
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,889,125 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,544,510 |
تدوین بسته آموزشی توانمندسازی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز و اثربخشی آن بر شایستگی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش کم پیشرفت پایه ششم ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403 اصل مقاله (971.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.372908.644869 | ||
نویسندگان | ||
هانیه یاوری1؛ کامران شیوندی چلیچه* 2؛ فریبرز درتاج3؛ سعید رضایی4؛ حسن اسدزاده5 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
4دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
5دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی توانمندسازی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز و اثربخشی آن بر شایستگی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش کم پیشرفت پایه ششم ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش کیفی، تحلیل مضمون به شیوه آتراید-استرلینگ (2001) و روش پژوهش در قسمت کمی، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان تیزهوش کم پیشرفت مشغول به تحصیل در پایة ششم مدارس تیزهوشان ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه در این پژوهش شامل 36 دانشآموز تیزهوش کم پیشرفت بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه-های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانشآموز در گروه آزمایش و 18 دانشآموز در گروه گواه). دانشآموزان حاضر در گروه آزمایش، توانمندسازی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز را طی 10 هفته در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بسته آموزشی توانمندسازی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته آموزشی بر شایستگی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش کم پیشرفت تاثیر داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی شناختی؛ کارکردهای اجرایی مغز؛ شایستگی تحصیلی؛ دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 273 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |