
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,714 |
تعداد مقالات | 72,516 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,605,251 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,865,581 |
تحلیل اندیشه زیستِ آگاهانه در نگارههای ونگوگ با تأمل در آرای هیدگر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 30، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 7-18 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.362778.667168 | ||
نویسندگان | ||
ثمین توفیقی* 1؛ جمال عرب زاده2 | ||
1کارشناسارشدنقاشی،دانشکدههنرهایتجسمی،دانشگاههنر ایران، | ||
2دانشیارگروهنقاشی،دانشکدههنرهای تجسمی،دانشگاههنرایران،تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
«حقیقت» رخدادی است که در بستر اثر هنری اتفاق میافتد. مارتین هیدگر با طرح این مسئله هنر و حقیقت را به طرز اعجاب انگیزی به یکدیگر مربوط میکند. ونگوگ نیز که در نامه هایی به بردارش به کشف و جست و جوی حقیقت اشاره کرده است، به نظر میرسد به دنبال نزدیکتر شدن به زیستی آگاهانه است. از این جهت طرز نگاه ونگوگ به هستی با اندیشه هیدگر پیوند میخورد. هدف از نگارش این مقاله، بررسی تفکر زیستِ آگاهانه ونگوگ و تأثیر آن در هنر وی با تأمل در فلسفه هیدگر و چگونگی ظهور حقیقت در نگارههای این هنرمند است. به منظور روشن ساختن برداشت هیدگر در ارتباط با شیوه اندیشه آگاهانه هنرمند در خلق آثارش، سوالاتی در مورد رابطه حقیقت با اثر هنری و نحوه زیست هستیشناسانه ونگوگ و آشکارگی ذات پدیدارها در نقاشیهای او طرح شده است. به این منظور با استفاده از روش توصیفی تحلیلی برخی آثار و نامه های ونگوگ و همچنین استفاده از داده های کتابخانه ای چارچوب مفاهیم هیدگر سعی در حل پرسشها شده است. در تحلیل نهایی پژوهش به نظر میرسد بیان هنری ونگوگ با برداشت هیدگر از هنر رابطهای معنادار دارد و هر دو در پی کشف وجود و دعوت انسان به تفکر در هستی خویش میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
زیست آگاهانه؛ هنر و حقیقت؛ پدیدار؛ هیدگر؛ ونگوگ | ||
مراجع | ||
Babich, B. E. (2003). From Van Gogh's museum to the temple at Bassae: Heidegger's truth of art and Schapiro's art history. Culture, Theory & Critique, 44(1), 18-36. https://doi.org/10.1080/1473578032000151067
Cooper, D. E. (2014). Heidegger on nature. Environmental Values, 3(4), 9-14. http://www.jstor.org/stable/30302105
Jaeger, H. (1958). Heidegger and the work of art. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 16(1), 58-71. http://www.jstor.org/stable/30302105 Payne, M. (1992). Derrida, Heidegger, and Van Gogh's ‘old shoes’. Textual Practice, 6(1), 87-100. https://doi.org/10.1080/09502369208582136
Sassen, B. (2001). Heidegger on Van Gogh's Old Shoes: The use/abuse of a painting. Journal of the British Society for Phenomenology, 32(2), 160-173. https://doi.org/10.1080/00071773.2001.11007312
Stambaugh, J. (1972). On time and being (J. Stambaugh, Trans., 1st ed., Vol. 1). Harper & Row.
Thomson, I. D. (2011). Heidegger, art, and postmodernity. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511792520
Van Gogh, V. (1889). Letter to Theo van Gogh (Letter No. 783). Van Gogh Letters. Retrieved March 2025 from https://vangoghletters.org/vg/letters/let783/letter.html.
Walker, J. A. (1980). Art history versus philosophy: The enigma of the ‘old shoes’. Block, 3(1), 14-23.
Young, J. (2002). Off the beaten track. Cambridge University Press.
Zachariáš, J. (2014). Vincent van Gogh's A Pair of Shoes: An attempt at an interpretation. Umeni/Art, 62(4), 354-370. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/279082281
Ahmadi, B. (1995). Truth and beauty. [haqiqat vq zibayi]. Nashr Markaz. (In Persian)
Balkhari Qahi, H. (2021). Physis or phusis? (Etymology of the concept of nature in mythology and Greek philosophy). [physis ya phusis? (rishe shenasi-e mafhum-e tabiat dar elmol asatir va phalsaph-e Yunani)].Oswār-e Gharb-shenāsi-ye Bonyadi, 12(2), 59-78.
https://doi.org/10.30465/os.2021.38451.1772 (In Persian)
D’Alva, A. (2015). Methods and theories of art history. [ravesh-ha va nazariyehay-e Tarikh honar](A. Maqabli & S. Hosseini, Trans.). Fakhrakia. (In Persian)
Forouzi, R. (2018). Van Gogh’s letters. [nam-e haye van gogh]. Negah. (In Persian)
Heidegger, M. (2007). Being and time. [hasti va zaman]. (S. Jamadi, Trans.). Ghoghnoos. (In Persian)
Heidegger, M. (2019). The origin of the work of art. [saraghaz-e kar-e honari]. (P. Ziaeshahabi, Trans.). Hermes. (In Persian) Khatami, M. (2008). Art and truth in Heidegger’s philosophy. [honar va haqiqat dar phalsaphe-ye Heidegger]. Philosopher of Culture(Celebration of Professor Dr. Reza Davari Ardakani). (In Persian)
Jimenez, M. (2008). What is aesthetics? [zibayi shenasi chist?] (M. R. Abolqassemi, Trans.). Mahi. (In Persian)
Kockelmans, J. (1941). Heidegger and art. [ Heidegger va honar]. (M. J. Safian, Trans.). Porsesh. (In Persian) Mostafavi, S. (2012). Heidegger and the hermeneutic phenomenology of art. [Heidegger va hevmeneutic-e padidarshenasi-e honar]. https://doi.org/10.22108/mph.2022.129395.1323 (In Persian)
Rikhtegaran, M. R. (2007). Truth and its relation to art. [haqiqat van esbat-e an ba honar]. Soore Mehr. (In Persian)
URL1: https://www.vangoghmuseum.nl/nl/collectie/s0011V1962 [1401/12/20]
URL2: https://www.vangoghmuseum.nl/en/collection/s0005v1962 [1401/12/20]
URL3: https://www.metmuseum.org/art/collection ) /search/437980[1401/12/20]
احمدی، بابک (1374). حقیقت و زیبایی. نشر مرکز.
بلخاری قهی، حسن (1400). فیزیس یا فوزیس؟ (ریشهشناسی مفهوم طبیعت در علمالاساطیر و فلسفه یونانی)، غربشناسی بنیادی، 12(2)، 59-78. https://doi.org/10.30465/os.2021.38451.1772
دآلوا، آن (1394). روشها و نظریههای تاریخ هنر. ترجمه آناهیتا مقبلی و سعید حسینی. نشر فخراکیا.
ریختهگران، محمدرضا. (1386). حقیقت و نسبت آن با هنر. سوره مهر.
ژیمنز، مارک. (1387). زیباشناسی چیست؟. ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی. ماهی.
فروزی، رضا. (1397). نامههای ونگوگ. نگاه.
خاتمی، محمود. (1387). فیلسوف فرهنگ. موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
کوکلمانس، یوزف ی. (1395). هایدگر و هنر. ترجمه محمدجواد صافیان. پرسش.
مصطفوی، شمسالملوک. (1391). هایدگر و پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر، کیمیای هنر،1 (3)، 48-54. https://doi.org/10.22108/mph.2022.129395.1323
هایدگر، مارتین. (1386). هستی و زمان. ترجمه سیاوش جمادی. ققنوس.
هایدگر، مارتین. (1398). سرآغاز کار هنری. ترجمه پرویز ضیاءشهابی. هرمس. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 206 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |