
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,895,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,943,295 |
واکاوی نقش دوره تربیت جنسی در میزان آگاهی و کفایت والدین نسبت به سوالات با محتوای جنسی فرزندان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1404 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.355585.644544 | ||
نویسندگان | ||
سیده ثریا علوی نژاد1؛ سید سعید سجادی اناری* 2؛ معصومه ضابطی آرانی1؛ مرتضی ولایی3 | ||
1گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3گروه آموزشی سنجش و اندازهگیری، انشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش دورۀ تربیت جنسی در میزان آگاهی و کفایت مادران نسبت به سؤالات با محتوای جنسی فرزندان خود به انجام رسید. روش پژوهش کیفی بود و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعۀ پژوهش شامل مادرانی است که در سال 1401-1400 در شهر تهران، آموزشهای تربیت جنسی دریافت کردهاند که از میان آنها 20 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند با توجه به ملاکهای حداقل سن 30، حداقل تحصیلات لیسانس و دارای کودک سه تا پنج سال انتخاب شدند و دادههای پژوهش از تجارب زیستۀ مادران و مصاحبۀ نیمهساختاریافته درمورد نقش آموزشهای تربیت جنسی گردآوری شد. برای روایی پژوهش، با استادان روانشناسی و حوزۀ پژوهشهای کیفی مشورت شد و ضریب توافق آنها 0.86 بهدست آمد. تمامی دادهها با استفاده از روش هفتمرحلهای کلایزی و نرمافزار MAXODA نسخۀ 18 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش در شش مضمون اصلی، آموزش با هفت زیرمضمون، آگاهی با چهار زیرمضمون، نگرش با سه زیرمضمون، رعایتکردن با دو زیرمضمون، واکنش با یک زیرمضمون و زندگی اجتماعی با دو زیرمضمون بهدست آمد. بهنظر میرسد آموزش والدین، زمینه را برای افزایش آگاهی و توانمندسازی آنان در پاسخگویی به سؤالات فرزندان تسهیل میکند؛ بنابراین توصیه میشود متخصصان با اجرای دورههای آموزشی تربیت جنسی، آگاهی و کفایت والدین را در زمینۀ تربیت جنسی ارتقا دهند تا از انحرافات جنسی جلوگیری و کودکان سالمتری برای جامعه تربیت شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی؛ تربیت جنسی؛ کفایت؛ کودکان؛ مادران | ||
مراجع | ||
ابوالمعالی، خ. (1400). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: علم. https://www.iranketab.ir/book/61620-research
ارجمندنیا، ع. ا.، و علوینژاد، ث. (1399). تربیت جنسی (با نگاه تحولی). تهران: انتشارات رشد فرهنگ
افشاری، پ،. پژوهیده، ز.، یزدیزاده، ح.، محمدی، س.، و تابش، ح. (1397). بررسی نیازهای آموزشی دختران 14 – 11 ساله دربارۀ سلامت جنسی. مجلۀ پرستاری و مامایی جامع نگر، 26(79)، 9-1. https://hnmj.gums.ac.ir/article-1-620-en.html
بایگی، ن.، و بزازیان، س. (1399). اثربخشی تربیت جنسی بر جرأت ورزی کودکان کار دختر 9 تا 11سالۀ منطقۀ 12شهر تهران. نخستین کنفرانس ملی علوم شناخت و تعلیم و تربیت. 26 آذر 1399، شیراز، ایران. https://civilica.com/doc/1142880/
بخشیبارزیلی، م.، پورمحمدرضایتجریشی، م.، ادیبسرشکی، ن.، و میکائیلی، ع. (1392). تأثیر آموزش نظریۀ ذهن بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با ناتوانی هوشی تحولی. مجلۀ توانبخشی، ۱۴(۲)، ۶9-۶1. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1081-fa.html
تبریزی، م.، و ترابی، ز. (1401). آموزش مسائل جنسی به کودک و نوجوان (پاسـخ مناسـب برای سؤالهای کودکان). تهران: انتشارات فراروان.
رزاقی، ر. (1393). آموزش موضوعات جنسی. تهران: دانژه
رشید، خ،. و حسینی اصل نظرلو، م. (1396). بررسی تأثیر آموزش جنسی بر افزایش دانش جنسی والدین و احساس کفایت آنان. نشریۀ آموزش و ارزیابی، 10(37)،143-162. https://sanad.iau.ir/Journal/jinev/Article/972787
رفایی شیرپاک، خ،. چینی چیان، م،. افتخاراردبیلی، ح،. پوررضا، ا،. و رمضانخانی، ع. (1389). نیازسنجی آموزش سلامت جنسی در زنان مراجعه کننده به واحد تنظیم خانوادۀ مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران. پایش، 9(3)، 260-251. http://payeshjournal.ir/article-1-563-fa.html
زندوانیان، ا.، و شمشادی، ص. (1389). ابعاد و مراحل تربیت جنسی دختران و زنان از نظر اسلام. نشریۀ بانوان شیعه، 7(25)، 98-66. https://www.magiran.com/p1042196
صالحی،ک.، بازرگان، ع.، صادقی، ن.، و شکوهی یکتا، م. (1394). بازنمایی ادراکات و تجارب زیستۀ معلمان از آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای برنامۀ ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(9)، 59-99. https://jresearch.sanjesh.org/article_15057.html?lang=fa
فان دردوف، س. (1397). تمایلات جنسی کودکان و نوجوانان. ترجمۀ گیل آوا. نشر الکترونیک کتاب سبز. https://ketabesabz.com/dl/58108
قربانی، م.، زمانی علویجه، ف.، شهری، پ.، زارع، ک.، و مرعشی، ط. (1394). شناخت کنجکاویهای جنسی کودکانه: مقدمهای بر آموزش و ارتقای سلامت جنسی آنان. فصلنامۀ آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، 3(3)، 210-198. http://journal.ihepsa.ir/article-1-328-fa.html
قلندری، ض.، و رفیعی، ا. (1393). اهمیت توجه به نقش والدین در شکلگیری هویت جنسی کودکان. اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم رفتاری. 29 بهمن 1393، تهران، ایران. https://civilica.com/doc/385474
لطفآبادی، ح. (1390). روانشناسی رشد (2) نوجوانی جوانی و بزرگسالی. تهران: سمت
مبردی، ک،. حسنپور ازغدی، ب،. و امیری فراهانی، ل. (1396). آگاهی و نگرش مادران نسبت به تربیت جنسی کودکان پیشدبستانی. نشریه پرستاری ایران، 30(106)، 45-35. http://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.106.35
محمدپور، ا. (1390). روش تحقیق کیفی، ضد روش 1، منطق و طرح روششناسی کیفی. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
محمدزاده، ز.، و صالحی، ک. (1394). آسیبشناسی نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی. فصلنامۀ سیاستهای راهبردی و کلان. 3(11)، 25-1. https://www.jmsp.ir/article_11013.html?lang=fa
مفیدی، ف. (1393). مبانی آموزش و پرورش در دورۀ پیش از دبستان. تهران: انتشارات سمت.
References AbulMa'ali, Kh. (2021). Qualitative research from theory to practice. Tehran: Elm. https://www.iranketab.ir/book/61620-research (In Persian) Afshari, P., Pazhohide, z., Yazdizadeh, H., Mohammadi, S., & Tabesh, H. (2016). Examining the educational needs of 11-14 years old girls about sexual health. Journal of Holistic Nursing and Midwifery, 79(25), 1-9. https://hnmj.gums.ac.ir/article-1-620-en.html (In Persian) Allen, B., Timmer, S.G., & Urquiza, A. j. (2016). Parent–child interaction therapy for sexual concerns of maltreated children: A preliminary investigation. Child Abuse & Neglect, 56, 80–88. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2016.04.008 Alquaiz, A. M., Almuneef, M. A., & Minhas, H. R. (2012). Knowledge, attitudes, and resources of sex education among female adolescents in public and private schools in Central Saudi Arabia. Saudi Medical Journal, 33(9), 1001-1009. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22964813/ Arjamandania, A. A., & Alavinezhad, S. (2019). Sexual education (with a developmental view). Tehran: Rosh Farhang Publications. (In Persian) Aviezer, O., Sagi-Schwartz, A., & Koren-Karie, N. (2003). Ecological constraints on the formation of infant–mother attachment relations: When maternal sensitivity becomes ineffective. Infant Behavior and Development, 26(3), 285– 299. https://doi.org/10.1016/S0163-6383(03)00032-8 Baigi, N., & Bazazian, S. (2019). The effectiveness of sex education on the assertiveness of 9-11years old female workers in District 12 of Tehran. The first national conference of cognitive science and education. 16 Dec 2020, Shiraz, Iran. https://civilica.com/doc/1142880/ (In Persian) Bakhshi-Barzili, M., Pourmohammadreza-Tajrishi, M., Adib-Sereshki, N., & Mikaeili E. (2013). The effect of theory of mind training on social skills improvement in intellectually disabled students. Archives of Rehabilitation, 14(2):61-69. https://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1081-en.html (In Persian) Beardslee, W. R. & Trustee, j. B. (2016). Parenting matters: Supporting parents of children ages 0-8. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/21868 Bornstein, M. H. (2006). Some metatheoretical issues in culture, parenting, and developmental science. In Q. Jing, M. R. Rosenzweig, G. d'Ydewalle, H. Zhang, H. C. Chen, & K. Zhang (Eds.), Progress in psychological science around the world (pp. 245-260). London: Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781315793184 Cardoso, A., Silva, A. P., & Marin, H. (2015). Parenting competencies: development of an assessment instrument. Journal of Nursing Referência, 3(4), 7-16. http://dx.doi.org/10.12707/RIV14012 Côté, S. M., Larose, M. P., Geoffroy, M. C., Laurin, J., Vitaro, F., Tremblay, R. E., & Ouellet-Morin, I. (2017). Testing the impact of a social skill training versus waiting list control group for the reduction of disruptive behaviors and stress among preschool children in child care: The study protocol for a cluster randomized trial. BMC Psychology, 5, 29. https://doi.org/10.1186/s40359-017-0197-9 Fisher, T. D., Davis, C. M., Davis, S. L., & Yarber, W. L., (2011). Handbook of Sexuality-Related Measures. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315881089 Fuller, A. K. (2014). Sexual behavior problems in child welfare: predictors of reliable change. Masterʼs thesis of Psychology. Loyola University Chicago. https://ecommons.luc.edu/luc_theses/2236/ Ghalandari, Z., & Rafiee, A. (2015). The importance of paying attention to the role of parents in shaping the gender identity of children. International Conference on Psychology and Behavioral Sciences, Tehran, Iran. https://civilica.com/doc/385474/ (In Persian) Ghorbani, M., Zamani-Alavijeh, F., Shahry, P., Zare, K., Marashi, T. (2015). Understanding childhood's sexual curiosity: an introduction to sexual health education and health promotion. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 3(3), 198-210. http://journal.ihepsa.ir/article-1-328-en.html (In Persian) Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Methodological epistemological inquiry. Educational Technology Research and Development. 30(4), 233-252. https://doi.org/10.1007/BF02765185 Heckman, J. J., & Mosso, S. (2014). The economics of human development and social mobility. Annual Review of Economics, 6(1), 689-733. https://doi.org/10.1146/annurev-economics-080213-040753 Krogh, s., & slentz. K. (2011). Early childhood education yesterday, today, and tomorrow (Second Edition). New York: Routledge. https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781136902765_A24325515/preview-9781136902765_A24325515.pdf Lee, E. M., & Kim, H. (2017). Development and effects of a children's sex education program for the parents of lower elementary grade students. Journal of Korean Academy of Nursing, 47(2), 222-232. https://doi.org/10.4040/jkan.2017.47.2.222 Lotf Abadi, H. (2010). Developmental psychology (2) Adolescence, youth and adulthood. Tehran: Samt. (In Persian) Mobredi, K., Hasanpoor Azgahdy, S., Amiri Farahani, L. (2017). Knowledge and attitude of mothers toward preschool sexual education. Iran Journal of Nursing, 30(106), 35-45. http://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.106.35 (In Persian) Mofidi, F. (2013). Foundations of education in preschool. Tehran: Samt Publications. https://samt.ac.ir/fa/book/511 (In Persian) Mohammadpour, A. (2010). Qualitative research method, anti-method 1, logic and design of qualitative methodology. Tehran: Sociologists Publications. (In Persian) Mohammadzadeh, Z., & Salehi, K. (2015). Pathology of scientific vitality and dynamism in scientific and academic centers: A study according to “Phenomenology”. Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies, 3(11), 1-25. https://www.jmsp.ir/article_11013.html?lang=en (In Persian) Overbeek, G., Stattin, H., Vermulst, A., Ha, T., & Engels, R. C. (2007). Parent-child relationships, partner relationships, and emotional adjustment: a birth-to-maturity prospective study. Developmental Psychology, 43(2), 429-437. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.2.429 Punch, S. (2002). Research with children: the same or different from research with adults?. Childhood, 9(3), 321-341. https://doi.org/10.1177/0907568202009003005 Rafai Shirpak, Kh., Chini Chian, M., Iftikhardebili, H., Pourreza, A., & RamzanKhani, A. (2010). Assessing the needs of sexual health education in women referring to the family planning unit of health centers in Tehran. Payesh, 9(3), 251-260. http://payeshjournal.ir/article-1-563-en.html (In Persian) Rashid, Kh., & Hosseini Nazarlou, M. (2016). Investigating the effect of sex education on enhancing parents' sexual knowledge and their sense of competence. Scientific-Research Journal of Education and Evaluation, 10(37),162-143. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jinev/Article/972787 (In Persian) Razaghi, R. (2013). Teaching sexual topics. Tehran: Danjeh. (In Persian) Roskos, K. A., Tabors, P. O., & Lenhart, L. A. (2004). Oral language and early literacy in preschool: Talking, reading, and writing. Newark, DE: International Reading Association. Salehi, K., Bazargan, A., Sadeghi, N., & Shokohi Yekta, M. (2014). Representation of teachers' perceptions and lived experiences of possible harms caused by the implementation of descriptive evaluation program in elementary schools. Educational Measurement and Evaluation Quarterly, 5(9), 59-99. https://jresearch.sanjesh.org/article_15057.html?lang=en (In Persian) Schilling, C. M., Walsh, A., & Yun, I. (2011). ADHD and criminality: A primer on the genetic, neurobiological, evolutionary, and treatment literature for criminologists. Journal of Criminal Justice, 39(1), 3-11. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2010.11.001 Suwansujarid, T., Vatanasomboon, P., Gaylord, N., & Lapvongwatana, P. (2013). Validation of the parenting sense of competence scale in fathers: Thai version. Southeast Asian Journal of Tropical Medicine and Public Health, 44(5), 916-926. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24437327/ Tabrizi, M., & Torabi, Z. (2021). Teaching sexual issues to children and teenagers (proper answers to children's questions). Tehran: Fararawan Publications. (In Persian) van Derdoff, S. (2017). Sexuality of children and adolescents. Translated by Gil Eva. Electronic publication of the Green Book. https://ketabesabz.com/dl/58108 (In Persian) Wekerle, C., Goldstein, A. L., Tanaka, M., & Tonmyr, L. (2017). Childhood sexual abuse, sexual motives, and adolescent sexual risk-taking among males and females receiving child welfare services. Child Abuse & Neglect, 66, 101–111. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.01.013 Zandavanian, A., & Shamshadi, P. (2010). Dimensions and stages of sexual education of girls and women from the point of view of Islam. Journal of Shiite Woman, 25(1), 66-98. https://www.magiran.com/paper/1042196 (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 569 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 408 |