تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,946 |
پدیدارشناسی ابعاد مالی کسبوکارهای نوپا به منظور ارائه الگوئی برای توسعه کارآفرینی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 3، آذر 1403، صفحه 86-97 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2024.365272.654263 | ||
نویسندگان | ||
سجاد نقدی* ؛ رقیه جدی | ||
گروه حسابداری، دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در دنیای پیشرفته امروزی، ممکن است برای بسیاری از کارآفرینان راهاندازی یک کسبوکار نوپا، آسان و ساده به نظر برسد، اما تنها داشتن یک ایده تجاری عالی برای بقاء و موفقیت کارآفرینان کافی نیست، در طی چرخه عمر توسعة یک کسبوکار نوپا، چالشهای مختلفی از بخشها و حوزههای مختلف اعم از مالی، بازاریابی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات ایجاد میشود که در اکثر موارد ریشة اصلی بروز این موانع و چالشها، مسائل و موضوعات مالی و حسابداری است، موضوعات مالی و حسابداری از قبیل تأمین مالی، سرمایه در گردش، مالیات، مدیریت جریانهای نقدی، ثبت رویدادهای مالی، رویههای گزارشگری و بودجهبندی از تصمیمات تخصصی و پیچیدهای هستند که مدیریت آنها در اکثر موارد خارج از توان کارآفرینان میباشد. لذا هدف پژوهش حاضر شناخت و طبقهبندی دیدگاهها و تجارب زیسته کارآفرینان موفق و کارآفرینان ناموفق از ابعاد مالی مراحل راهاندازی و رشد کسبوکارهای نوپا است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی است، روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدارشناسی است. در این پژوهش پدیده محوری، دیدگاه کارآفرینان در ارتباط با ابعاد مختلف مالی حاکم بر فعالیت کسبوکارهای نوپا است. از طرف دیگر با توجه به اینکه پژوهش حاضر به نحوی است که نیازمند کنکاش و بررسی نظریات و دیدگاههای مشارکتکنندگان پژوهش میباشد، از روش پدیدارشناسی که یکی از انواع روشهای پژوهش کیفی است، استفاده شده است. در این راستا، تجربهها، احساسات، عقاید و دیدگاههای مشارکتکنندگان مورد ارزیابی و تحلیل دقیق قرارگرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه کارآفرینان و مدیران کسبوکارهای نوپای موفق و ناموفق میباشد. گروه اول را کارآفرینان موفق تشکیل میدهند. کسبوکارهای نوپای ایجاد شده توسط این افراد در حال حاضر فعال بوده و از مرحله ایده به مرحله عرضه رسیده است. گروه دوم را کارآفرینان ناموفق تشکیل میدهند. کسبوکارهای ایجاد شده توسط این گروه عمدتاً بنا به دلایل مختلف ازجمله مسائل مالی بعد از تأسیس، شکستخورده است. انتخاب مشارکتکنندگان بهصورت نمونهگیری هدفمند و به روش زنجیرهای یا گلوله برفی انجامشده و تا اشباع کامل ادامه پیدا کرد. در مجموع 26 کارآفرین (شامل 14 کارآفرین موفق و 12 کارآفرین ناموفق) انتخاب گردیدند. در جمعآوری دادههای مورد نیاز از روش مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته تا رسیدن به حد اشباع نظری استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون (تماتیک) و برای بررسی روایی و پایایی مصاحبهها نیز از چهار مفهوم قابلیت اعتماد، قابلیت انتقال، قابلیت تأیید و اطمینانپذیری بهرهبرداری شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشانگر آن است که هم از دیدگاه کارآفرینان و مدیران کسبوکارهای نوپای شکستخورده و از هم از دیدگاه کارآفرینان و مدیران کسبوکارهای موفق، موضوعات مالی و حسابداری از چالشها و موانع اساسی توسعه کارآفرینی محسوب میشوند. نتایج حاکی از شناسایی 3 مضمون اصلی موانع و چالشهای مرحله راهاندازی، موانع و چالشهای مرحله رشد و راهکارهای ارتقای ابعاد مالی کسبوکارهای نوپا است. در مجموع طبق تجارب کارآفرینان 7 مضمون فرعی منحصربهفرد با 173 روایت مختلف احصاء گردید. مضامین طبقهبندی شده تأمین مالی، سرمایهگذاری، سرمایه در گردش، بودجهبندی، قیمتگذاری، عملیاتی، حسابداری و گزارشگری از جمله ابعاد مالی کسبوکارهای نوپا میباشند. همچنین با توجه به نظرات و پیشنهادات کارآفرینان، چندین کد از قبیل مدیریت درآمد از طریق پیشدریافت، شاخصهای مالی طرح کسبوکار، مدیریت فروشهای نسیه، درک ساختار هزینههای ثابت و متغیر، بیتوجهی به هزینههای غیرمرتبط در تصمیمگیری، کنترلهای داخلی و موضوعات حسابرسی بهعنوان نقاط عطف پژوهش حاضر معرفی میشوند، چرا که ادبیات پژوهش بهصورت مستقیم به این کدها اشارهای نداشته است. نتایج همچنین نشانگر آن است که کارآفرینان ناموفق در تداوم کسبوکارهای نوپای خود، بیشتر از کارآفرینان موفق بر مسائل و موضوعات مالی تأکید دارند. علاوه بر این، مرحله رشد در چرخه عمر کسبوکارهای نوپا بیشترین چالشها و موانع مالی را به خود اختصاص داده است. نتیجه: یافتههای پژوهش، حاکی از نقش مهم موضوعات و مباحث مالی در موفقیت و تداوم فعالیت کسبوکارهای نوپا است، لذا آموزش مدیریت مالی و بکارگیری تکنیکهای بهروز آن توسط کارآفرینان در توسعه کارآفرینی در کشور پیشنهاد میگردد. نیاز به مشاورههای مالی و مالیاتی از مهمترین موارد مطرحشده توسط کارآفرینان میباشد، در این زمینه لازم است مشاوران مالی رویکردها و خدمات خود را با توجه به چالشهای منحصربهفردی که کارآفرینان با آنها روبرو هستند، تعدیل نمایند. این خدمات ممکن است شامل اتخاذ رهنمودهایی برای بودجهبندی، مدیریت وجه نقد، مدیریت بدهی و تأمین مالی باشد. همچنین نتایج پژوهش نشانگر آن است که کارآفرینان فقدان نرمافزار حسابداری متناسب با کسب و کارهای نوپا را یکی از چالشهای ثبت و گزارشگری رویدادهای مالی خود قلمداد میکنند، لذا تسریع در راهاندازی و توسعه نرمافزارهای مختص کسب و کارهای نوپا با قیمت مناسب میتواند در رفع چالشهای حسابداری و گزارشگری مؤثر واقع گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ توسعه کارآفرینی؛ کارآفرینان؛ کسبوکارهای نوپا؛ مالی | ||
مراجع | ||
دلاور، علی (1389). روششناسی کیفی. فصلنامه راهبرد، 18 (1)، 307-329. 20.1001.1.10283102.1389.18.1.11.6
سلام زاده، آیدین و تاج پور، مهدی (1399). شناسایی چالشهای شکلگیری شرکتهای نوپای رسانهای در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 13(4)، 561-580. DOI: 10.22059/jed.2020.307214.653424
قیاسی فرد، نصراله، محبی، حسین و نبی میبدی، مرتضی (1402). تحلیل موانع توسعه کارآفرینی در مناطق محروم با استفاده از روش دلفی و فرآیند تحلیل شبکهای، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 16(1)، 61-76. DOI: 10.22059/jed.2023.348813.654053
نقدی، سجاد و جدی، رقیه (1402). کاوشی پدیدارشناسانه از تجارب زیسته داوطلبان از شرکت در آزمون حسابدار رسمی، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 20(79)، 205-243. https://qjma.atu.ac.ir/article_16560.html
Agyei-Mensah. (2011). Financial management practices of small firms in Ghana: An empirical study. Africa Journal of Business Management, 5(10), 3781 - 3793. DOI.org/10.5897/AJBM09.285
Anitha, M., & Dr.Veena. M. (2022). Challenges faced by startup entrepreneurs- a review study. EPRA International Journal of Multidisciplinary Research (IJMR), 8(4), 188-190. DOI: https://doi.org/10.36713/epra9946.
Baba G.K. (2013). The Challenges of Entrepreneurship Development in Nigeria and Way Forward, Journal of Business and Organizational Development, 5(1), 54 – 64. DOI: 10.4236/jss.2019.76012
Banudevi, P.B., & Shiva, G. (2019). Understanding the financing challenges faced by startups in India. Journal Management and science, 9(4), 284–288. DOI: 10.26524/jms.2019.34
Bhimani A. (2022). Financial Management for Technology Start-ups,2ND Edition, London, U.K., Kogan Page Limited. Braun V & Clarke V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology; 3(2): 77-101. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oaBruce E., Shurong Z., Akakpo A., & Oppong J. (2022). Impact of social media on start-up survival: Qualitative evidence from Ghana. Journal of Management, Economics, and Industrial Organization, 6(2), 48-69. https://ouci.dntb.gov.ua/en/works/7p6N32xl/Davila, A., & Foster, G. (2005). Management Accounting Systems Adoption Decisions: Evidence and Performance Implications from Early‐Stage/Startup Companies. The Accounting Review, 80 (4), 1039–1068. https://doi.org/10.2308/accr.2005.80.4.1039.
Delavar A. (2010). Qualitative methodology. Rahbord; 19(54): 307-329. (In Persian)
Dinka, S. T. (2017). Assessment of Financial Management Practices: A Case Study on Small Businesses in Sokoru District, Ethiopia. Research Journal of Finance and Accounting, 8(19), 18-29. DOI:10.140.5.162//handle/123456789/2394
Egiyi, M. A. (2023). Financial Management in Startups: Analysing Unique Accounting Challenges and Strategies. Contemporary Journal of Management, 5(4), 64-80. DOI:10.5281/zenodo.10440639
Federal Reserve Banks. (2023). Report on Employer Firms: Findings from the 2022 Small Business Credit Survey. Small Business Credit Survey. DOI: 10.55350/sbcs-20230308.
Ferdiana R, Sulistyo S. (2019). The role of information technology usage on startup financial management and taxation. Procedia Computer Science, 161, 1308–1315. DOI 10.1016/j.procs.2019.11.246Gowri, K. (2020). Indian Startups- Issues, Challenges, and Opportunities, AEGAEUM Journal, 8(8), 1780-1789. DOI:16.10089.AJ.2020.V8I8.285311.4084.
Giorgi, A. (1975). An application of phenomenological method in psychology. Duquesne Studies in Phenomenological Psychology. (2), 82-103. https://doi.org/10.5840/dspp197529.
Isaga, N. (2019). Start-up motives and challenges facing female entrepreneurs in Tanzania, International Journal of Gender and Entrepreneurship, 11(2), 102-119. https://doi.org/10.1108/IJGE-02-2018-0010.
Jegadeeshwaran, M., & Kaleeshwari, S. (2021). Indian Startups – Challenges and Opportunities. International Journal of Research in Engineering, Science and Management, 4(8), 158–160. Retrieved from https://journal.ijresm.com/index.php/ijresm/article/view/1206.
Jindrichovska, I. (2013). Financial Management in SMEs. European Research Studies Journal, 16 (Special Issue on SMEs), 79-96. DOI:10.35808/ersj/405.
Karanović, B., Nikolić, G. i Karanović, G. (2019). Examining Financial Management Practices in the Context of Smart ICT Use: Recent Evidence from Croatian Entrepreneurs. Zagreb International Review of Economics & Business, 22, 107-123.https://sciendo.com/article/10.2478/zireb-2019-0008.
Qamar, U., Ansari, N. G., & Tanveer, F. (2021). Entrepreneurial Finance: Exploring the Drivers and Challenges Faced by Young Pakistani Entrepreneurs. Journal of Management and Research, 8(2), 33–61. DOI: https://doi.org/10.29145/jmr/82/02. Qiyasi Fard, N., Mohebbi, H., & Nabi Meybodi, M. (2023). Analysis of barriers to entrepreneurship development in deprived areas using Delphi and ANP methods. Journal of Entrepreneurship Development, 16(1), 61-76. doi: 10.22059/jed.2023.348813.654053 (In Persian).
Mulyawan, F., Dhewanto, W., & Aldianto, L. (2023). The Impact of Business Ecosystem and Lifecycle on Start-up Creation Process – A Case Study of Indonesian Software Technology Start ups. International Journal of Applied Business Research, 5(02), 141-151. https://doi.org/10.35313/ijabr.v5i02.294.
Naghdi, S., Jeddi, R. (2023). Phenomenological Exploring of the Lived Experiences of Candidates Participating in the CPA Exam. Empirical Studies in Financial Accounting, 20(79), 205-243. doi: 10.22054/qjma.2023.76235.2505 (In Persian).
Pasumarti, S.S. & Patnaik, A. (2020). Challenges in Obtaining Finance for SME Startups, High Technology Letters, 26(9), 972-979. DOI: https://doi.org/10.55544/ijrah.2.6.31. Pallathadka, H. (2022). Challenges for Financing Startups in China: A Quantitative Investigation of Small and Medium Ventures. Integrated Journal for Research in Arts and Humanities, 2(6), 232–238. DOI: https://doi.org/10.55544/ijrah.2.6.31.
Patel, R.S. (2019). Startup India – Opportunities and Challenges, GAP Interdisciplinarities- Open Access Journal of Interdisciplinary Studies, 2(1), 220–224. https://www.gapinterdisciplinarities.org/res/articles/Paper%2030.pdf
Rahman, N. A., Yaacob, Z., & Radzi, R. M. (2014). Determinants of Successful Financial Management among Micro Entrepreneur in Malaysia. Journal of Asian Scientific Research, 4(11), 631–639. Corpus ID: 3145113.
Rowe, A (2021) Start-up failure rates: Why so many fold and how to save yours, available at https://tech.co/digital-marketing/start-up-failure-rates (archived at https://perma.cc/YC69-8CG2)
Salamzadeh, A., & Kawamorita K. (2015). Startup Companies: Life Cycle and Challenges (2015). 4th International Conference on Employment, Education and Entrepreneurship (EEE), Belgrade, Serbia. DOI:10.13140/RG.2.1.3624.8167
Salamzadeh, A., & Tajpour, M. (2021). Identification of the Challenges of Media Startup Creation in Iran, Journal of Entrepreneurship Development, 13(4), 561-580. (In Persian).
Sarigul, S, S. (2021). Financial Problems of Small and Medium Enterprises (SMEs) and Solution Suggestions, Turkish Journal of Management & Economics Research, 2(1), 1-16. DOI:10.51243/SAKA-TJMER.2021.6
Salazar, A. L.; Soto, R. C.; and Mosqueda, R. E. (2012). The Impact of Financial Decisions and Strategy on Small Business Competitiveness, Global Journal of Business Research (GJBR), 6(2), 332-349. Corpus ID: 54813758
Shamsi S. B, & Al-kayyali, A. (2014). Financial Issues Facing Entrepreneurs, International Journal of Empirical Finance, 3(2), 97-103. https://ideas.repec.org/a/rss/jnljef/v3i2p6.html
Smith, W. L., Schallenkamp, K. & Eichholz, D. E. (2007). Entrepreneurial Skills Assessment: An Exploratory Study, International Journal of Management and Enterprise Development, 4(2), 179-201. DOI:10.1504/IJMED.2007.011791.
Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods, (Vol. 5): sage. https://books.google.com/books/about/Case_Study_Research.html?id=k0WrN3rBz_sC. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 178 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129 |