تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,746 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,793 |
نگرش مدرسان زبان نسبت به استفاده نوآورانه از فناوری: مطالعه موردی کشور هند | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 14، شماره 3، آبان 1403، صفحه 507-524 اصل مقاله (889 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2025.384723.1165 | ||
نویسندگان | ||
ایروم الوی1؛ سوده اقتصاد* 2 | ||
1گروه زبان و ادبیات انگلیسی و علوم کاربردی، علوم انسانی، دانشگاه راجستان، راجستان، هند. | ||
2گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران . | ||
چکیده | ||
استفاده از فناوری در آموزش و یادگیری در بسیاری از محافل آموزشی فراگیر شده است، اما این استفاده گسترده به معنای بهرمندی موثر مدرسان از فناوری نمیباشد. این مطالعه به بررسی نگرش مدرسان زبان نسبت به بکارگیری نوآوریهای فناورانه میپردازد. موضوع مطالعه با استناد به خلاء پژوهشی پیرامون مهارتهای فنی و آموزشی، ابزار فناورانه، اراده، تجربه و نوآوری مدرسان در پذیرش و بکارگیری فناوری طراحی شدهاست. الگویی بسط یافته، با عنوان WESTINN ، با استناد به مطالعات پیشین (الگوی WST نزک و کریستنسن، 2008، و الگوی WEST فارجون و همکاران، 2018) ارائه و مورد ارزیابی قرارگرفت. پرسشهای پژوهش به شرح زیر میباشند: مدرسان زبان، اراده، تجربه، مهارت، ابزارهای فناورانه و نوآوریهای خود را چگونه ارزیابی میکنند؟ آیا الگوی پیشنهادی دربرگیرنده بکارگیری نوآورانه فناوری توسط مدرسان زبان میباشد؟ دادههای پژوهش از 115 مدرس زبان در هند، از طریق پرسشنامهای شامل 48 گویه جمع آوری، و بااستفاده از نرمافزار IBMSPSS v26 مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج بیانگر آن بود که مدرسان نگرش مثبتی نسبت به پذیرش و اجرای فناوریهای نوآورانه در کلاس دارند. بعلاوه، تحلیل همبستگی و رگرسیون بیانگر آن بود که الگوی WESTINN، الگویی قوی برای ارزیابی نگرش مدرسان نسبت به پذیرش و بکارگیری نوآوریهای فناورانه و آموزشی میباشد. بدینسان، ابزارهای فناورانه و اراده در مرحله اول، و سپس مهارت و نوآوری در استفاده از فناوری بعنوان شاخصترین مولفهها شناخته شدند و تجربه نقش معناداری در پذیرش و بکارگیری فناوری ایفا نکرد. یافتههای این پژوهش را می توان برای ارزیابی نگرش مدرسان پیرامون بکارگیری فناوریهای نوین در کلاسهای زبان مورد استفاده قرارداد. | ||
کلیدواژهها | ||
پذیرش و بکارگیری فناوری؛ مدل های آموزشی؛ فناوری آموزشی؛ آموزش زبان؛ نوآوری؛ زبان انگلیسی؛ هند | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Admiraal, W. Kruiter, J. Lockhorst, D. et al. (2017). Understanding the relationship between teachers’ pedagogical beliefs and technology use in education: a systematic review of qualitative evidence. Educational Technology Research and Development, 65(3), 555–575. Akcil, U., Uzunboylu, H., & Kinik, E. (2021). Integration of technology to learning-teaching processes and google workspace tools: A literature review. Sustainability (Switzerland), 13(9). https://doi.org/10.3390/su13095018 Aldahdouh, T. Z., Nokelainen, P., & Korhonen, V. (2020). Technology and social media usage in higher education: The influence of individual innovativeness. Sage Open, 10(1), 2158244019899441. Avidov-Ungar, O., & Eshet-Alkakay, Y. (2011). The Islands of Innovation model: Opportunities and threats for effective implementation of technological innovation in the education system. Issues in Informing Science and Information Technology, 8, 363-376. Avidov-Ungar, O., & Iluz, I. (2014). Levels of ICT Integration among Teacher Educators in a Teacher Education Academic College. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 10, 195-216. Bedir, H. (2019). Pre-service ELT teachers’ beliefs and perceptions on 21st century learning and innovation skills (4Cs). Journal of Language and Linguistic Studies, 15(1), 231-246. Carmines, E. G., & Zeller, R. A. (1979). Reliability and validity assessment. Los Angeles: Sage publications. Chien, C. W. (2016). Taiwanese EFL undergraduates’ self-regulated learning with and without technology. Innovation in Language Learning and Teaching, 13(1), 1–16. https://doi.org/10.1080/17501229. 2016.1264076 Christensen, R., & Knezek, G. (2008). Self-report measures and findings for information technology attitudes and competencies. In J. Voogt & G. Knezek (Eds.), International Handbook of Information Technology in Primary and secondary Education (pp. 349–365). New York: Springer. Christensen, R., & Knezek, G. (2009). Construct Validity for the Teachers’ Attitudes Toward Computers Questionnaire, ISTE. Journal of Computing in Teacher Education, 25(4), 143-155. Chou, C. M., Shen, C. H., Hsiao, H. C., & Shen, T. C. (2019). Factors influencing teachers’ innovative teaching behavior with information and communication technology (ICT): the mediator role of organizational innovation climate. Educational Psychology, 39(1). https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1520201. Davis, F. D. (1989), "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, 13 (3): 319–340. Demir, Y. (2024). Probing into the Impact of EFL Teachers' Instructional Innovativeness on Student Engagement: A Predictive Moderated Model. International Journal of Modern Education Studies, 8(1), 108-123. Eghtesad, S., & Mehrabi, M. (2021). Investigating Iranian virtual language instructors’ technological pedagogical content knowledge: The case of English and French language instructors. Journal of Foreign Language Research, 11(3), 355-374. Farjon, D., Smits, A & Voogtet, J. (2018).Technology integration of pre-service teachers explained by attitudes and beliefs, competency, access, and experience. Computers & Education, DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.11.010 George, D. & Mallery, P. (2010) SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 17.0 Update. 10th Edition, Boston: Pearson. Jaskyte, K., Taylor, C. M., & Smariga, R. L. (2009). I Student and faculty perceptions of innovative teaching, Creativity Research Journal 21(1), 111-116. Kilicer, K. & Odabasi, H. (2010). Individual innovativeness scale: the study of adaptation to Turkish validity and reliability. Hacettepe University Journal of Education, 38, 150-164. Knezek, G., & Christensen, R. (2008).The importance of information technology attitudes and competencies in primary and secondary education.In J. Voogt, & G. Knezek (Eds.), International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (pp. 321-331). New York: Springer. Knezek, G., & Christensen, R. (2016). Extending the will, skill, tool model of technology integration: Adding pedagogy as a new model construct. Journal of Computing in Higher Education, 28(3), 307-325. König, J., Jäger-Biela, D. J., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. Https://Doi.Org/10.1080/02619768.2020.1809650, 43(4), 608–622. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1809650 Ladd, H. F., & Sorenson, L. C. (2017). Returns to teacher experience: Student achievement and motivation in middle school. Education Finance and Policy, 12(2), 241–279. Retrieved from https://www.mitpressjournals.org/doi/10.1162/EDFP_a_00194. Li, Y., Garza, V., Keicher, A., & Popov, V. (2019). Predicting high school teacher use of technology: Pedagogical beliefs, technological beliefs and attitudes, and teacher training. Technology, Knowledge and Learning, 24, 501-518. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054. Mishra, P. (2019). Considering contextual knowledge: The TPACK diagram gets an upgrade. Journal of digital learning in teacher education, 35(2), 76-78. Mouza, C., Yang, H., Pan, Y. C., Ozden, S. Y., & Pollock, L. (2017). Resetting educational technology coursework for pre-service teachers: A computational thinking approach to the development of technological pedagogical content knowledge (TPACK). Australasian Journal of Educational Technology, 33(3). Mundy, M. A., Kupczynski, L., & Kee, R. (2012). Teacher’s perceptions of technology use in the schools. Sage Open, 2(1), 2158244012440813. Nelson, M. J., Voithofer, R., & Cheng, S. L. (2019). Mediating factors that influence the technology integration practices of teacher educators. Computers & Education, 128, 330-344 Nordlöf, C., Hallström, J., & Höst, G. E. (2019). Self-efficacy or context dependency?: Exploring teachers’ perceptions of and attitudes towards technology education. International Journal of Technology and Design Education, 29(1), 123-141 Papay, J., & Kraft, M. (2015). Productivity returns to experience in the teacher labor market: Methodological challenges and new evidence on long-term career improvement. Journal of public Economics, 130, 105–119. Pokhrel, S., & Chhetri, R. (2021). A literature review on impact of COVID-19 pandemic on teaching and learning. Higher education for the future, 8(1), 133-141. Pratolo, B. W., & Solikhati, H. A. (2021). Investigating teachers’ attitude toward digital literacy in EFL classroom. Journal of Education and Learning (EduLearn), 15(1), 97-103 Sang, G., Valcke, M., Van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & education, 54(1), 103-112. Sasota, R.S., Cristobal, R.R., Sario, I.S. (2021) Will–skill–tool (WST) model of technology integration in teaching science and mathematics in the Philippines. Journal of Computer Education, 8, 443–464. https://doi.org/10.1007/s40692-021-00185-w Schmidt, D., Baran, E., Thompson, A., Mishra, P., Koehler, M., & Shin, T. (2009). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149 Serdyukov, P. (2017). Innovation in education: what works, what doesn’t, and what to do about it?. Journal of research in innovative teaching & learning, 10(1), 4-33. Taopan, L. L., Drajati, N. A., & Sumardi, S. (2020). TPACK Framework: Challenges and Opportunities in EFL classrooms. Research and Innovation in Language Learning, 3(1), 1-22. Tondeur, J., van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., &Ottenbreit-Leftwich, A. (2012). Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59, 134-144. Tondeur, J., van Braak, J., Siddiq, F., & Scherer, R. (2016). Time for a new approach to prepare future teachers for educational technology use: Its meaning and measurement. Computers & Education, 94, 134–150. Tondeur, J., ParejaRoblin, N., van Braak, J., Voogt, J., &Prestridge, S. (2017). Preparing beginning teachers for technology integration in education: Ready for take-off? Technology, Pedagogy, and Education, 26(2), 157-177. Van Braak, J. (2001). Individual characteristics influencing teachers' class use of computers. Journal of Educational Computing Research, 25(2), 141-157. Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G.B., Fred D. (2003). "User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View". MIS Quarterly. 27(3): 425–478. Winter, E., Costello, A., O’Brien, M., & Hickey, G. (2021). Teachers’ use of technology and the impact of Covid-19. Irish Educational Studies, 40(2), 235–246. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1916559 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |