
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,678 |
تعداد مقالات | 71,959 |
تعداد مشاهده مقاله | 128,773,979 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,582,469 |
پژوهشی در مبانی تخیل از منظر ژیلبر دوران در انیمۀ ناروتو شیپودن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آذر 1403 اصل مقاله (2.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.383157.615947 | ||
نویسندگان | ||
زهرا موسوی* 1؛ حسن بلخاری2 | ||
1دانشجوی رشته پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده: انیمۀ ناروتو شیپودن، که ترکیبی از عناصر اسطورهای و مدرن است، در ایران طرفداران زیادی دارد. مسأله این پژوهش آن است که با استفاده از چارچوب تحلیلی ژیلبر دوران دریابد عناصر تخیلی در این انیمه چه ویژگیهایی دارند. دوران با رویکرد اسطورهمحور، انسانشناسانه و متأثر از آرای هانری کربن، باشلار و یونگ به تخیل نگاهی متمایز دارد. هدف این مقاله، کمک مفهومی به تولید انیمیشنهای مشابه داخلی است. بعلاوه، درک مضامین فرهنگی منتقلشده از طریق این مجموعه موردتوجه است. پژوهش از نظر ماهیت، کیفی و از نظر هدف، کاربردی است و رویکرد آن، مرتبط با تخیلشناسی است. همچنین، شیوۀ گردآوری اطلاعات کتابخانهای است. علاوه بر آن، روش پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی است. این مجموعه با توجه به تمِ آخرالزمانیِ آن ، منجیبودن ناروتو، حضور خدابانو و درخت زندگی در ساختار ترکیبی نظام شبانه قرار میگیرد و در صحنههای مبارزه نمادهای نظام روزانه مشهود است. بیان نمادین بهکرات در این انیمه استفاده شده است که بارزترین آنها شامل سهوجهی قربانی، احیاگر و انتقامگیرنده است که منطبق با ساختار نمادین و اسپیرالی در نظریاتِ دوران است. همچنین، اسطورههایی مانند ایزانامی، ایزاناگی، خلفت، درخت و خوردن میوۀ ممنوعه، جیرایای قورباغه سوار و شش طریقت بودا در این انیمه تداعی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطوره؛ تخیل نمادین؛ انیمه ژاپنی؛ ناروتو شیپودن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |