
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,228,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,060,287 |
تحلیل سپهر نشانه های دفتر شعری «المیاه المیاه» ودیع سعاده بر پایه نظریه یوری لوتمان | ||
ادب عربی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2024.381086.612859 | ||
نویسندگان | ||
الهه ستاری* 1؛ حسین شمس آبادی2 | ||
1دانش آموخته پسادکتری رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
بررسی نشانهها به صورت منفرد و مجزا به نتایج درخور و جامعی منجر نمیگردد و ضرورت بررسی آن در بسترهای کلی و جهانشمول از نتیجهبخشی و کارآمدی بیشتری برخوردار است. در همین راستا نظریه سپهر نشانهای «یوری لوتمان» نظریهپرداز روسی قابل اهتمام و بررسی است. طبق این نظریه همه نشانهها به یکدیگر مرتبط هستند و در قالب یک فضای فرهنگی و انتزاعی مشخص و محدود بازتولید میگردد. این سپهر سبب تحلیل درست نشانهها و ایجاد انسجام در خود متن ادبی میگردد و راهکاری مناسب برای تحلیل دقیق نوشتارهای ادبی است. طرد، تمایز و جذب، سه مؤلفه اصلی این نظریه است که طبق آن نحوه شکلگیری نشانهها مورد بررسی قرار میگیرد و منجر به تشکیل سپهر نشانهای میگردد. این مقاله با اتخاذ روش توصیفی - تحلیلی در صدد است چکامه «المیاه المیاه» از ودیع سعاده شاعر لبنانی را بر پایه همین نظریه بحث و بررسی کند تا سپهر نشانهای که در اثر تشکیل یافته و در ایجاد گفتمان و معنای اثر سهیم است مورد واکاوی قرار گیرد. نتیجه نشان میدهد که شاعر عناصر انتزاعی را از سپهر نشانهای خود طرد کرده و مرز میان خود و طبیعت و آب را از میان برداشته و با جذب عناصر طبیعت سعی در القاء گفتمان زیست محیطی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سپهر نشانهای؛ ودیع سعاده؛ لوتمان؛ بومگرایی؛ المیاه المیاه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 |