Verheul, I. (2014). The role of bricolage in triggering exploration and exploitation in small and medium-sized enterprises. Frontiers of Entrepreneurship Research, 34(11), 1–15. http://digitalknowledge.babson.edu/fer/vol34/iss11/6
Voss, G. B., & Voss, Z. G. (2013). Strategic ambidexterity in small and medium-sized enterprises: Implementing exploration and exploitation in product and market domains. Organization Science, 24(5), 1459-1477. http://dx.doi.org/10.1287/orsc.1120.0790
Wang, C. L., & Rafiq, M. (2014). Ambidextrous organizational culture, contextual ambidexterity, and new product innovation: A comparative study of UK and Chinese high-tech firms. British Journal of Management, 25(1), 58–76. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2012.00832.x
Wang, X., Yu, X., & Meng, X. (2021). Entrepreneurial bricolage and new product development performance in new ventures: The contingent effects of founding team involvement. Entrepreneurship Research Journal, 1–27. https://doi.org/10.1515/erj-2020-0485
Wu, L., Liu, H., & Zhang, J. (2017). Bricolage effects on new-product development speed and creativity: The moderating role of technological turbulence. Journal of Business Research, 70, 127-135. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.08.027
Wu, S., Luo, Y., Zhang, H., & Cheng, P. (2024). Entrepreneurial bricolage and entrepreneurial performance: The role of business model innovation and market orientation. Heliyon, 10(4). 10.1016/j.heliyon.2024.e26600
Yan, H., & Sun, Y. (2019). Research on the relationship between dual entrepreneurial learning and entrepreneurial bricolage and the growth performance of new enterprises. Journal of Management, 32(3), 41–51. http://dx.doi.org/10.1051/e3sconf/202017902074
Yu, X., Li, Y., Su, Z., Tao, Y., Nguyen, B., & Xia, F. (2020). Entrepreneurial bricolage and its effects on new venture growth and adaptiveness in an emerging economy. Asia Pacific Journal of Management, 37(4), 1141–1163. https://doi.org/10.1007/s10490-019-09657-1
Zhang, H., Wu, F., & Cui, A. (2015). Balancing market exploration and market exploitation in product innovation: A contingency perspective. International Journal of Research in Marketing, 32(3), 297–308. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2015.03.004
Zhou, D., & Liao, C. (2021). An empirical study on Chinese enterprise effectuation, market ambidexterity, and entrepreneurial performance. International Journal of Technology Management, 85(2), 297–318. https://doi.org/10.1504/IJTM.2021.115270
Zhenduo, Z. (2015). Entrepreneurial orientation, entrepreneurial bricolage and new firm performance: empirical research of a moderating effect model. Management Review, 27(11), 57. http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2023.110205 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |