
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,263 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,305,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,164,579 |
نقش میانجی انگیزش پژوهشی در رابطه بین سواد اطلاعاتی و شایستگی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 58، شماره 3، مهر 1403، صفحه 1-20 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2025.385197.1759 | ||
نویسندگان | ||
فرامرز سهیلی1؛ علی عبدی* 2؛ حسنی نظری3 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
2نویسنده مسئول، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه پیام نور. تهران. ایران | ||
چکیده | ||
هدف: شایستگیهای پژوهشی، یکی از متغیرهای کلیدی و تأثیرگذار در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که باید به آن توجه جدی شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی انگیزش پژوهشی در رابطه بین سواد اطلاعاتی و شایستگی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه و کردستان انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای پیام نور استان کرمانشاه و کردستان به تعداد 1200 نفر بود که تعداد 270 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه شایستگی پژوهشی یونسی و دیگران (1399)، پرسشنامه انگیزش پژوهشی صالحی و دیگران (1394) و پرسشنامه سواد اطلاعاتی یزدانی (1391) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 و برای بررسی برازش مدل پژوهش از نرمافزار SmartPLS استفاده شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که سواد اطلاعاتی بر انگیزش پژوهشی تأثیر مثبت و مستقیم دارد؛ انگیزش پژوهشی بر شایستگی پژوهشی تأثیر مثبت و مستقیم دارد؛ و سواد اطلاعاتی بر شایستگی پژوهشی تأثیر مثبت و مستقیم دارد. همچنین انگیزش پژوهشی در رابطه بین سواد اطلاعاتی و شایستگی پژوهشی نقش میانجی دارد. علاوهبراین، نتایج پژوهش نشان داد که مدل مفهومی شایستگی پژوهشی براساس سواد اطلاعاتی با نقش واسطهای انگیزش پژوهشی با مدل تجربی برازش دارد. نتیجهگیری: امروزه شایستگیهای پژوهشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ضرورت دارد و با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که تقویت سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی میتواند اثری مثبت بر رشد شایستگیهای پژوهشی دانشجویان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد اطلاعاتی؛ انگیزش پژوهشی؛ شایستگی پژوهشی | ||
مراجع | ||
ادیب، یوسف؛ زارع، بیژن و عابدینی، عیسی (1397). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه تحقیق و پژوهش در میان اساتید ودانشجویان دانشگاه فرهنگیان. جامعهشناسی آموزش و پرورش، 10 (7)، 125-107.
امیری، اعظم؛ زارع بهرامآبادی، مهدی؛ حیدری، حسن و داودی، حسین (1398). نقش میانجی گر انگیزش تحصیلی در تبیین روابط بین خودکارآمدی تحصیلی و خود تنظیمی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان دختر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62 (4)، 1562-1573.
بهروزفر، هدی (1401). تأثیر راهبردهای آموزشی تکلیف محور در درس روش تحقیق بر پرورش شایستگی پژوهشی دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
جعفری، مهرنوش؛ جعفری، پریوش و حسن بیگی، علی (1399). رابطه میزان استفاده از مدیریت دانش با انگیزه پژوهشی دبیران دوره متوسطه شهر تهران. مدیریت فردا، 38 (13)، 10-1.
دهقانی، ماهرخ؛ عزیزیان، نسرین و بهتاج ایوب (1398). رابطۀ قابلیتهای پژوهشی و سواد اطلاعاتی با پیشبینی اضطراب پژوهش در بین دانشجویان تربیت بدنی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، ۷ (۲۴)، 50-39
ذوالفقاری، زهرا (1390). بررسی موانع و چالشهای پژوهش و تولید علم در دانشگاههای علوم پزشکی. آموزش عالی ایران، 5(6): 101-115
راجی، امین؛ یاراحمدی، جلال و مومنیفر، فهیمه (1402). رابطه سواد اطلاعاتی و قابلیتهای پژوهشی با نقش میانجی اخلاق پژوهشی. اخلاق در علوم و فناوری. ۱۸ (۴) :۱۱۱-۱۱۸
رزمجوئی، پروین؛ زارعی، رضا؛ شهامت، نادر و صالحی، مسلم (1402). طراحی مدلی برای توسعه فرهنگ پژوهش سازمانی در آموزش و پرورش (مورد مطالعه: معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز). علوم تربیتی، 30(1): 189-210
صالحی، منیره؛ کارشکی، حسین و آهنچیان، محمدرضا (1394). اعتباریابی مقدماتی مقیاس انگیزش پژوهشیدر دانشجویان تحصیلات تکمیلی. مطالعات روانشناختی، 11(1)، 74-51.
طولابی فرد، سمیه؛ برزگر، نادر و علیزاده، سعید (1402). طراحی الگوی توسعه شایستگی پژوهشی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 14 (3)، 184-171.
کریمیان، زهرا؛ صباغیان، زهرا و صالح صدیقپور، بهرام (1390). بررسی موانع و چالشهای پژوهش و تولید علم در دانشگاههای علوم پزشکی. آموزش عالی ایران. 3(4): 89-99
گراوند، هوشنگ و پاکمهر، حمیده (1400). ارائة مدل علّی تأثیر جهتگیریهای انگیزشی و فشارآورهای تحصیلی بر خودکارآمدی پژوهشی: نقش واسطهای روحیة پژوهشی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 9(1): 89-102.
یزدانی، فریدون (1391). طراحی ابزاری برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 9(3): 29-52
یونسی، جلیل؛ علوی، زهره سادات؛ رحیمی، ریحانه، و نصیری، زهرهسادات (1399). معرفی و بومیسازی پرسشنامه شایستگی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی. رهبری آموزشی کاربردی، 1(1): 57-72. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |