
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,711 |
تعداد مقالات | 72,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,290,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,765,432 |
توسعه یادگیری سازمانی در دانشگاهها مبتنی بر رهبری قدرشناسی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (978.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2025.389266.1008762 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه طاهری1؛ حسین خنیفر* 2 | ||
1استادیار پردیس قم دانشگاه تهران | ||
2عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی | ||
چکیده | ||
هدف: امروزه دانشگاهها با شرایط فزاینده پیچیدهای روبهرو هستند که نیازمند شیوههای جدید رهبری سرمایه انسانی به منظور آزادسازی پتانسیل و استعدادهای سرمایه انسانی آنها و توسعه یادگیری سازمانی است. هدف این پژوهش شناسایی چگونگی توسعه یادگیری سازمانی مبتنی بر رهبری قدرشناسی است. روش: این پژوهش به روش کیفی با استفاده از استراتژی گراندد تئوری، رویکرد ظاهر شونده (گلیزر) و با ماهیت اکتشافی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیات علمی خبره و صاحبنظر و مدیران دانشگاههای دولتی هستند. دادههای پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند و فن گلوله برفی و بر اساس مصاحبههای عمیق با 18 نفر جمعآوری شده و با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: نتایج به دست آمده از کدگذاریها، به شناسایی 55 مقولۀ فرعی و 21 مقولۀ اصلی در قالب 3 محور توسعه یادگیری سازمانی بر اساس چیستی، چگونگی و در نهایت نتایج توسعه یادگیری مبتنی بر رهبری قدرشناسی انجامید. نتیجهگیری: برای توسعه یادگیری سازمانی مبتنی بر رهبری قدرشناسی، نیاز به توجیه و تبیین وضعیت امروز دانشگاهها توسط مدیران وجود دارد. پس از نیل به این مرحله، پیشبرد یادگیری سازمانی با 3 مرحله برخورداری از چیستی لازم، اشراف بر چگونگی رفتار و ملاحظه نتایج حاصل شده عملیاتی خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشگری قدردانی؛ رهبری قدرشناسی؛ یادگیری سازمانی؛ دانشگاه؛ تفکر مثبت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |