
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,887,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,544,134 |
تاثیر تمرین افتراقی و تداخل زمینهای بر یادگیری و بازنمایی ذهنی ضربه گلف | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2024.379928.1793 | ||
نویسندگان | ||
حانیه اکبرآبادی1؛ داود فاضلی2؛ پروانه شمسی پور دهکردی* 3 | ||
1گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2استادیار رفتار حرکتی بخش علوم ورزشی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه شیراز-شیراز-ایران | ||
3دانشیار دانشکده علوم ورزشی دانشگاه الزهرا تهران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی تمرین افتراقی و تداخل زمینهای بر یادگیری و بازنمایی ذهنی ضربه گلف بود. روش پژوهش: 50دانشجوی دختر با دامنه سنی 20-35 به صورت هدفمند انتخاب شدند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در پنج گروه یادگیری افتراقی تصادفی، یادگیری افتراقی مسدود، تداخل زمینهای تصادفی، تداخل زمینهای مسدود و کنترل تقسیم شدند. به منظور اجرای تکلیف، از توپ و چوب استاندارد گلف، اهداف دایره شکل با قطر 11 سانتیمتر بر روی زمین چمن با ابعاد 4× 9 متر و نرم افزار سنجش بازنمایی ذهنی استفاده شد. آزمودنی ها در پیش آزمون تکلیف سنجش بازنمایی ذهنی و 15 ضربه گلف از فاصله3 متری را اجرا کردند. در مرحله اکتساب 12 بلوک 15 کوششی مطابق با دستورالعمل های آموزشی مربوط با گروه های خود انجام دادند. 24 ساعت بعد از جلسه اکتساب در آزمون یادداری مشابه با شرایط پیشآزمون شرکت کردند و در آزمون انتقال 15 ضربه از فاصله 5 متری اجرا کردند یافته ها: در اکتساب عملکرد گروه افتراقی تصادفی به طور معنیداری با سایر گروها تفاوت داشت و ضعیفتر از گروه های دیگر عمل کرد (001/0=P). در آزمون یادداری گروه افتراقی تصادفی و تداخل زمینهای تصادفی نسبت به افتراقی مسدود و تداخل زمینهای مسدود دقت بالاتری داشتند (001/0=P) اما در آزمون انتقال گروههای یادگیری افتراقی نسبت به همه گروه ها دقیقتر عمل کردند. نتیجه گیری: بنابراین تغییرات مداومی که در یادگیری افتراقی ایجاد شده احتمالا به دلایلی مانند ظهور جاذبهای وابسته به خود و وابسته به زمینه و همچنین پدیده نوسانات تصادفی ناشی میشود . | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی ذهنی؛ تداخل زمینه ای؛ یادگیری افتراقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 |