![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,660 |
شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکتهای دانشبنیان ایرانی به بازارهای منطقهای | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 3، آذر 1403، صفحه 198-222 اصل مقاله (1.87 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2024.373905.654346 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی شاه حسینی1؛ ضحی حاجی ابراهیم زرگر* 2 | ||
1گروه استراتژی و سیاست گذاری کسب و کار، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، علاوهبر اهمیت ذاتی خود، بستری برای رشد کسب و کارها محسوب می شود. توسعه و تنوع روزافزون فناوری ها، فرصت های عدیده ای را برای صادرات محصولات و خدمات فاوا به بازارهای منطقه و حضور اثربخش شرکت های دانش بنیان در عرصههای بینالملل فراهم کرده است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی ابعاد و عوامل موثر بر صادرات خدمات فاوا به بازارهای منطقه توسط شرکتهای دانشبنیان ایرانی نگارش یافته است. روش: این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی بوده و از منظر استراتژی در زمره پژوهش های پیمایشی قرار دارد. در راستای تحقق هدف پژوهش، نخست با انجام مطالعات کتابخانه ای، عوامل موثر بر صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکتهای دانشبنیان شناسایی شد. سپس به منظور پایش و بومی سازی عوامل احصاء شده برای شرکت های دانش بنیان ایرانی فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، با 20 نفر از مدیران این شرکت ها که به شیوه هدفمند انتخاب شدند با استفاده از روش دلفی نظرسنجی شد. از آنجا که عوامل احصاء شده از وزن و درجه اهمیت یکسانی برخوردار نبودند، در ادامه، به منظور ارزیابی و اهمیت سنجی ابعاد و عوامل، از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی گروهی، بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از تعیین سه بُعد قیمت، تکنولوژی و فنی و مدیریتی و سازمانی به ترتیب با اوزان 0.252، 0.179 و 0.162 به عنوان ابعاد کلیدی و سه عامل قیمت جهانی محصولات، هزینه های مرتبط با صادرات و نرخ ارز رسمی و آزاد به ترتیب با اوزان 0.1515، 0.0708 و 0.0561 به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت های دانش بینان ایرانی به بازارهای منطقه ای تعیین شدند که به تناسب، راهکارهای مقتضی در تقویت و بهبود هریک از این ابعاد پیشنهاد شد. نتیجه گیری: با بررسی و واکاوی یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که به دلیل ضعف ریال، قیمت محصولات تکنولوژیک و مهندسی در کشور، فاصله معنیداری با رقبای خارجی دارد. حجم زیادی از هزینههای حوزه صادرات محصولات مهندسی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، از جنس دستمزد است که علیرغم تورم فزاینده، هنوز نیروی انسانی در ایران حتی از نوع متخصص بسیار ارزان تر از کشورهای منطقه است و به عنوان یک مزیت رقابتی بیبدیل باید مورد توجه قرار گیرد. به علاوه، وجود تحریم های بین المللی، انگیزه درون افزایی و تقویت ظرفیتهای نخبه داخلی جهت بومیسازی زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را دو چندان ساخته است. بدلیل عدم شناخت عمیق اتاقهای مشترک بازرگانی ایران و سایر کشورها از حوزه فناوری های اطلاعات و ارتباطات، حجم زیادی از توسعه صادرات روی محصولات غذایی و ساختمانی و مواد اولیه صنایع متمرکز شده است. لذا چنانچه سیاست مسئولین در حمایت از فناوران در این حوزه جدی باشد باید در هیئت های دیپلماتیک و سفرهای اتاق بازرگانی از صاحب نظران این حوزه نیز جهت فراهم کردن زمینه برای توسعه صادرات محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ صادرات خدمات فاوا؛ شرکتهای دانشبنیان؛ تصمیمگیری چندشاخصه گروهی؛ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی | ||
مراجع | ||
داوری، علی؛ رمضانپور نرگسی، قاسم؛ افراسیابی، راحله و داوری، الهه. (1397). تأثیر سیاستهای کارآفرینی و محیط کسبوکار بر توسعۀ کارآفرینی، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11(2)، 321-339.doi: 10.22059/jed.2018.250927.652467
کردحیدری، راحیل؛ منصوری مؤید، فرشته و خدادادحسینی، سید حمید. (1398). فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه کسبوکارهای فناورانه نوپا در اکوسیستم کارآفرینی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 12(1), 141-160. doi: 10.22059/jed.2019.279279.652965
Abukhait, R. M., Bani-Melhem, S., & Zeffane, R. (2019). Empowerment, knowledge sharing and innovative behaviours: Exploring gender differences, International Journal of Innovation Management, 23(1), 1950006. DOI: 10.1142/S1363919619500063
Baron, Y. (2016). Lessons learned from medical device refurbishment in the context of the RoHS Directive. In 2016 Electronics Goes Green 2016+(EGG) (1-5). IEEE. DOI: 10.1109/EGG.2016.7829869
Bonyadi, E., & Sarreshtehdari, L. (2020). Modeling Entrepreneurial Innovation: A Study on Economic Development. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-18217/v1
COCIR, 2009. Good Refurbishment Practice for Medical Image Equipment. Retrieved September 15, 2016, from COCIR: http://www.cocir.org/fileadmin/6.1_Initiatives_ Refurbishment/Good_Refurbishment_Practice_V2.pdf.
Crecente, F., Sarabia, M., & Teresa del Val, M. (2021). Climate change policy and entrepreneurial opportunities. Technological Forecasting and Social Change, 163, 120446. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020. 120446
Dantas, R. M., Ilyas, A., Martins, J. M., & Rita, J. X. (2022). Circular Entrepreneurship in Emerging Markets through the Lens of Sustainability. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(4), 211. DOI:10.3390/joitmc8040211
Davari, A., Ramezanpor Nargesi, G., Afrasiabi, R., & Davari, E. (2018). Effect of entrepreneurship and business environment policies on entrepreneurship development. Journal of Entrepreneurship Development, 11(2), 321-339 (in Persian). DOI: 10.22059/jed.2018.250927.652467
Esmaeilian, B., Saminathan, P. O., Cade, W., & Behdad, S. (2021). Marketing strategies for refurbished products: Survey-based insights for probabilistic selling and technology level. Resources, Conservation and Recycling, 167, 105401. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2021.105401
European Commission (2020). Public Procurement for a Circular Economy: Good Practice and Guidance. https://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/CP_European_Commission_Brochure_webversion_small.pdf.
Gasbarro, F., Rizzi, F., & Frey, M. (2017). Sustainable institutional entrepreneurship in practice: Insights from SMEs in the clean energy sector in Tuscany (Italy). International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research .24(2), 476-498. https://doi.org/10.1108/IJEBR-11-2015-0259
Geissdoerfer, M., Savaget, P., Bocken, N.M.P., Hultink, E.J., (2017). The Circular Economy – a new sustainability paradigm? J. Clean. Prod. 143, 757–768. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.12.048
Ghisellini, P., Cialani, C., & Ulgiati, S. (2016). A review on circular economy: The expected transition to a balanced interplay of environmental and economic systems. Journal of Cleaner Production, 114, 11–32. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.09.007
Griese, H., Poetter, H., Schischke, K., Ness, O., Reichl, H., 2004. Reuse and lifetime extension strategies in the context of technology innovations, global markets, and environmental legislation. IEEE International Symposium on Electronics and the Environment. IEEE, Scottsdale,. (173–178). DOI: 10.1109/ISEE.2004.1299710
Kordheydari, R., Mansouri Moayyed, F., & Khodadad Hoseini, H. (2019). Metasynthesis of factors affecting to develop startups in new technology-based firms in entrepreneurial ecosystem. Journal of Entrepreneurship Development, 12(1), 141-160 (in Persian). DOI: 10.22059/jed.2019.279279.652965
Mugge, R., Jockin, B., Bocken, N., 2017a. How to sell refurbished smartphones? An investigation of different customer groups and appropriate incentives. J. Clean. Prod. 147, 284–296. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.01.111
Neves, A, S., Marques, C, A. (2022). Drivers and barriers in the transition from a linear economy to a circular economy. Journal of Cleaner Production, 341, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.130865
Potting, J., Hekkert, M. P., Worrell, E., & Hanemaaijer, A. (2017). Circular economy: measuring innovation in the product chain. Planbureau voor de Leefomgeving, (2544). 20.500.12592/03k7t2
Prieto-Sandoval, V., Jaca, C., & Ormazabal, M. (2018). Towards a consensus on the circular economy. Journal of Cleaner Production, 179, 605–615. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.12.224
Saldaňa, J. (2012). The coding manual for qualitative researchers (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
Srivastava, S.K., (2008). Network design for reverse logistics. Omega 36 (4), 535–548. https://doi.org/10.1016/j.omega.2006.11.012
Suchek, N., Ferreira, J. J., & Fernandes, P. O. (2022). A review of entrepreneurship and circular economy research: State of the art and future directions. Business Strategy and the Environment, 31(5), 2256-2283. https://doi.org/10.1002/bse.3020
Veleva, V. (2021). The role of entrepreneurs in advancing sustainable lifestyles: Challenges, impacts, and future opportunities. Journal of Cleaner Production, 283, 124658 https://doi.org/10.1002/bse.3020
Veleva, V., & Bodkin, G. (2018). Corporate-entrepreneur collaborations to advance a circular economy. Journal of Cleaner Production, 188, 20–37. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.03.196
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |