تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,445 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,547 |
پایانِ داستانها «پیوستار سکون در رمان فارسی دهة چهل» | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آذر 1403 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2023.347003.666177 | ||
نویسنده | ||
محمد نادرکردی* | ||
دانشجوی دکتری جامعه شناسی | ||
چکیده | ||
ژانر رمان در پیوند با زمان معاصر همواره خلق کننده جهانی نو و رو به آینده است که مفهوم حرکت و نامتنهای بودن را توأمان در درون خود نهفته دارد. در چنین چشماندازی نمیتوان رمان را صرفاً به بازتابی از شرایط خاص اجتماعی- تاریخی دورانی مشخص، یا به خدمت ایده و رسالتی خاص تقلیل داد. ژانر رمان و جهان داستانیاش مخلوق رابطهای پیچیده و درهمتنیده از عناصر گوناگون متباین از جمله: جهان واقعی به مثابه منبع بازنمایی، جهان بازنمودة اثر ادبی، مؤلف، مخاطب در زمانها و مکانهای متفاوت است که میتوان از آنها به مثابه پیوستار رمان نام برد. بر اساس این نگاه، رمان و به صورت خاص پایانبندی آن را به مثابه آستانه یا مرزی در رابطه با دیگر عناصر پیوستارِ رمان در نظر گرفتهایم که با توجه به چگونگی بسته شدن آن یعنی: سخن فرجامین داستان یا گفتار راوی و قهرمانان داستان دربارة خویش و جهانشان، گرایش آن داستان را در نسبت با حرکت یا سکون و ایستاییاش به صورت خاص، و ژانر رمان به صورت کلی مد نظر قرار دادهایم. این نگاه با تکیه بر مفاهیم ژانر رمان، حماسه، آستانه، پیوستار زمانی-مکانی«کرونوتوپ» از نگاه باختین صورتبندی شده است. بر این اساس در پایان رمان شوهر آهو خانم، حرکت سیدمیران که از خیابان شروع و به گاراژ رسیده بود در بازگشتی ایستا به خانه منتهی میشود؛ در سووشون یوسف به مثابة دیگری زری کشته و حذف میشود؛ و حرکت خالد در رمان همسایهها از خانهای محصور آغاز میشود، در خیابان تداوم مییابد و به زندان ختم می-شود. | ||
کلیدواژهها | ||
رمان؛ حماسه؛ پیوستار؛ کرونوتوپ؛ آستانه؛ پایانبندی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42 |