
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,229,386 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,061,240 |
بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی مجازی بر نیات رفتاری با تأکید بر نفوذ همتایان و نوآوری مصرف کننده (مورد مطالعه: صنعت پوشاک) | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
دوره 12، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 111-127 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2024.382348.2544 | ||
نویسندگان | ||
سمیر خدایار صاحبی1؛ ابراهیم زارع پور نصیرآبادی* 2 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه الگوهای رفتاری نوظهوری در صنعت مد و پوشاک شکل گرفته و شاهد بهروزرسانیهای پیدرپی در صنعت مد هستیم که باعث اتلاف منابع و ایجاد آلودگیهای زیستمحیطی میشود. با توجه به اهمیت این موضوع نیاز به تغییر الگوهای رفتاری در مصرف، بهخصوص مصرف پوشاک، احساس میشود. بنابراین هدف از انجام دادن این پژوهش بررسی میزان تأثیر سرمایة اجتماعی مجازی بر نیات رفتاری خریداران پوشاک پایدار، با تأکید بر نفوذ همتایان، بود. پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفیـ پیمایشی است که به لحاظ رویکرد کمّی و به جهت هدف کاربردی است. جامعة آماری این پژوهش همة افرادی بودند که سابقة استفاده از شبکههای اجتماعی را داشتند. بنابراین جامعة آماری نامحدود فرض شد. همچنین قلمرو پژوهش کشور ایران در نظر گرفته شد. با توجه به فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 470 عدد پرسشنامة قابل قبول از بین همة پرسشنامههای تکمیلشده انتخاب و اطلاعات آن جمعآوری شد. پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق روایی محتوایی و عاملی بررسی و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار تحلیل آماری ایموس نسخة 25 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد سرمایة اجتماعی مجازی و نفوذ همتایان بر نیات رفتاری الگوی پایدار تأثیر مثبت و معنادار دارد. همینطور سرمایة اجتماعی مجازی بر نوآوری مصرفکننده تأثیرگذار است. همچنین نفوذ همتایان نقش واسطهای بین سرمایة اجتماعی مجازی و نیات رفتاری الگوی مصرف پایدار پوشاک دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایة اجتماعی مجازی؛ نفوذ همتایان؛ نوآوری مصرفکننده؛ نیات رفتاری مصرف پایدار پوشاک | ||
مراجع | ||
رضایی، مهدی و زارعپور نصیرآبادی، ابراهیم (1403). بررسی تأثیر ویژگیهای افراد تاثیرگذار و صفحات آنها بر نیات رفتاری و قصد خرید افراد دنبالکننده در رسانة اجتماعی. مدیریت تبلیغات و فروش، 5(2)، 1 ـ 21.
نیکبخش، بهرام (1401). بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر قصد خرید مشتری با نقش میانجی ارزش درکشدة برند و نام تجاری. جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، 11(1)، 223 ـ 242.
Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice. No. 16. Cambridge university press.
Bristol, T. & Mangleburg, T. F. (2005). Not telling the whole story: Teen deception in purchasing. Journal of the Academy of Marketing Science, 33(1), 79-95.
Buzzo, A. & Abreu, M. J. (2019). Fast fashion, fashion brands & sustainable consumption. Fast fashion, fashion brands and sustainable consumption, 1-17.
Carillo, K., Scornavacca, E., & Za, S. (2017). The role of media dependency in predicting continuance intention to use ubiquitous media systems. Information & Management, 54(3), 317-335.
Ergün, H. S. & Kuşcu, Z. K. (2013). Innovation orientation, market orientation and e-loyalty: evidence from Turkish e-commerce customers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 509-516.
Gazzola, P., Pavione, E., Pezzetti, R., & Grechi, D. (2020). Trends in the fashion industry. The perception of sustainability and circular economy: A gender/ generation quantitative approach. Sustainability, 12(7), 2809.
Grützmann, A., Felício Macedo, F. M., & Zambalde, A. L. (2013). Knowledge management and innovation: The role of virtual social networks in innovative consumer behavior. Journal of technology management & innovation, 8, 73-73.
Gunawan, C. M., Rahmania, L., & Kenang, I. H. (2023). The influence of social influence and peer influence on intention to purchase in e-commerce. Review of Management and Entrepreneurship, 7(1), 61-84.
Heller Baird, C. & Parasnis, G. (2011). From social media to social customer relationship management. Strategy & leadership, 39(5), 30-37.
Ho, D. Y. F. (1976). 0n the Concept of Face. American Journal of Sociology, 31(4).
Hoang, L. C., Pham, Q. A., Thi, K. D. P., Vo, T. H., & Truong, T. P. (2023). Influence of virtual social capital on sustainable clothing consumption pattern: a study on young people in Ho Chi Minh City. International Journal of Electronic Commerce Studies, 14(4), 73-90.
Horng, S.-M. & Wu, C.-L. (2020). How behaviors on social network sites and online social capital influence social commerce intentions. Information & Management, 57(2), 103176.
Hua, Y., Dong, F., & Goodman, J. (2021). How to leverage the role of social capital in pro-environmental behavior: A case study of residents’ express waste recycling behavior in China. Journal of cleaner production, 280, 124376.
Jia, F., Yin, S., Chen, L., & Chen, X. (2020). The circular economy in the textile and apparel industry: A systematic literature review. Journal of cleaner production, 259, 120728.
Khare, A. (2019). Green apparel buying: Role of past behavior, knowledge and peer influence in the assessment of green apparel perceived benefits. Journal of International Consumer Marketing, 1-17.
Kim, G. & Jin, B. E. (2019). Older female consumers’ environmentally sustainable apparel consumption: The impact of time perspective and advertising appeals. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal.
Kim, J., Kang, S., & Lee, K. H. (2020). How social capital impacts the purchase intention of sustainable fashion products. Journal of Business Research, 117, 596-603.
Koszewska, M. (2018). Circular economy—Challenges for the textile and clothing industry. Autex Research Journal, 18(4), 337-347.
Lang, C. & Zhang, R. (2019). Second-hand clothing acquisition: The motivations and barriers to clothing swaps for Chinese consumers. Sustainable Production and Consumption, 18, 156-164.
Lawrence, K. (2021). The mediating role of social internet use on the correlation of parental efficacy, peer influence and social functioning of adolescents in the current era. Current Research in Behavioral Sciences, 2, 100032.
Li, L., Wang, Z., Li, Y., & Liao, A. (2021). Impacts of consumer innovativeness on the intention to purchase sustainable products. Sustainable production and consumption, 27, 774-786.
Manca, F., Sivakumar, A., Daina, N., Axsen, J., & Polak, J. W. (2020). Modelling the influence of peers’ attitudes on choice behaviour: Theory and empirical application on electric vehicle preferences. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 140, 278-298.
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of management review, 23(2), 242-266.
Nielsen, C. (2015). The sustainability imperative: new insights on consumer expectations. Nielsen Company New York.
Nikbakhsh (1401). Investigating the effect of social capital on customer purchase intention with the mediating role of perceived brand value and brand name. Economic Sociology and Development, 11(1), 223-242. (in Persian)
Park, H. J. & Lin, L. M. (2020). Exploring attitude–behavior gap in sustainable consumption: Comparison of recycled and upcycled fashion products. Journal of Business Research, 117, 623-628.
Portes, A. & Sensenbrenner, J. (1993). Embeddedness and Immigration: notes on the Social Determinants of Economic Action. Am. J. Sociol, 98(6), 1320.
Putnam, R. D. (2015). Bowling alone: America’s declining social capital. In The city reader (pp. 188-196). Routledge.
Rahman, O. & Koszewska, M. (2020). A study of consumer choice between sustainable and non-sustainable apparel cues in Poland. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal.
Rausch, T. M. & Kopplin, C. S. (2021). Bridge the gap: Consumers’ purchase intention and behavior regarding sustainable clothing. Journal of Cleaner Production, 278, 123882.
Rezayee, M. & Zarepoor nasirabadi, E. (2024). Investigating the impact of the characteristics of influential people and their pages on the behavioral intentions and purchase intentions of followers in social media. Journal of Advertising and Sales Management, 5(2), 1-21.
Roehrich, G. (2004). Consumer innovativeness: Concepts and measurements. Journal of business research, 57(6), 671-677.
Saari, U. A., Damberg, S., Frömbling, L., & Ringle, C. M. (2021). Sustainable consumption behavior of Europeans: The influence of environmental knowledge and risk perception on environmental concern and behavioral intention. Ecological Economics, 189, 107155.
Welch, D., Sahakian, M., & Wahlen, S. (2022). Consumption and society in the 21st century. Consumption and Society, 1(1), 3-10.
Zhang, F., Sun, S., Liu, C., & Chang, V. (2020). Consumer innovativeness, product innovation and smart toys. Electronic Commerce Research and Applications, 41, 100974.
Zhang, X. & Dong, F. (2021). How virtual social capital affects behavioral intention of sustainable clothing consumption pattern in developing economies? A case study of China. Resources, Conservation and Recycling, 170, 105616.
Zhao, L., Lee, S. H., & Copeland, L. R. (2019). Social media and Chinese consumers’ environmentally sustainable apparel purchase intentions. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 109 |