تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,884 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,007 |
فراترکیب ابعاد استراتژیک پلتفرمهای دیجیتال: دیدگاه چرخه عمر | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 3، آذر 1403، صفحه 54-77 اصل مقاله (1.73 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2024.377405.654381 | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر نوبری* ؛ آتوسا ابراهیمی شاه آبادی | ||
گروه کارآفرینی فناوری، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: امروزه پلتفرمهای دیجیتال ساختار تمام صنایع را متحول نموده و نقش خدمات دیجیتال را در زندگی روزمره مردم افزایش داده اند. باتوجه به نرخ بالای شکست پلتفرمهای دیجیتال در نظر گرفتن عوامل زیادی برای موفقیت یک پلتفرم دیجیتال در محیط امروزی لازم است. یکی از این عوامل درک و شناخت چرخه عمر پلتفرم دیجیتال میباشد. بنابراین هدف این مطالعه ضمن مرور بر پلتفرمهای دیجیتال با محوریت چرخه عمر، شناخت ابعاد استراتژیکی است که شانس موفقیت برای پلتفرمهای-دیجیتال را در محیط امروزی بهبود میبخشد تا بتوان براساس آنها چارچوبی برای بررسی سیستماتیک پیکربندیهای استراتژیک مختلف ر در مراحل چرخه عمر آن-ها ایجاد کرد. روش: این پژوهش از مرورمتون سیستماتیک و فراترکیبادبیات پلتفرمهای دیجیتال برای دستیابی به اهداف تحقیق، با تمرکز خاص بر چرخهعمر پلتفرمهای-دیجیتال، انجام داد. بدین منظور 4 گام شامل تنظیم کردن هدف برای پژوهش، بررسی نظاممند مبانی نظری(مرور ادبیات)، جستجو و انتخاب مقالات مرتبط با پژوهش، و استخراج اطلاعات از مقالات طی شد. در نهایت، به منظور سازماندهی و ترکیب یافتههای پژوهش از روش ایجاد چارچوب مورفولوژی استفاده شد که شامل 4 مرحله، شناسایی ابعاد ، فهرست عوامل، ایجاد چارچوب، و دستیابی به شرایط پایانی بود. یافتهها: این پژوهش چرخههای عمر موجود در ادبیات پلتفرم را بررسی نموده و سازههای کلیدی را از ادبیات استخراج نمود. سپس با استفاده از کدگذاری باز و محوری با روش فراترکیب یک چرخه عمر 4 مرحلهای (شامل تولد-برنامهریزی، راهاندازی، رشد، و بلوغ-تکامل) را بر مبنای 4 عامل؛ سهم بازار، رشد بازار و شکلگیری و تکامل اکوسیستم پلتفرمی در طول زمان ایجاد نمود که منجر به ایجاد انسجام و درک بیشتر از مراحل چرخههای عمر در ادبیات پلتفرم دیجیتال گردید. سپس ابعاد استراتژیک پلتفرمهای دیجیتال را در 6 بُعد کلی (شامل؛ چالش کلیدی، اهداف کلیدی، استراتژی مقابله با چالش، نقش اساسی، تکامل ارزش پیشنهادی، و تکامل اکوسیستم پلتفرمی) از ادبیات به مرر زمان و به صورت حرکت رفتوبرگشتی چندین باره و انجام اصلاحات مشخص شدند. در آخر، با اختصاص عوامل استخراج شده از ادبیات که حالات یا تغییرات مختلف را در هر بُعد توصیف می کنند به سلولهای ایجاد شده از تقاطع چرخه عمر پلتفرمهای دیجیتال و ابعاد استراتژیک آنها، یک چارچوب مورفولوژی ایجاد نمود. این چارچوب به ترکیبات بالقوه عوامل در ابعاد مختلف کمک میکند. نتیجه: این مطالعه بر اهمیت همسویی استراتژیک بین ابعاد استراتژیک و چرخههای عمر پلتفرمهای دیجیتال تأکید میکند. با شناسایی و پیوند سیستماتیک این ابعاد، این مطالعه یک چارچوب مورفولوژیکی برای ایجاد یک دید جامع و راهنمایی صاحبان، مدیران و رهبران استراتژیک در صنعت پلتفرمهای دیجیتال ارائه کرده است. همچنین، این مطالعه در هر مرحله از چرخه عمر، متناسب با اهداف هر مرحله، استراتژیهای موفق رایج برای عبور از چالشهای کلیدی در هر مرحله از چرخه عمر کسبوکارهای پلتفرمی دیجیتال ارائه میکند که میتواند به عنوان راهنمای عبور از چالشهای کلیدی هر مرحله چرخه عمر (مانند چالش مرغ و تخم مرغ در مرحله راهاندازی) در محیط دیجیتال پویا عمل کرده و در جهتیابی دستیابی به موفقیت پایدار کمک نماید. بنابراین، این چارچوب یک رویکرد ساختار یافته برای همسویی استراتژیک در پلتفرمهای دیجیتال ایجاد کرده است که برای غلبه بر نرخ شکست بالای مشاهده شده در آنها بسیار مهم است. در نهایت، با استفاده از این چارچوب، استراتژیستها و مدیران پلتفرمها میتوانند تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ کنند که دیدگاهی جامع از سناریوهای بالقوه را در نظر می گیرد، در نتیجه انعطاف پذیری استراتژیک را بهبود دهند. این رویکرد ساختاریافته برای حفظ مزیت رقابتی در فضای پلتفرم دیجیتال، جایی که چابکی استراتژیک و مدیریت اکوسیستم کلید موفقیت بلندمدت است، بسیار مهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
چرخه عمر؛ پلتفرم دیجیتال؛ فراترکیب؛ چارچوب مورفولوژی | ||
مراجع | ||
ابراهیمیشاهآبادی، آتوسا؛ نوبری، نیلوفر؛ مبینیدهکردی، علی. (2024). مروری بر رایجترین استراتژیهای راهاندازی کسبوکارهای پلتفرم دیجیتال B2B. کنفرانس بینالمللی مدیریت و صنعت، 7 (7)، 597-583.
ابراهیمیشاهآبادی، آتوسا؛ نوبری، نیلوفر؛ مبینیدهکردی، علی. (2024). معرفی مدل گونه شناسی پلتفرمهای دیجیتال با روش مرورسیستماتیک. همایش پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، 16 (16)، 1922-1911.
ابراهیمی شاه آبادی، آتوسا؛ نوبری، نیلوفر؛ مبینی دهکردی، علی. (1403). ارائۀ مدل انتخاب استراتژیهای عبور از چالـشهای راهاندازی پلتفـرمهای دیجیتـال: رویکرد مبتنی بر CSF و KSF. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 23(58).https://doi.org/10.48308/jbmp.2024.235571.1604
Ablyazov, T., & Rapgof, V. (2018). Digital platforms as the basis of a new ecological system of socio-economic development.Pdf. IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering497. https://doi.org/10.1088/1757-899X/497/1/012002
Acs, Z. J., Song, A. K., Szerb, L., Audretsch, D. B., & Komlósi, É. (2021). The evolution of the global digital platform economy: 1971–2021. Small Business Economics, 57(4), 1629–1659. https://doi.org/10.1007/s11187-021-00561-x
Alstyne, van, Parker, , M.W, & Choudary, S. (2016). Reasons platforms fail. Harvard Business Review, 31(6), 2–6. Van Alstyne, M. W., Parker, G. G., & Choudary, S. P. (2016). Reasons platforms fail. Harvard business review, 31(6), 2-6.
Ansoff, H. (1957). Strategies for diversification. Harvard Business Review, 5(2). Ansoff, H. I. (1957). Strategies for diversification. Harvard business review, 35(5), 113-124.
Anthony Jnr, B., Abbas Petersen, S., Helfert, M., Ahlers, D., & Krogstie, J. (2021). Modeling pervasive platforms and digital services for smart urban transformation using an enterprise architecture framework. Information Technology & People, 34(4), 1285–1312. https://doi.org/10.1108/ITP-07-2020-0511
Berens, A., Kolb, S., & Haase, H. (2019). Critical success factors for digital platforms in B2B and B2C environments: an explicative multiple case study approach. International Journal of Business Forecasting and Marketing Intelligence, 5(3), 346. https://doi.org/10.1504/IJBFMI.2019.104045
Brouthers, K. D., Geisser, K. D., & Rothlauf, F. (2016). Explaining the internationalization of ibusiness firms. Journal of International Business Studies, 47(5), 513–534. https://doi.org/10.1057/jibs.2015.20
Bruche, G. (2022). Digital Platform Strategy: A Theory Primer with Selected Conceptual Add-ons. http://hdl.handle.net/10419/266137
Cozzolino, A., Corbo, L., & Aversa, P. (2021). Digital platform-based ecosystems: The evolution of collaboration and competition between incumbent producers and entrant platforms. Journal of Business Research, 126, 385–400. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.058
David B. Yoffie, Annabelle Gawer, & Michael A. Cusumano. (2019). A study of more than 250 platforms a reveal why most fail. Harvard Business Review.
De Reuver, M., Sørensen, C., & Basole, R. C. (2018). The Digital Platform: A Research Agenda. Journal of Information Technology, 33(2), 124–135. https://doi.org/10.1057/s41265-016-0033-3
Doty, D. H., & Glick, W. H. (1994). Typologies as a Unique Form of Theory Building: Toward Improved Understanding and Modeling. The Academy of Management Review, 19(2), 230. https://doi.org/10.2307/258704
Drewel, M., Özcan, L., Koldewey, C., & Gausemeier, J. (2020). Pattern-based development of digital platforms Marvin.pdf. Creativity and Innvation Management, 30(2). https://doi.org/10.1111/caim.12415
Drewel, M., & Vaßholz, M. (2019). Vorausschau und Technologieplanung. Symposium für Vorausschau und Technologieplanung.
Evans, D., & Schmalensee, R. (2016). Matchmakers: The new economics of multisided platforms.
Gawer, A. (2014). Bridging differing perspectives on technological platforms: Toward an integrative framework. Research Policy, 43(7). https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.respol.2014.03.006
Ebrahimi ShahAbadi, Atoosa., Nobari, Niloofar., Mobini Dehkordi, Ali.(2024). An overview of the most common strategies for launching B2B digital platform businesses. International Conference on Management and Industry Proceedings of the Seventh International Conference on Management and Industry.(in persion)
Ebrahimi ShahAbadi, Atoosa., Nobari, Niloofar., Mobini Dehkordi, Ali.(2024). Introducing the typology model of digital platforms using a systematic review method. Conference on Management and Humanities Research in Iran Proceedings of the 16th International Conference.(in persion)
Ebrahimi ShahAbadi, Atoosa., Nobari, Niloofar., Mobini Dehkordi, Ali.(2024). Presenting a model for choosing strategies to overcome the challenges of digital platforms’ launch: an approach based on CSF and KSF. Business Management Perspective. (In persion).
Gawer, A. (2020). Digital platforms’ boundaries: The interplay of firm scope, platform sides, and digital interfaces.pdf. Long Range Planning, 54(5). https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.lrp.2020.102045
Gawer, A. (2022). Digital platforms and ecosystems: remarks on the dominant organizational forms of the digital age.pdf. Innovation Organization & Management, 24. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/14479338.2021.1965888
Gawer, A., & Cusumano, M. (2002). Platform Leadership How Intel, Microsoft, and Cisco Drive Industry Innovation. Harvard University Press.
Gobble, M. M. (2018). Digital Strategy and Digital Transformation. Research-Technology Management, 61(5), 66–71. https://doi.org/10.1080/08956308.2018.1495969
Hasselwander, M. (2024). Digital platforms’ growth strategies and the rise of super apps. Heliyon, 10(5), e25856. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e25856
Hoeborn, G., Conrad, R., Götzen, R., Betz, C., & Neudert, P. K. (2022). Understanding Business Ecosystems Using a Morphology of Value Systems. Research-Technology Management, 65(5), 44–53. https://doi.org/10.1080/08956308.2022.2095841
Iansiti, M., & Levien, R. (2004). The keystone advantage. Harvard Business School Press,. Iansiti, M., & Levien, R. (2004). The keystone advantage. Harvard Business School Press, Boston.
Isckia, T., de Reuver, M., & Lescop, D. (2018). Digital innovation in platform-based ecosystems. Proceedings of the 10th International Conference on Management of Digital EcoSystems, 149–156. https://doi.org/10.1145/3281375.3281377
Kim, J., & Yoo, J. (2019). Platform Growth Model: The Four Stages of Growth Model. Sustainability, 11(20), 5562. https://doi.org/10.3390/su11205562
Molina, J. A., Ferrer, A., Giménez-Nadal, J. I., Gracia-Lázaro, C., Moreno, Y., & Sánchez, A. (2019). Intergenerational cooperation within the household: a Public Good game with three generations. Review of Economics of the Household, 17(2), 535–552. https://doi.org/10.1007/s11150-018-9414-4
Moore, J. F. (1996). The re-enchantment of everyday life.
Morvan, L., Hintermann, F., & Vazirani, M. (2016). Five ways to win with digital platforms. Morvan, L., Hintermann, F., & Vazirani, M. (2016). Five ways to win with digital platforms. Accenture Research, Dublin.
Nickerson, R. C., Varshney, U., & Muntermann, J. (2013). A method for taxonomy development and its application in information systems. European Journal of Information Systems, 22(3), 336–359. https://doi.org/10.1057/ejis.2012.26
Okano, M. T., Antunes, S. N., & Fernandes, M. E. (2021). DIGITAL TRANSFORMATION IN THE MANUFACTURING INDUSTRY UNDER THE OPTICS OF DIGITAL PLATFORMS AND ECOSYSTEMS.pdf. INDEPENDENT JOURNAL OF MANAGEMENT & PRODUCTION (IJM&P), 12. https://doi.org/10.14807/ijmp.v12i4.1375
Ozalp, H., Ozcan, P., Dinckol, D., Zachariadis, M., & Gawer, A. (2022). Digital Colonization” of Highly Regulated Industries: An AnAlysis of Big Tech PlATforms’ enTry inTo heAlTh cAre And educATion.pdf. California Management Review, 64(4). https://doi.org/10.1177/00081256221094307
Özcan, L., Fichtler, T., Kasten, B., Koldewey, C., Bitran, I., Bitetti, L., Conn, S., Fishburn, J., Ritala, P., Torkkeli, M., Yang, J., & Dumitrescu, R. (2023). Interview Study on Strategy Options for Platform Operation in B2B Markets. https://www.researchgate.net/publication/371856932
Özcan, L., Koldewey, C., Dumitrescu, R., & Kirchberg, L. (2022). Performance Management Approach for Digital Platforms in B2B Markets. https://www.researchgate.net/publication/366030336
Özcan, L., Koldewey, C., Duparc, E., & Van Der Valk, H. (2022). Why do Digital Platforms succeed or fail?-A Literature Review on Success and Failure Factors AddSmart View project Ressiar View project. https://aisel.aisnet.org/amcis2022/sig_dite/sig_dite/15
Paterson, B. (2001). Meta-study of qualitative health research: A practical guide to meta-analysis and meta-synthesis.
Paterson, B. L., Dubouloz, C.-J., Chevrier, J., Ashe, B., King, J., & Moldoveanu, M. (2009). Conducting Qualitative Metasynthesis Research: Insights from a Metasynthesis Project. International Journal of Qualitative Methods, 8(3), 22–33. https://doi.org/10.1177/160940690900800304
Ritchey, T. (2006). Problem structuring using computer-aided morphological analysis. Journal of the Operational Research Society, 57(7), 792–801. https://doi.org/10.1057/palgrave.jors.2602177
Rohn, D., Bican, P. M., Brem, A., Kraus, S., & Clauss, T. (2021). Digital platform-based business models – An exploration of critical success factors. Journal of Engineering and Technology Management, 60. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2021.101625
Rong, K., Lin, Y., Shi, Y., & Yu, J. (2013). Linking business ecosystem lifecycle with platform strategy: a triple view of technology, application and organisation. International Journal of Technology and Management, 62(1). https://doi.org/https://doi.org/10.1504/IJTM.2013.053042
Sandelowski, M., Docherty, S., & Emden, C. (1997). Focus on Qualitative Methods Qualitative Metasynthesis: Issues and Techniques.
Stummer, C., Kundisch, D., & Decker, R. (2018). platform envelopment.pdf. Bus Inf Syst Eng, 60(2). https://doi.org///doi.org/10.1007/s12599-018-0520-x
Taylor, A. (2022). Technology Innovation and Digital Ecosystems: Case Study Analysis and Proposal of a Lifecycle Model. International Journal of Innovation and Technology Management, 19(04). https://doi.org/10.1142/S0219877022500092
Teece, D. J. (2017). Dynamic Capabilities and (Digital) Platform Lifecycles David.pdf. https://doi.org/10.1108/s0742-332220170000037008
Teece, D. J., & Linden, G. (2017). Business models, value capture, and the digital enterprise. Journal of Organization Design. https://doi.org/https://doi.org/10.1186/s41469-017-0018-x
Tiwana, A. (2015). Evolutionary Competition in Platform Ecosystems. Information Systems Research, 26(2), 266–281. https://doi.org/10.1287/isre.2015.0573
Van Alstyne, M., & Parker, G. (2017). Platform Business: From Resources to Relationships. NIM Marketing Intelligence Review, 9(1), 24–29. https://doi.org/10.1515/gfkmir-2017-0004
Wan, X., Cenamor, J., Parker, G., & Van Alstyne, M. (2017). Unraveling Platform Strategies: A Review from an Organizational Ambidexterity Perspective. Sustainability, 9(5), 734. https://doi.org/10.3390/su9050734
Zhang, L. (2023). The Driving Forces of Charitable Donation: A Case Study of ERKE company.
Zimmer, L. (2006). Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of Advanced Nursing, 53(3), 311–318. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03721.x | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 541 |