
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,831 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,710,443 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,462,509 |
تدوین مدل اضطراب اجتماعی دانشآموزان براساس کمالگرایی سازشنایافته و اجتناب تجربهای با نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 2، تیر 1404، صفحه 15-32 اصل مقاله (963.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.375061.644904 | ||
نویسندگان | ||
محمد حاتمی نژاد1؛ محمدرضا نوروزی همایون2؛ مسعود صادقی* 3؛ اسماعیل صدری دمیرچی2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه مشاوره، دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل اضطراب اجتماعی دانشآموزان براساس کمالگرایی سازشنایافته و اجتناب تجربهای و نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهرستان خرمآباد در سال تحصیلی 1403-1402 بود که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 160 پسر و 190 دختر (350 دانشآموز) انتخاب شدند و پرسشنامههای اضطراب اجتماعی (SPIN)، کمالگرایی (PI)، اجتناب تجربهای (AAQ) و دشواری در تنظیم هیجان (DERS) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادههای توصیفی و همبستگی از نرمافزار SPSS-22 و برای تحلیل مسیر از نرمافزار AMOS-26 استفاده شد. یافتهها نشان داد کمالگرایی سازشنایافته (0/34₌β؛ 0/01>p) و اجتناب تجربهای (0/42=β؛ 0/01>p) اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر اضطراب اجتماعی دارد. همچنین کمالگرایی سازشنایافته (0/31₌β؛ 0/01>p) و اجتناب تجربهای (0/54₌β؛ 0/01>p) اثر مستقیم با دشواری در تنظیم هیجان دارند. درنهایت دشواری در تنظیم هیجان دارای اثر مستقیم و معنادار بر اضطراب اجتماعی است (0/19₌β؛ 0/01>p). بهطورکلی نتایج مشخص کرد مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. بهعلاوه آزمون بوتاسترپ نقش غیرمستقیم دشواری در تنظیم هیجان و نقش غیرمستقیم این عامل روانشناختی را بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان تأیید کرد؛ بنابراین پیشنهاد میشود در مدارس برای کنترل اضطراب اجتماعی دانشآموزان مداخلات و آموزشهای لازم در جهت تنظیم هیجان، برقراری ارتباط مؤثر با دیگر دانشآموزان و خودآگاهی انجام شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتناب تجربهای؛ اضطراب اجتماعی؛ دانشآموزان؛ دشواری در تنظیم هیجان؛ کمالگرایی | ||
مراجع | ||
امیریان، ک.، مامی، ش.، احمدی، و.، و محمدزاده، ج. (۱۳۹۷)، اثربخشی رواندرمانی گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر دشواری در تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در سوءمصرفکنندگان مواد. آموزش و سلامت جامعه، 5(2)، ۵۳-۶۱. https://doi.org/10.21859/jech.5.2.53
حاتمی نژاد، م.، میردریکوند، ف.، و سپهوندی، م. (1402). روابط ساختاری حساسیت اضطرابی و حس انسجام با آمادگی به مصرف مواد مخدر در دانشجویان: نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، 17(70)، 174-149. http://dx.doi.org/10.61186/etiadpajohi.17.70.149
حجازی، ا.، و هاشمی، س. (1399). خستگی عاطفی بر اساس ابعاد کمالگرایی و هیجانات معلمان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 14(48)، 160-145 https://www.jiera.ir/article_105073.html
حدادی، س و تمنایی فر، م. (1401). مقایسۀ کمالگرایی سازشنایافته، راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری در نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا و پایین. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 12(45)، 26-1. https://doi.org/10.22034/spr.2022.324076.1712
حسنوند عموزاده، م. (1394). هنجاریابی سیاهۀ اضطراب اجتماعی در نمونۀ غیربالینی ایرانی اجتماعی. مجلۀ پزشکی ارومیه، 26(1)، 30-17. http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2717-fa.html
خوانساری، ز.، مکاریانپور، ا.، و دهقانی، ع. (1398). بررسی رابطۀ کمالگرایی و کیفیت زندگی در بین دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان. مجله مدیریت فراگیر، 5(1)، 16-11. https://www.magiran.com/p2010856
رشادت، س.، مروتی، ف.، زکی ع.، و رجبی گیلان، ن. (1398). پیشبینی اضطراب اجتماعی براساس مؤلفههای ذهنآگاهی، اجتناب تجربهای و باورهای فراشناخت درمیان نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۲۹(۱۷۶)، ۹۲-۱۰۴. https://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13162-fa.html
ضابط، م.،کرمی، ج.، و یزدانبخش، ک. (۱۴۰۱). اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر تواناییهای شناختی زنان مبتلا به اختلال وسواسهای فکری و عملی. مجله مطالعات ناتوانی، ۱۲(5)، ۱۲۷-۱۲۷ https://jdisabilstud.org/article-1-2071-fa.html
عباسی، ا.، فتی، ل.، مولودی، ر.، و ضرابی، ح. (1391). کفایت روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ پذیرش و عمل– نسخۀ دوم. فصلنامۀ علمی روشها و مدلهای روانشناختی، 3(10)، 80-65. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_61.html
فرهادی، م.، شادکام، س.، ذوقی پایدار، م.، و محققی، ح. (1401). نقش واسطهای اجتناب تجربهای و همجوشی شناختی در رابطۀ بین ترومای کودکی و اضطراب اجتماعی. فصلنامۀ پژوهش های نوین روانشناختی، 5(2)، 197-207. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15316_en.html?lang=en
کریمی، م.، نریمانی، م.، و بشرپور، س. (۱۴۰۲). الگوی روابط ساختاری طرحوارههای هیجانی و همجوشی شناختی با علائم اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با تأکید بر نقش میانجی حساسیت اضطرابی: یک مطالعۀ توصیفی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۲(۱۲)، ۱۲۹۷-۱۳۱۴. http://dx.doi.org/10.61186/jrums.22.12.1297
کورکی، م.، هاشمی، س.، مهرابیزاده هنرمند، م.، پیماننیا، ب. (۱۴۰۲). اثربخشی گروهدرمانی سایکودرامای شناختی رفتاری بر توجه متمرکز بر خود و اضطراب اجتماعی دختران نوجوان: یک کارآزمایی بالینی تصادفی. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲۹(۲)، ۱69-۱56. http://dx.doi.org/10.32598/ijpcp.29.2.4544.1
References Abasi, E., Fti, L., Molodi, R., & Zarabi, H. (2012). Psychometric properties of Persian Version of acceptance and action questionnaire –II. Psychological Models and Methods, 3(10), 65-80. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_61.html (In Persian) Akkuş, K., Vardar, M., Tunçel, A., & Tekinsav Sütcü, S. (2023). Examining the relationship between maladaptive perfectionism and social anxiety: The mediating role of self-compassion. Psychological Reports, 00332941231206352. https://doi.org/10.1177/00332941231206352 American Psychiatric Association, (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Publishing. https://archive.org/details/APA-DSM-5 Amirian, K., Mami, S., Ahmadi, V., & Mohamadzadeh, J. (2018). Effectiveness of group psychotherapy based on acceptance and commitment therapy on difficultes emotion regulation and distress tolerance in substance abusers. Journal of Education and Community Health, 5(2), 53-61. https://doi.org/10.21859/jech.5.2.53 (In Persian) Barahmand, U., Shamsina, N., Rojas, K., Geschwind, N., & Iya, F. H. (2023). Mechanisms linking perfectionism and social anxiety: The role of hostility and disqualification of positive social outcomes. Journal of Psychiatric Practice®, 29(2), 94-103. https://doi.org/10.1097/PRA.0000000000000700 Bastien, L., Théoret, R., Bernier, A., & Godbout, R. (2023). Habitual sleep and intraindividual variability of sleep in gifted children: An actigraphy study. Journal of Clinical Sleep Medicine, 19(5), 925-934. https://doi.org/10.5664/jcsm.10484 Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K. M., Guenole, N., Orcutt, H. K., ... & Zettle, R. D. (2011). Preliminary psychometric properties of the Acceptance and action questionnaire–II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior Therapy, 42(4), 676-688. https://doi.org/10.1016/j.beth.2011.03.007 Bollen, K. A., & Long, J. S. (1992). Tests for Structural Equation Models: Introduction. Sociological Methods & Research, 21(2), 123-131. https://doi.org/10.1177/0049124192021002001 Bozoglan, B. (2023). A systemic intervention model for the parents of gifted children. Current Psychology, 42(6), 4821-4829. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01828-y Casale, S., Fioravanti, G., & Ghinassi, S. (2023). Applying the self-determination theory to explain the link between perceived parental overprotection and perfectionism dimensions. Personality and Individual Differences, 204, 112044. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.112044 Connor, K. M., Davidson, J. R., Churchill, L. E., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the social phobia inventory (SPIN). British Journal of Psychiatry, 176(4), 379-86. https://doi.org/10.1192/bjp.176.4.379 Cookson, C., Luzon, O., Newland, J., & Kingston, J. (2020). Examining the role of cognitive fusion and experiential avoidance in predicting anxiety and depression. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 93(3), 456-473. https://doi.org/10.1111/papt.12233 Davis, S., Serfaty, M., Low, J., Armstrong, M., Kupeli, N., & Lanceley, A. (2023). Experiential avoidance in advanced cancer: A mixed-methods systematic review. International Journal of Behavioral Medicine, 30(5), 585-604. https://doi.org/10.1007/s12529-022-10131-4 Derogatis, L. R. (1977). SCL-90-R, administration, scoring & procedures manual—i for the revised version. John Hopkins University School of Medicine, Baltimore. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=354316 Eres, R., Lim, M. H., Lanham, S., Jillard, C., & Bates, G. (2021). Loneliness and emotion regulation: Implications of having social anxiety disorder. Australian Journal of Psychology, 73(1), 46-56. https://doi.org/10.1080/00049530.2021.1904498 Farhadi, M., Shadkam, S., Zoghipaidar, M. R., & Mohagheghi, H. (2022). The mediating role of experiential avoidance and cognitive fusion in the relationship between childhood trauma and social anxiety. Journal of Modern Psychological Researches, 17(67), 197-207. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15316_en.html?lang=en (In Persian) Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, 41–54. https://doi.org/10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94 Hadadi, S., & Tamannaeifar, M. (2022). The comparison of maladjusted perfectionism, maladaptive cognitive emotion regulation and rumination in adolescents with high and low social anxiety. Social Psychology Research, 12(45), 1-26. https://doi.org/10.22034/spr.2022.324076.1712 (In Persian) Hassanvand Amouzadeh, M. (2015). The standardization of social phobia inventory (spin) in nonclinical iranian samples. Studies in Medical Sciences, 26(1), 17-30. http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2717-en.html (In Persian) Hatami Nejad M., Mirderikvand F., & Sepahvandi M. (2024). Structural relationships of anxiety sensitivity and sense of coherence with readiness to use substances in college students: The mediating role of difficulty in emotion regulation. Quarterly Journal of Research on Addiction, 17(70), 149-174. https://etiadpajohi.ir/article-1-3013-en.html (In Persian) Hatami Nejad, M., Mikaeili, N., & Sadeghi Niri, E. (2024). Modeling the role of parent-child conflict in predicting social anxiety with the mediation of anxiety sensitivity. Journal of Family Relations Studies, 4(14), 4-13. https://doi.org/10.22098/jfrs.2024.14903.1184 Hejazi, A., & Hashemi, S. (2020). The prediction of emotional exhaustion based on the dimensions of teachers' excitement and excitement. Journal of Research in Educational Systems, 14(48), 145-160. https://www.jiera.ir/article_105073_en.html?lang=en (In Persian) Hill, A. P., & Donachie, T. (2020). Not all perfectionism cognitions are multidimensional: Evidence for the perfectionism cognitions inventory–10. Journal of Psychoeducational Assessment, 38(1), 15-25. https://doi.org/10.1177/0734282919881075 Hill, R. W., Huelsman, T. J., Furr, R. M., Kibler, J., Vicente, B. B., & Kennedy, C. (2004). A new measure of perfectionism: The perfectionism inventory. Journal Of Personality Assessment, 82(1), 80-91. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa8201_13 Hu, L. t., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118 Jean, A. (2023). Nobody’s perfect! The effect of manipulating perfectionism on social anxiety symptoms. Master’s thesis in Psychology, College of Arts and Sciences at West Virginia University. https://researchrepository.wvu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=12593&context=etd Jensen, K. (2023). Disordered Eating, Anxiety, and Perfectionism Among Emerging Adult Men and Women. Master’s thesis in Psychology, Department of Psychology University of Northern Iowa. https://scholarworks.uni.edu/etd/1332/ Jiao, C., Cui, M., & Fincham, F. D. (2024). Overparenting, loneliness, and social anxiety in emerging adulthood: The mediating role of emotion regulation. Emerging Adulthood, 12(1), 55-65. https://doi.org/10.1177/21676968231215878 Johann, A. F., Feige, B., Hertenstein, E., Nissen, C., Benz, F., Steinmetz, L., & Akram, U. (2023). The effects of cognitive behavioral therapy for insomnia on multidimensional perfectionism. Behavior Therapy, 54(2), 386-399. https://doi.org/10.1016/j.beth.2022.10.001 Karimi, M., Narimani, M., & Basharpoor, S. (2024). The pattern of structural relationships between emotional schemas and cognitive fusion and social anxiety symptoms in students with the mediating role of anxiety sensitivity: A descriptive study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 22(12), 1297-1314. http://journal.rums.ac.ir/article-1-7133-en.html (In Persian) Kashdan, T. B., Goodman, F. R., Machell, K. A., Kleiman, E. M., Monfort, S. S., Ciarrochi, J., & Nezlek, J. B. (2014). A contextual approach to experiential avoidance and social anxiety: Evidence from an experimental interaction and daily interactions of people with social anxiety disorder. Emotion, 14(4), 769–781. https://doi.org/10.1037/a0035935 Kearns, S. M., & Creaven, A. M. (2017). Individual differences in positive and negative emotion regulation: Which strategies explain variability in loneliness? Personality and Mental Health, 11(1), 64–74. https://doi.org/10.1002/pmh.1363 Kerriche, A., Chennouf, C., & Boutalia, A. (2022). Differential item functioning in the arabic version of the social phobia inventory (SPIN) with a sample of students from Algerian universities. Afakfor Sciences Journal, 7(2), 114-122. https://asjp.cerist.dz/en/article/181685 Khansari, Z., Makarianpour, E., Dehghani, A. (2019). The study of the relationship between perfectionism a and quality of life among students of Applied Arts and Culture University of Isfahan. World Journal of Extensive Management, 5(1), 11-16. https://civilica.com/doc/995432 (In Persian) Kirk, A., Meyer, J. M., Whisman, M. A., Deacon, B. J., & Arch, J. J. (2019). Safety behaviors, experiential avoidance, and anxiety: A path analysis approach. Journal of Anxiety Disorders, 64, 9-15. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2019.03.002 Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Guilford Publications. https://books.google.com/books?id=t2CvEAAAQBAJ Kooraki, M., Hashemi, S. E., Mehrabizadeh Honarmand, M., Peymannia, B. (2023). Effectiveness of cognitive behavioral psychodrama group therapy in treating self-focused attention and social anxiety of adolescent girls: A randomized clinical trial. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 29(2), 156-169. http://dx.doi.org/10.32598/ijpcp.29.2.4544.1 (In Persian) Li, J., Li, J., Jia, R., Wang, Y., Qian, S., & Xu, Y. (2020). Mental health problems and associated school interpersonal relationships among adolescents in China: A cross-sectional study. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 14, 12. https://doi.org/10.1186/s13034-020-00318-6 Malivoire, B. L., Kuo, J. R., & Antony, M. M. (2019). An examination of emotion dysregulation in maladaptive perfectionism. Clinical Psychology Review, 71, 39-50. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2019.04.006 Manova, V., & Khoury, B. (2023). Interpersonal perfectionism and social anxiety: The mediational role of mindfulness. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement. https://doi.org/10.1037/cbs0000370 Masters, M., Zimmer-Gembeck, M. J., Farrell, L. J., & Modecki, K. L. (2023). Coping and emotion regulation in response to social stress tasks among young adolescents with and without social anxiety. Applied Developmental Science, 27(1), 18-33. https://doi.org/10.1080/10888691.2021.1990060 Mathijs, L., Mouton, B., Zimmermann, G., & Van Petegem, S. (2024). Overprotective parenting and social anxiety in adolescents: The role of emotion regulation. Journal of Social and Personal Relationships, 41(2), 413-434. https://doi.org/10.1177/02654075231173722 Mizzi, S., Pedersen, M., Lorenzetti, V., Heinrichs, M., & Labuschagne, I. (2022). Resting-state neuroimaging in social anxiety disorder: A systematic review. Molecular Psychiatry, 27(1), 164-179. https://doi.org/10.1038/s41380-021-01154-6 Nakie, G., Melkam, M., Desalegn, G. T., & Zeleke, T. A. (2022). Prevalence and associated factors of social phobia among high school adolescents in Northwest Ethiopia, 2021. Frontiers in Psychiatry, 13, 949124. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.949124 Nelsen, S. K., Kayaalp, A., & Page, K. J. (2023). Perfectionism, substance use, and mental health in college students: A longitudinal analysis. Journal of American College Health, 71(1), 257-265. https://doi.org/10.1080/07448481.2021.1891076 Nordahl, H., Anyan, F., Hjemdal, O., & Wells, A. (2021). Metacognition, cognition and social anxiety: A test of temporal and reciprocal relationships. Journal of Anxiety Disorders, 86, 102516. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2021.102516 Obadeji, A., & Kumolalo, B. F. (2022). Social anxiety disorder among undergraduate students: Exploring association with self-esteem and personality traits. World Social Psychiatry, 4(1), 24-30. http://dx.doi.org/10.4103/wsp.wsp_3_22 Papachristou, H., Theodorou, M., Neophytou, K., & Panayiotou, G. (2018). Community sample evidence on the relations among behavioural inhibition system, anxiety sensitivity, experiential avoidance, and social anxiety in adolescents. Journal of Contextual Behavioral Science, 8, 36-43. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2018.03.001 Reshadat, S., Morovati, F., Zakiei, A., & Rajabi Gilan, N. (2019). Predicting social anxiety based on mindfulness, experiential avoidance, and metacognitive beliefs in adolescents. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 29(176), 92-104. https://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13162-en.html (In Persian) Rozen, N., & Aderka, I. M. (2023). Emotions in social anxiety disorder: A review. Journal of Anxiety Disorders, 95, 102696. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2023.102696 Ruan, Q. N., Chen, Y. H., & Yan, W. J. (2023). A network analysis of difficulties in emotion regulation, anxiety, and depression for adolescents in clinical settings. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 17(1), 29. https://doi.org/10.1186/s13034-023-00574-2 Sackl-Pammer, P., Jahn, R., Özlü-Erkilic, Z., Pollak, E., Ohmann, S., Schwarzenberg, J., & Akkaya-Kalayci, T. (2019). Social anxiety disorder and emotion regulation problems in adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 13, 37. https://doi.org/10.1186/s13034-019-0297-9 Seçer, İ., & Ulaş, S. (2021). An investigation of the effect of COVID-19 on OCD in youth in the context of emotional reactivity, experiential avoidance, depression and anxiety. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(6), 2306-2319. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00322-z Singh, P., & Samantaray, N. N. (2022). Brief cognitive behavioral group therapy and verbal-exposure-augmented cognitive behavioral therapy for social anxiety disorder in university students: A randomized controlled feasibility trial. Indian Journal of Psychological Medicine, 44(6), 552-557. https://doi.org/10.1177/02537176211026250 Solbakken, O. A., Ebrahimi, O. V., Hoffart, A., Monsen, J. T., & Johnson, S. U. (2023). Emotion regulation difficulties and interpersonal problems during the COVID -19 pandemic: Predicting anxiety and depression. Psychological Medicine, 53(5), 2181–2185. https://doi.org/10.1017/S0033291721001987 Southam-Gerow M. A., & Kendall P. C. (2002). Emotion regulation and understanding: Implications for child psychopathology and therapy. Clinical Psychology Review, 22(2), 189–222. https://doi.org/10.1016/S0272-7358(01)00087-3 Stricker, J., Kröger, L., Johann, A. F., Küskens, A., Gieselmann, A., & Pietrowsky, R. (2022). Multidimensional perfectionism and poor sleep: A meta-analysis of bivariate associations. Sleep Health. https://doi.org/10.1016/j.sleh.2022.09.015 Tóth, R., Turner, M. J., Kökény, T., & Tóth, L. (2022). “I must be perfect”: The role of irrational beliefs and perfectionism on the competitive anxiety of Hungarian athletes. Frontiers in Psychology, 13, 994126. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.994126 Vois, D., & Damian, L. E. (2020). Perfectionism and emotion regulation in adolescents: A two-wave longitudinal study. Personality and Individual Differences, 156, 109756. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109756 Wang, Y., Chen, J., Zhang, X., Lin, X., Sun, Y., Wang, N., & Luo, F. (2022). The relationship between perfectionism and social anxiety: A moderated mediation model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(19), 12934. https://doi.org/10.3390/ijerph191912934 Young, G. R., Karnilowicz, H. R., Mauss, I. B., Hastings, P. D., Guyer, A. E., & Robins, R. W. (2022). Prospective associations between emotion regulation and depressive symptoms among Mexican-origin adolescents. Emotion, 22(1), 129–141. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/emo0001060 Yovani, M. C., & Rumondor, P. C. B. (2021). Perfectionistic concerns, other-oriented perfectionism and marital satisfaction among working Women in Jakarta. Journal Ecopsy, 1-11. https://dx.doi.org/10.20527/ecopsy.2021.07.011 Zabet, M., Karami, J., & Yazdanbakhsh, K. (2022). The effectiveness of cognitive emotion regulation training on cognitive abilities of women with obsessive-compulsive disorder. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 12, 127. http://jdisabilstud.org/article-1-2071-en.html (In Persian) Zafar, H., Debowska, A., & Boduszek, D. (2021). Emotion regulation difficulties and psychopathology among Pakistani adolescents. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 26(1), 121-139. https://doi.org/10.1177/1359104520969765 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 739 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 473 |