
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,182,032 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,010,852 |
مدل پیشبینی امید براساس سبکهای دلبستگی و چشمانداز زمان با میانجیگری تابآوری روانی در دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 15، شماره 4، دی 1403، صفحه 239-260 اصل مقاله (848.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.348488.644368 | ||
نویسندگان | ||
زهره ظهوری زنگنه1؛ سوزان امامی پور* 2؛ آنیتا باغداساریانس2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل پیشبینی امید براساس سبکهای دلبستگی و چشمانداز زمان با میانجیگری تابآوری روانی در دانشجویان صورت پذیرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعۀ آماری پژوهش مشتمل بر کلیۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاههای غیردولتی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1399-1398 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونۀ آماری شامل 480 دانشجو (312 دانشجوی دختر و 168 دانشجوی پسر) بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامۀ سبکهای دلبستگی (AAS)، پرسشنامۀ چشمانداز زمان زیمباردو (ZTPI)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و مقیاس امید مختص حیطۀ بزرگسالان (DSHS) بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مسیر با نرمافزارهای SPSS و AMOS ویرایش 23 صورت گرفت. نتایج نشان داد سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا، چشمانداز زمان و تابآوری روانی با امید در دانشجویان همبستگی معنادار دارند (0/01>p). همچنین سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا، چشمانداز زمان و تابآوری روانی بر امید دانشجویان دارای اثر مستقیم معنادار هستند (0/01>p). علاوهبراین، نتایج بوتاسترپ مشخص کرد تابآوری روانی در رابطۀ سبکهای دلبستگی و چشمانداز زمان با امید دانشجویان دارای نقش میانجیگری معنادار است (0/01>p). درنهایت مدل از برازش مناسب برخوردار بود. با توجه به نقش میانجی معنادار تابآوری روانی لازم است درمانگران و مشاوران با بهکارگیری آموزش تابآوری روانی، امید را در میان دانشجویان افزایش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
امید؛ تابآوری روانی؛ چشمانداز زمان؛ سبکهای دلبستگی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اسفندیار، ی.، راه نجات، ا. م.، موسوی، م.، و صبایان، ب. (1399). اثربخشی آموزش تابآوری در کاهش استرس و اقدام به خودزنی سربازان، در شهر تهران در سال 1397. مجلۀ طب نظامی. 22(1)، 37-25. https://doi.org/10.30491/JMM.22.1.12
امیرحسینی، س. ا.، حسنی، م.، ادریسی، ح.، سیاوشپور، ص.، و حسنی، ه. (1398). رابطۀ بین سخترویی و خودکارآمدی با نقش میانجیگری تابآوری در کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامۀ مدیریت منابع در نیروی انتظامی. 7(1)، 184-161. http://rmpjmd.jrl.police.ir/article_91236.html
ایزدی طامه، ا.، حسینزاده، م.، و عزت آقاجری، پ. (1393). رابطۀ سبکهای دلبستگی با عزتنفس و امید در دانشجویان پرستاری. فصلنامۀ علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زابل. 6(1)، 25-16. https://www.sid.ir/paper/203597/fa
بشارت، م. ع.، گلینژاد، م.، و احمدی، ع. ا. (1382). بررسی رابطۀ سبکهای دلبستگی و مشکلات بینشخصی. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 8(۴)، 81-74. https://www.sid.ir/paper/16754/fa
تقیلو، ص.، و لطیفی، ح. (1395). نقش واسطهای امیدواری در رابطۀ بین چشمانداز زمان و آشفتگی روانشناختی. مجلۀ اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی. 11(39)، 76-67. https://sanad.iau.ir/Journal/jtbcp/Article/1118376
حق رنجبر، ف.، کاکاوند، ع.، برجعلی، ا.، و برماس، ح. (1390). تابآوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی. فصلنامۀ سلامت و روانشناسی. 1(1)، 187-177. https://www.sid.ir/paper/242670/en
خردمند، م.، زادافشار، س.، عباسخانیان وانلو، ف.، و یزدخواستی، ف. (1400). نقش خوشبینی بر سلامت روان و رشد پس از آسیب پرستاران بخش کرونایی با میانجیگری تابآوری و تنظیم شناختی هیجان. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی. 15(4)، 50-33. https://doi.org/10.52547/apsy.2021.222392.1070
رحیمی، س.، حاجلو، ن.، و بشرپور، س. (1398). نقش ذهنآگاهی و امید به زندگی در پیشبینی ابعاد چشمانداز زمان در دانشجویان. مجلۀ فرهنگ در دانشگاه اسلامی. 9(2)، 311-295. http://ciu.nahad.ir/article_671.html
شریفی، ن.، بشرپور، س.، نریمانی، م.، و صبحی قراملکی، ن. (1399). مقایسۀ اثربخشی آموزش تابآوری و تنظیم هیجان بر استرس ادراکشده و حساسیت اضطرابی کارکنان آتشنشانی. مجلۀ روانشناسی بالینی. 12(4)، 113-103. https://doi.org/10.22075/jcp.2021.20165.1860
صفآرا، م.، خانبابایی، م.، و خانبابایی، م. (1399). تأثیر آموزش مهارتهای معنوی بر ارتقای کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی. فصلنامۀ روانشناسی افراد استثنایی. 10(37)، 180-161. https://doi.org/10.22054/jpe.2020.43806.2009
علیزادهفرد، س.، محتشمی، ط.، حقیقتگو، م.، و زیمباردو، ف. ج. (1395). بررسی خصوصیات روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامۀ چشمانداز زمان در جمعیت بزرگسالان شهر تهران. فصلنامۀ روانشناسی بالینی و شخصیت. 14(2)، 169-157. cpap.shahed.ac.ir/article_2790.html
فرزادی، ف.، بهروزی، ن.، و شهنی ییلاق، م. (1395). رابطۀ علی بین شیوههای فرزندپروری، سبکهای دلبستگی و بیانضباطی با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی، مهارتهای اجتماعی و نظریۀ ذهن. فصلنامۀ روانشناسی خانواده. 3(2)، 16-3. https://ijfpjournal.ir/article-245514.html
محمدی، م.، دانش، ع.، و تقیلو، ص. (1395). پیشبینی امیدواری براساس جهتگیری مذهبی و چشمانداز زمان. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی. 10(3)، 157-174. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96589.html?lang=fa
مرادی، م.، حسین چاری، م.، سلیمانی خشاب، ع. ع.، و دهقانیزاده، م. ح. (1393). پیشبینی ابعاد بهزیستی روانشناختی دانشجویان براساس ابعاد سبک دلبستگی و عزتنفس. مجلۀ مطالعات روانشناسی تربیتی. 11(20)، 174-135. https://ensani.ir/fa/article/353719
مظفری، و. (1398). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تابآوری و کنترل هیجانی همسران جانباز اعصاب و روان. مجلۀ طب جانباز. ۱۱(۲)، 66-61. http://ijwph.ir/article-1-772-en.html
موسوی، س. ح.، باقریان سرارودی، ر.، مسچی، ف.، خلعتبری، ج.، و تاجری، ب. (1399). نقش میانجی تابآوری در رابطۀ بین سواد سلامت و کیفیت زندگی اختصاصی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. فصلنامۀ روانشناسی سلامت. 9(1)، 94-79. https://doi.org/10.30473/hpj.2020.52453.4785
موسوی، س. ش.، و هومن، ح. ع. (1392). رابطۀ بین امید با یادگیری خود نظمیافته و رضایتمندی از تحصیل در بین دانشجویان. فصلنامۀ تحقیقات روانشناختی. 5(19)، 36-21. https://sanad.iau.ir/Journal/qpr/Article/1070156/FullText
مؤمنی، ف. (1399). اثربخشی آموزش تابآوری بر امید به زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزند ناتوانیهای خاص یادگیری. فصلنامۀ ایدههای نوین روانشناسی. ۴(۸)، ۱۴-۱. http://jnip.ir/article-1-264-fa.html
میرزایی جولادی، م.، بشرپور، س.، و نریمانی، م. (1399). پیشبینی کیفیت زندگی افراد داغدیده براساس هوش معنوی: نقش میانجی تابآوری. مجلۀ علوم پزشکی رازی. 27(5)، 164-153. http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5932-fa.html
هاشمی، ن.، سیافی، س.، و اندامی، ع. (1398). ارتباط راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی با رضایت از زندگی دانشجویان مستعد اعتیاد: نقش میانجی تابآوری. مجلۀ اعتیادپژوهی. 13(53)، 176-157. http://etiadpajohi.ir/article-1-2072-fa.html
یوسفیان، ز.، احدی، ح.، و کراسکیان موجمناری، آ. (1398). اثربخشی معنویتدرمانی بر پریشانی روانشناختی و تابآوری بیماران تالاسمی. فصلنامۀ علوم روانشناختی. ۱۸(۸۴)، ۲۲۹۳-۲۲85. http://psychologicalscience.ir/article-1-368-fa.html
References Abdelrahman, R. M. (2020). Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students. Heliyon, 6(9), 419-425. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04192 Alizadeh Fard, S., Mohtashami, T., Haghighatgoo, M., & Zimbardo, P. G. (2017). Investigation of psychometric characteristics of Time Perspective Inventory (short form) in adult population of Tehran. Biannual Journal of Clinical Psychology and Personality, 14(2), 157-169. cpap.shahed.ac.ir/article_2790.html (In Persian) Amir Hoseini, E., Hassani, M., Edrisi, H., Siavashpoor, S., & Hassani, H. (2019). The relationship between hardiness and self-efficacy with the mediating role of resilience in Islamic Republic of Iran law enforcement staff. Resource Management in Police Journal of the Management Department, 7(1), 161-184. https://rmpjmd.jrl.police.ir/article_91236.html?lang=en (In Persian) Anderson, J. R., Mayes, T. L., Fuller, A., Hughes, J. L., Minhajuddin, A., & Trivedi, M. H. (2022). Experiencing bullying's impact on adolescent depression and anxiety: Mediating role of adolescent resilience. Journal of Affective Disorders, 310, 477-483. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.04.003 Arce, E., Simmons, A. N., Stein, M. B., Winkielman, P., Hitchcock, C., & Paulus, M. P. (2009). Association between individual differences in self-reported emotional resilience and the affective perception of neutral faces. Journal of Affective Disorders, 114(1-3), 286-293. http://doi.org/10.1016/j.jad.2008.08.015 Backmann, J., Weiss, M., Schippers, M. C., & Hoegl, M. (2019). Personality factors, student resiliency, and the moderating role of achievement values in study progress. Learning and Individual Differences, 72, 39-48. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.04.004 Bartholomew, K., & Shaver, P. R. (1998). Methods of assessing adult attachment: Do they converge? In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds.), Attachment theory and close relationships (pp. 25-45). The Guilford Press. https://www.psycnet.apa.org/record/1997-36873-001 Besharat, M. A., Golinejad, M., & Ahmadi, A. A. (2003). An investigation of the relationship between attachment styles and interpersonal problems. Iranian Psychiatry and Clinical Psychology, 8(4), 74-81. https://www.magiran.com/p121456 (In Persian) Chen, M., & Jiang, S. (2019). Analysis and research on mental health of college students based on cognitive computing. Cognitive Systems Research, 56(12), 151-158. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2019.03.003 Chung, K., & Choi, E. (2014). Attachment styles and mother’s well-being among mothers of preschool children in Korea: The mediating role of marital satisfaction. Personality and Individual Differences, 69, 135-139. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.05.027 Collins, N. L., & Read, S. J. (1994). Cognitive representations of attachment: The structure and function of working models. In K. Bartholomew & D. Perlman (Eds.), Attachment processes in adulthood (pp. 53-90). Jessica Kingsley Publishers. http://psycnet.apa.org/record/1994-97997-002 Conner, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82. https://doi.org/10.1002/da.10113 Cooke, J. E., Racine, N., Plamondon, A., Tough, S., & Madigan, S. (2019). Maternal adverse childhood experiences, attachment style and mental health: Pathways of transmission to child behavior problems. Child Abuse & Neglect, 93, 27-37. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2019.04.011 Dreves, P. A., & Blackhart, G. C. (2019). Thinking into the future: How a future time perspective improves self-control. Personality and Individual Differences, 149, 141-151. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.05.049 Dunkel, C. S., Lukaszewski, A. W., & Chua, K. (2016). The relationships between sex, life history strategy, and adult romantic attachment style. Personality and Individual Differences, 98, 176-178. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.04.040 Esfandiar, Y., Rahnejat, A. M., Mousavi, M., & Sabayan, B. (2020). The effectiveness of resiliency training on reduction of emotional stress and self-mutilation attempt in soldiers in Tehran, Iran in 2018. Journal of Military Medicine, 22(1), 27-35. https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000869.html?lang=en (In Persian) Farzadi, F., Behroozi, N., & Shehni Yailagh, M. (2017). The causal relationship between parenting styles, attachment styles and indiscipline mediated by the emotional self-regulating mediation, social skills and theory of mind. Iranian Journal of Family Psychology, 3(2), 3-16. https://ijfpjournal.ir/article-245514.html?lang=en (In Persian) Hagh Ranjbar, F., Kakavand, A. R., Borjali, A., & Bermas, H. (2011). Resiliency and life quality in mothers of children with mental retardation. Journal of Health Psychology, 1(1), 177-187. https://www.sid.ir/paper/242670/en (In Persian) Hashemi, N., Sayafi, S., & Andami, A. (2019). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and distress tolerance with life satisfaction in addicted students: The mediating role of resilience. Research on Addiction Drug Control Headquarters of the Presidency, 13(53), 157-176. http://etiadpajohi.ir/article-1-2072-en.html (In Persian) Hazan, C., & Shaver, P. R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Personality and Social Psychology, 52(3), 511-542. https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.3.511 Izadi Tameh, A., Hosseinzadeh, M., & Ezate Aghajari, P. (2014). Relationship between attachment style, self-esteem and hopefulness in nursing students. Journal of Zabol University of Medical Sciences and Health Services (Rostamineh), 6(1), 16-25. https://www.sid.ir/paper/203597/en (In Persian) Kheradmand, M., Zadafshar, S., Abaskhanian Davanloo, F., & Yazdkhasti, F. (2021). Role of optimism of mental health and post-traumatic growth in Coronavirus unit’s nurses by mediation of resilience and cognitive emotion-regulation. Applied Psychology, 15(4), 33-50. https://doi.org/10.52547/apsy.2021.222392.1070 (In Persian) Kirkpatrick, L. A., & Hazan, C. (1994). Attachment styles and close relationships: A four-year prospective study. Journal of Personal Relationships, 1(2), 123-142. http://doi.org/10.1111/j.1475-6811.1994.tb00058.x KoelKebeck, K., Liedtke, C., Kohl, W., Alferink, J., & Kret, M. E. (2017). Attachment style moderates theory of mind abilities in depression. Journal of Affective Disorders, 213, 156-160. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.02.021 McKay, M. T., & Cole, J. C. (2020). The relationship between balanced and negative time perspectives, and symptoms of anxiety and depression. Psychiatry Research, 293(3), 113383. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113383 Meens, E. E. M., Bakx, A. W. E. A., Klimstra, T. A., & Denissen, J. J. A. (2018). The association of identity and motivation with students’ academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.04.006 Mirzaie Joladi, M., Basharpoor, S., & Narimani, M. (2020). Prediction of the quality of life in bereaved people based on spiritual intelligence: The mediating role of resilience. Razi Journal of Medical Sciences, 27(5), 153-164. http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5932-en.html (In Persian) Mohammadi, M., Danesh, E., & Taghiloo, S. (2016). Predicting hope based on religious orientation and time perspective. Applied Psychology, 10(3), 157-174. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96589.html?lang=en (In Persian) Momeni, F. (2020). The effectiveness of resiliency training on life expectancy and psychological well-being of mothers with children with special learning disabilities. Psychology New Ideas, 4(8), 1-14. http://jnip.ir/article-1-264-en.html (In Persian) Moradi, M., Hosen Chari, M., Solemani Khashab, A. A., & Dehghanizadeh, M. H. (2015). The predicting dimensions of psychological well-being of students based on dimensions of attachment style and self-esteem. Educational Psychology Studies, 11(20), 135-174. https://www.jeps.usb.ac.ir/article_1856.html?lang=en (In Persian) Mousavi, S. H., Bagherian-Saraoudi, R., Meschi, F., Khalatbari, J., & Tajeri, B. (2020). The role of mediating resilience in the relationship between health literacy and specific quality of life in breast cancer patients. Health Psychology, 9(33), 79-94. https://doi.org/10.30473/hpj.2020.52453.4785 (In Persian) Mousavi, S. H., & Hooman, H. A. (2013). The relationship between hope with self-regulated learning and academic satisfaction among students. Psychological Research, 5(19), 21-36. https://sanad.iau.ir/Journal/qpr/Article/1070156/FullText (In Persian) Mozaffari, V. (2019). Effectiveness of cognitive mindfulness-based-therapy on resilience and emotional control of psychiatric Veteran’s wives. Iranian Journal of War and Public Health, 11(2), 61-66. http://ijwph.ir/article-1-772-en.html (In Persian) Munoz, R. T., Pharris, A. B., & Hellman, C. M. (2022). A linear model of adverse childhood experiences (ACEs) as drivers of lower hope mediated by lower attachment security in an adult sample. Family Violence, 37(4), 671-679. http://doi.org/10.1007/s10896-021-00282-5 Nickisch, A., Palazova, M., & Ziegler, M. (2020). Dark personalities-dark relationships? An investigation of the relation between the dark tetrad and attachment styles. Personality and Individual Differences, 167, 1102-1105. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110227 O’Neill, E., Clarke, P., Fido, D., & Vione, K. C. (2022). The role of future time perspective, body awareness and social connectedness in the relationship between self-efficacy and resilience. International Journal of Mental Health and Addiction, 20, 1171-1181. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00434-6 Pahlevan Sharif, S., Amiri, M., Allen, K. A., Sharif Nia, H., Khoshnavay Fomani, F., Hatef Matbue, Y., ... & Waheed, H. (2021). Attachment: The mediating role of hope, religiosity and life satisfaction in older adults. Health and Quality of Life Outcomes, 19(57), 213-218. https://doi.org/10.1186/s12955-021-01695-y Rahimi, S., Hajloo, N., & Basharpoor, S. (2019). The role of mindfulness and life expectancy in predicting dimensions of time perspective in students. Iranian Journal of Culture in the Islamic University, 9(31), 295-311. http://ciu.nahad.ir/article_671.html?lang=en (In Persian) Rand, K. L., Shanahan, M. L., Fischer, I. C., & Fortney, S. K. (2020). Hope and optimism as predictors of academic performance and subjective well-being in college students. Learning and Individual Differences, 81, 101906. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101906 Rasheed, N., Fatima, I., & Tariq, O. (2022). University students’ mental well-being during COVID-19 pandemic: The mediating role of resilience between meaning in life and mental well-being. Acta Psychologica, 227, 103618. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103618 Ringer, J. M., Buchanan, E. E., Olesek, K., & Lysaker, P. H. (2014). Anxious and avoidant attachment styles and indicators of recovery in schizophrenia: Associations with self-esteem and hope. Psychology and Psychotherapy, 87(2), 209-221. https://doi.org/10.1111/papt.12012 Rudzinska-Wojciechowska, J., Wojciechowski, J., & Stolarski, M. (2021). Do time perspectives predict school performance beyond intelligence and personality? Personality and Individual Differences, 172, 110594. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110594 Safara, M., Khanbabaee, M., & Khanbabaee, M. (2020). The efficacy of spiritual skills training in promoting quality of life and life hope of mothers having child with intellectual disability. Psychology of Exceptional Individuals, 10(37), 161-180. https://doi.org/10.22054/jpe.2020.43806.2009 (In Persian) Sharifi, N., Basharpoor, S., Narimani, M., & Sobhi-Gharamaleki, N. (2021). Comparison of the effectiveness of resiliency training and emotion regulation on perceived stress and anxiety sensitivity in firefighting staff. Journal of Clinical Psychology, 12(4), 103-113. https://doi.org/10.22075/jcp.2021.20165.1860 (In Persian) Shorter, P., Turner, K., & Mueller-Coyne, J. (2022). Attachment Style's impact on loneliness and the motivations to use social media. Computers in Human Behavior Reports, 7(4), 100212. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2022.100212 Sircova, A., Van De Vijver, F. J., Osin, E., Milfont, T. L., Fieulaine, N., Kislali-Erginbilgic, A., ... & Boyd, J. N. (2014). A global look at time: A 24-country study of the equivalence of the Zimbardo Time Perspective Inventory. Sage Open, 4(1), 2158244013515686. https://doi.org/10.1177/2158244013515686 Snyder, C. R., Feldman, D. B., Shorey, H. S., & Rand, K. L. (2002). Hopeful choices: A school counselor's guide to hope theory. Professional School Counseling, 5(5), 298–307. https://www.jstor.org/stable/42732369 Sympson, S. C. (1999). Validation of the Domain Specific Hope Scale: Exploring hope in life domains. Doctoral Dissertation. Faculty of Psychology, University of Kansas, Lawrence. https://www.proquest.com/docview/304520150?pqorigsite=gscholar%26fromopenview Taghiloo, S., & Latifi, H. (2016). The mediating role of hopefulness in the relationship between time perspective and psychological crisis. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 39(11), 67-76. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jtbcp/Article/1118376 (In Persian) Thomas, L. J., & Asselin, M. (2018). Promoting resilience among nursing students in clinical education. Nurse Education in Practice, 28, 231-234. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.10.001 Tlapek, S. M., Auslander, W., Edmond, T., Gerke, D., Schrag, R. V., & Threlfall, J. (2017). The moderating role of resiliency on the negative effects of childhood abuse for adolescent girls involved in child welfare. Children and Youth Services Review, 73, 437-444. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.11.026 Tomich, P. L., & Tolich, A. (2021). Life is a balancing act: Deviation from a balanced time perspective mediates the relationship between lifetime trauma exposure and optimism. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 40(5), 2472-2480. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00191-3 Welch, J. G. (2014). Hope for community college students: The impact of merit aid on persistence, graduation, and earnings. Economics of Education Review, 43, 1-20. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2014.08.001 Widom, C. S., Czaja, S. J., Kozakowski, S. S., & Chauhan, P. (2018). Does adult attachment style mediate the relationship between childhood maltreatment and mental and physical health outcomes? Child Abuse & Neglect, 76, 533-545. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.05.002 Yang, Y., Ma, X., Kelifa, M. O., Li, X., Chen, Z., & Wang, P. (2022). The relationship between childhood abuse and depression among adolescents: The mediating role of school connectedness and psychological resilience. Child Abuse & Neglect, 131, 1057-1060. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2022.105760 Yoosefian, Z., Ahadi, H., & Keraskian Mojmanari, A. (2019). The effectiveness of spirituality therapy on psychological distress and resilience of thalassemia patients. Psychological Science, 18(84), 2285-2293. http://psychologicalscience.ir/article-1-368-en.html (In Persian) Young, L., Kolubinski, D. C., & Frings, D. (2020). Attachment style moderates the relationship between social media use and user mental health and well-being. Heliyon, 6(6), 04056. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04056 Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (2008). The time paradox: The new psychology of time that will change your life. New York: Free Press. Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric. Personality and Social Psychology, 77(6), 1271-1288. https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.6.1271
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 509 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |