
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,651,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,425,150 |
بازاندیشی در روابط معنایی کافه به مثابه سبک زندگی جوانان در شهرتهران | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 26، اسفند 1403، صفحه 102-121 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2024.380635.459885 | ||
نویسندگان | ||
مریم حسین یزدی* 1؛ مرضیه گردانی2 | ||
1استادیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این نوشتار با هدف بازاندیشی درباره تجربه حضور جوانان در کافی شاپ و بازاندیشی در نظام روابط معنایی کافه به دنبال پاسخ به پرسش، چرایی استقبال جوانان از کافهها در شهر تهران است. این مقاله به بررسی کافه روی به مثابه سبک زندگی جوانان مناطق 2 و 6 تهران میپردازد و تلاش میکند ویژگیهای سبک زندگی این گروه از جوانان را مشخص کند. روششناسی: رویکرد مسلط بر پژوهش، مردم نگاری تفسیری است که سعی در شناسایی نظام روابط معنایی حاکم بر کافه ها از خلال مصاحبه های نیمه ساختار، مشاهده و مشاهده مشارکتی با روش نمونه گیری هدفمند با 30 نفر از جوانان ( 18 تا 30 سال ) تهرانی حاضر در کافهها، دارد یافتهها: اغلب مخاطبان این فضاهای فرهنگی شهری گروهی از جوانان طبقه متوسط شهرنشین هستند که برای دستیابی به تجربهای متفاوت و برای تعاملات غیر رسمی آن را انتخاب میکنند. کافی شاپ بخشی از سبک زندگی یا اوقات فراغت این جوانان است. محدودیت مکان برای فراغت، رهایی از سلطه ساختاری، امنیت مکان، رهایی و آزادی، رؤیت پذیری اجتماعی، عدم پیشداوری و خودسانسوری از جمله مسائلی است که میل و رغبت جوانان برای حضور در کافیشاپها را افزایش داده است که در نهایت به فعالیتی منظم و متداوم تبدیل شده است و بخشی از سبک زندگی آنان را پوشش میدهد نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که کافی شاپ برای جوانان مکان رهایی از خشونتهای فرهنگی و مکان نمایش اختیار عاملیت در برابر جبر ساختار است. همچنین به جوانان این امکان را میدهد، در فضای خصوصی سازی شده ی خود که هنجارهای خرده فرهنگ آنان پذیرفته شده است، به دور از کنترلگری بزرگترها و دیگری ناظر بر آنها در جامعه، تصویر واقعی خود را در کنار دیگر همسالان و همالان به نمایش بگذارند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کافهها از معنای اولیه و مکانمندی خود خارج شدهاند و این محیط اجتماعی روابط و شبکه زنجیرهای پیچیده و درخور توجهی را در خود شکل داده است که میتوان ارزشها و فرهنگ جوانان را در آنها جست و جو کرد و این احساس رهایی و پذیرش میتواند به ما در درک نیاز امروزه جوانان و حل شکافهای ایجاد شده در میان این گروه و خانوادهها کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
کافه؛ سبک زندگی جوانان شهری؛ اوقات فراغت؛ فضای فرهنگی شهری؛ پاتوق جوانان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آزادارمکی، تقی وشالچی، وحید. (1384). دو جهان ایرانی: مسجد و کافی شاپ. 2-5.
آزاد ارمکی، تقی. (۱۳۹۰). پاتوق و مدرنیته ایرانی، تهران، آوای نور، چاپ دوم.95
تابان محسن, پورجعفر محمدرضا, پورمند حسنعلی.(1391)، هویت و مکان، رویکردی پدیدارشناسانه، 12 (2)، 79-90.
ترکمان, قائد و شمتوب ، سوگل. (1396). پاتوق، فضای جمعی شهری و معماری و محل تعاملات اجتماعی و فرهنگی (نمونه موردی شهر برازجان). فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری, 8(31)، 225-248.
ذکائى، محمد سعید. (۱۳۸۶)، فرهنگ مطالعات جوانان، تهران، مؤسسه انتشارات آگاه، 49-58.
ذکایی، محمد سعید. ۱۳۸۹، روزنامه همشهری www.hamsharionlin.ir
ربیعی, کامران, و شریعت منش، محسن. (1399). پاتوق و تولید اجتماعی فضا: مطالعۀ پدیدارشناسانۀ زندگی روزمره در پاتوق های زنانۀ اصفهان. زن در توسعه و سیاست, 18(2), 263-292.
رحمانی، مریم و رفیع پور، سعید. (1400). کافی شاپ به مثابه مکان صلح محور (بازاندیشی در نظام روابط معنایی کافی شاپ)، 143-146.
رلف، ادوارد. (۱۳۸۹). مکان و بی مکانی، ترجمه محمدرضا نقصان محمدی و کاظم مندگاری و زهیر متکی، تهران: آرمانشهر ص 61-73.
زندی, روشن و بلقیس, امیریخواه. (1397). مقایسة نامگذاری قهوه خانهها با کافی شاپهای شهر تهران از دیدگاه نام شناسی اجتماعی. فصلنامه علمی-پژوهشی زبانشناسی اجتماعی, 1(4), 30-41.
شالچی. (۱۳۸۷).« سبک زندگی جوانان کافی شاپ»، تحقیقات فرهنگی ایران، ۱(۱)، ۹۳-115.
عابدینی و ساکت حسنلوئی. (1400). مکان های سوم شهری؛ صحنه خلق پاتوق های اجتماعی و تفریحی جامعه مطالعه موردی: بررسی تطبیقی کافه های مناطق 1 و 4 شهر اورمیه. دانش شهرسازی, 5(2), 153-170.
فراش خیابانی. و شهابیان، پویان. (1398). از کافه ها بیاموزیم: کافه ها به مثابه دگرفضاها. فصلنامه مطالعات شهری, 8(30), 109-121.
مرتاض هجری, هانیه. و مدیری, آتوسا. (1398). ارزیابی کارکرد مکان سومی کافهها برای جوانان در خیابان انقلاب و ولیعصر. نامه معماری و شهرسازی, 22(11), 37-52.
مهدی زاده، سیدمحمد و عزیزی، فرید. (1394). تحلیل وضعیت کنش ارتباطی در کافه های تهران. انجمن ایرانی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ۱۱ (۴۱)،ص ۶۹-۹۹
نیکخواه، هدایت اله و رستگار، یاسر و فدایی، سامیه. (1398)، اتنوگرافی کافی شاپ در بندرعباس؛ از خرده فرهنگ تا ضد فرهنگ، 2، 59-84.
Altman, I. & Low, S. (Eds.) (1992). Place attachment. New York: Plenum Press.
Altman, I. & Rogoff, B. (1987) World views in psychology: Trait, interactionist, organismic, and transactional approaches. In D. Stokols & I. Altman, (Eds.), Handbook of Environmental Psycholog, Vol. 1, New York: John Wiley.
Brady, Bernadine, Forkan, Cormac and Lisa Moran (2017) Spaces of connection and belonging: young people’s perspectives on the role of youth cafés in their lives, Child Care in Practice, 24 (4), 12-25..
Brown, B. & Perkins, D. (1992). Disruptions in place attachment. In I. Altman & S. Low, (Eds.), Place attachment. New York: Plenum Press.
Butler, Chris. Henri Lefebvre: Spatial politics, everyday life and the right to the city. Routledge-Cavendish, 2012, page 44.
Chawla, L. (1992). Childhood place attachments. In I. Altman& S. Low (Eds.), Place attachment. New York: Plenum Press.
Cooper-Marcus, C. & Francis, C. (1998). People places. New York: Wiley & Sons.
Crumpacker, S. (1992). The experience of school as place.(Doctoral dissertation, University of Virginia, 1992). DissertationAbstracts International, DIA-A 53/08, 2610.
Felton, Emma 2012 Eat, drink, and be civil: Sociability and the cafe. http://journal.mediaculture. org. aulindex. php/mcj ournall artic I e/view Artic lei 463
Harris, P., Brown, B. & Werner, C, (1996). Privacy regulation and place attachment: Predicting attachments to a student family housing facility. Journal of Environmental Psychology,16, 287-301.
Low, S. (1992) Symbolic ties that bind. In I. Altman & S. Low(Eds.), Place attachment. New York: Plenum Press.
Manzo, John, 2014 Machines, People, and Social Interaction in "Third-Wave" Coffeehouses.Journal of Arts and Humanities, 3(8): 1-12.
Oldenburg, R. (1999). The great good place. New York: Marlowe& Company.
Pendergrast, M. (1999). Uncommon grounds: The history ofcoffee and how it transformed our world. New York: Basic Books.
Pozos-Brewer, Rose (2015) Coffee Shops: Exploring Urban Sociability and Social Class in the Intersection of Public Private Space, Sociology & Anthropology.
Proshansky, H., Fabian, A., & Kaminoff, R. (1983). Place-identity:Physical world socialization of the self. Journal of Environmental Psychology, 3, 57-83.
Relph, E. (1976). Place and placelessness. London: Pion Limited
Schmidt, Palupi and I., Ouyang, F., and Zhu, Y. (2012), Coffee SHop culture: an observational Study, KomuniTi, Vol. VI No.2 Juli.
Stokols, D. & Shumaker, S. (1981). People in places: A transactionalview of settings. In J. Harvey, (Ed.), Cognition, SocialBehavior, and the Environment. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Stokols, D. & Shumaker, S. (1982). The psychological context of residential mobility and well-being. Journal of Social Issues,38, 149-172.
Tuan, Y. F. (1980). Rootedness versus sense of place. Landscape,24, 3-8.
Urry, John. (2002). Consuming places, (Second Edition). London and New York: Routledge, page 1.
Waxman, Lisa 2006 The Coffee Shop: Social and Physical Factors Influencing Place Attachment. Journal ofInterior Design, 31(3): 35-53. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 628 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |