
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,181,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,009,991 |
واکاوی مفهوم آلودهانگاری در سینمای دیوید کراننبرگ با تاکید بر شخصیتهای زن بر اساس آرای ژولیا کریستوا | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 بهمن 1403 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.384865.615963 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی روحانی* 1؛ عاطفه سرلک2 | ||
1هیات علمی دانشگاه هنر | ||
2کارشناسی ارشد سینما، دانشکده هنر، دانشگاه سوره | ||
چکیده | ||
در اندیشه معاصر آلودهانگاری انگارهای برای دفاع از تمامیت مرزهای سوبژکتیویته است. این مفهوم را نخستین بار ژولیا کریستوا در کتاب « قدرتهای وحشت» به کار میگیرد. از منظر او مهمترین مصداق آلودهانگاری، مادرِ آلوده است. این که کودک میان بدن خود و مادر تفاوتی نمیبیند. اما سوبژکتیویته باید تفاوت و شکافی میان دیگری و خود بیابد تا بتواند به هویتی مستقل دست یابد. او در عین شیفتگی به بدن ِ مادر، برای نجات خود به آلوده انگاری نیاز دارد. از این منظر آلوده انگاری زمانی اتفاق میافتد که مرزهای هویتی فرد یا اجتماع به وسیله ی آنچه که آلوده است مورد تهدید قرار گیرد. هدف پژوهش پیش رو تحلیل فیلمهای دیوید کراننبرگ، رعشهها، هار، فرزندان و اسکنرها، در بستر آرای ژولیا کریستوا در زمینهی طردشدگی و آلوده انگاری است و به این سوال پاسخ داده میشود که چگونه این فیلمساز ازعناصر مختلف آلودگی با تکیه بر شخصیتهای زن استفاده میکند. این پژوهش براساس نوع دادهها کیفی، از حیث هدف بنیادی و نظری و از نظر ماهیت و روش توصیفی و تحلیلی است. این پژوهش در تلاش است نشان دهد که چگونه مفاهیم کریستوایی از جمله آلودگی، طردشدگی و شکلگیری سوژه با تاکید بر شخصیتهای زن در عناصری بنیادی و راهگشا در تحلیل آثار این فیلمساز به شمار میآیند. | ||
کلیدواژهها | ||
سینمای وحشت؛ ژولیا کریستوا؛ آلودهانگاری؛ دیوید کراننبرگ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 96 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |