
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,228,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,059,833 |
تدوین مدل اضطراب اجتماعی دانش آموزان براساس کمالگرایی سازش نایافته و اجتناب تجربهای با نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1403 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.375061.644904 | ||
نویسندگان | ||
محمد حاتمی نژاد1؛ محمدرضا نوروزی همایون2؛ مسعود صادقی* 3؛ اسماعیل صدری دمیرچی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران. | ||
4استاد گروه مشاوره، دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل اضطراب اجتماعی دانش آموزان براساس کمالگرایی سازش نایافته و اجتناب تجربهای و نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان خرمآباد بوده است که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 350 دانشآموز انتخاب و پرسشنامه های اضطراب اجتماعی (SPIN)، کمال گرایی(PI)، اجتناب تجربهای (AAQ) و دشواری در تنظیم هیجان (DERS) تکمیل کردند، جهت تحلیل داده های توصیفی و همبستگی از نرمافزار 22 SPSS و تحلیل مسیر 26 AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و همچنین یافتهها نشان داد، کمال گرایی سازش نایافته و اجتناب تجربهای هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم از مسیر نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان با اضطراب اجتماعی دانشآموزان اثر گذار است. نتایج آزمون بوت استرپ نقش غیرمستقیم دشواری در تنظیم هیجان، ار غیر مستقیم این عامل روانشناختی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان نیز تایید کرد. بنابراین باتوجه به نتایج حاصل شده از پژوهش میتوان نتیجه گرفت که در مدارس جهت کنترل سطح اضطراب اجتماعی دانشآموزان مداخلات و آموزش های لازم در جهت تنظیم هیجان، برقراری ارتباط موثر با دیگر دانش-آموزان و خودآگاهی انجام شود | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب اجتماعی؛ اجتناب تجربه ای؛ کمال گرایی؛ دشواری در تنظیم هیجان؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372 |